REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę

Natalia Korzeniecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy mają obowiązek poinformowania na piśmie pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, jego przyczynach prawnych i ekonomicznych oraz o socjalnych skutkach dla pracowników.

Przejęcie zakładu pracy przez nowego pracodawcę powoduje niepewność wśród zatrudnionych pracowników. Pracownicy nie wiedzą, jakie decyzje podejmą ich nowi szefowie oraz jak ułoży się ich wzajemna współpraca. Dlatego też, dla jak najpełniejszej ochrony pracowników, ustawodawca stworzył na gruncie przepisów kodeksu pracy oraz pozakodeksowych ustaw środki ochrony dla przejmowanych pracowników. Należą do nich w szczególności prawo do podstawowych informacji co do zamierzonego przejęcia oraz uprawnienie do rozwiązania umowy o pracę za siedmiodniowym uprzedzeniem.

REKLAMA

Obowiązek informacji

Prawo do informacji pracownika co do zamierzonych zmian w jego stosunku pracy wynika z art. 231 § 3 k.p. W przypadku gdy w zakładzie działają organizacje związkowe, wówczas zarówno nowy, jak i dotychczasowy pracodawca zobowiązani są do przekazania tych podstawowych informacji właśnie organizacjom związkowym, które zgodnie z art. 261 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn.zm.) są uprawnione do podjęcia negocjacji z pracodawcą w zakresie warunków zatrudnienia pracowników.

Wśród informacji przekazanych na piśmie pracownikom co najmniej na 30 dni przed planowanym przejęciem zakładu pracy powinny znajdować się m.in. następujące dane:

- termin przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przyczyny uzasadniające przejęcie,

- następstwa prawne, ekonomiczne, socjalne dla pracowników,

- wszelkie zamierzone działania dotyczące warunków zatrudniania pracowników, w tym warunków pracy, płacy, przekwalifikowania.

REKLAMA

Szczególną rolę wśród wymaganych do podania pracownikom informacji pełni termin przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę. Uzależnione jest od niego inne uprawnienie pracownika, jakim jest możliwość rozwiązania umowy o pracę za siedmiodniowym uprzedzeniem. Zgodnie bowiem z art. 231 § 4 k.p. dwumiesięczny termin do rozwiązania umowy o pracę w tym szczególnym trybie biegnie od dnia zawiadomienia.

Potwierdził to również Sąd Najwyższy w swoim wyroku z 17 grudnia 2001 r., sygn. akt I PKN 746/00, w którym stwierdził, że w udzielonej pracownikom informacji o przejściu zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę dotychczasowy pracodawca powinien wskazać datę tego przejścia. Zmiana tej daty powoduje obowiązek ponowienia informacji wraz z pouczeniem o możliwości rozwiązania umowy przez pracownika na podstawie art. 231 § 4 k.p.

Niewykonanie przez dotychczasowego pracodawcę obowiązku udzielenia informacji i pouczenia zgodnie art. 231 § 3 k.p. nie wpływa jednak na sam skutek przejęcia zakładu pracy lub jego części, polegającego na wstąpieniu przez nowego pracodawcę w prawa i obowiązki strony stosunku pracy - jak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 8 stycznia 2002 r., sygn. akt I PKN 779/00.

Uprawnienie do rozwiązania umowy

W terminie do dwóch miesięcy od dnia zawiadomienia pracownik może rozwiązać stosunek pracy za tygodniowym uprzedzeniem. Uprawnienie to pozwala pracownikowi na swobodne podjęcie decyzji co do swojej przyszłości w firmie, w sytuacji gdy nastąpiła zmiana po stronie pracodawcy. Należy jednak pamiętać, że termin ten należy do terminów zawitych, po upływie których czynność prawna nie może być skutecznie dokonana.

Przykład

REKLAMA

Spółka „Art-Projekt” została przejęta przez spółkę „Światowe Projekty”. 12 stycznia 2007 r. pracownicy zostali poinformowani o planowanym przejęciu, które miało nastąpić 20 lutego 2007 r. Zdzisław K. chciał rozwiązać umowę o pracę za siedmiodniowym uprzedzeniem. Decyzję podjął 10 marca 2007 r. Zarząd spółki „Światowe Projekty” rozwiązał z nim umowę o pracę w trybie określonym w art. 231 § 4 k.p.

W zależności od tego, kiedy upłynie dwumiesięczny termin, rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika za siedmiodniowym uprzedzeniem może nastąpić u dotychczasowego lub nowego pracodawcy.

Zgodnie z art. 231 § 4 k.p. rozwiązanie przez pracownika stosunku pracy bez wypowiedzenia za siedmiodniowym uprzedzeniem wywołuje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z wypowiedzeniem stosunku pracy przez pracodawcę (wyrok Sądu Najwyższego z 12 grudnia 2001 r., sygn. akt I PKN 724/00 - pracodawca nie ma obowiązku wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi, który złożył oświadczenie o jej rozwiązaniu za siedmiodniowym uprzedzeniem na podstawie art. 231 § 4 zdanie pierwsze k.p.). W związku z tym były pracownik zachowuje uprawnienia, jakie przepisy prawa pracy łączą z faktem, gdy do ustania stosunku pracy doszło w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę (np. prawo do zasiłku dla bezrobotnych - art. 75 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późn.zm.).

Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 10 października 2000 r., sygn. akt III ZP 24/00, pracownikowi, który w związku z przejściem zakładu pracy na innego pracodawcę skorzystał z możliwości rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia za siedmiodniowym uprzedzeniem, nie przysługuje odszkodowanie. Wynika to z ogólnych regulacji prawa pracy, które w przypadkach rozwiązania stosunku pracy przez jedną ze stron dopuszczają wypłatę wynagrodzenia lub odszkodowania na rzecz pracownika tylko wówczas, gdy przepis wyraźnie tak stanowi. Natomiast w myśl art. 231 § 4 k.p. odszkodowanie dla pracowników rozwiązujących umowę o pracę w tym szczególnym trybie nie jest przewidziane. Artykuł 231 k.p. gwarantuje kontynuowanie zatrudnienia na dotychczasowych warunkach pracy i płacy już u nowego pracodawcy. Natomiast możliwość rozwiązania umowy o pracę w omawianym szczególnym trybie jest traktowana jako zagwarantowanie praw każdego człowieka do wolnego wyboru i wykonywania pracy.

Podstawa prawna:

• ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn.zm.).

Natalia Korzeniecka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA