REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawca musi konsultować z załogą decyzje związane z bezpieczeństwem i higieną pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Danuta Klucz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Brak związków zawodowych w zakładzie nie zwalnia pracodawcy z konsultowania kwestii związanych z bhp. Ma on bowiem obowiązek współdziałać w tym zakresie z pracownikami.

Kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną w pracy stanowią jeden z najistotniejszych przejawów ochrony pracy. Ustawodawca statuuje w tym względzie szereg obowiązków i powinności po stronie pracodawcy, których realizacja podlega kontroli właściwych instytucji i organizacji. Poza tym w zakresie bhp w wielu kwestiach pracodawca musi współdziałać z załogą. Współdziałanie to z reguły odbywa się w ramach struktur związkowych. Jednak nawet brak takich organizacji w zakładzie nie zwalnia pracodawcy z obowiązku konsultacji.

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami, wszystkich działań podejmowanych w ramach problematyki związanej z bhp. Reprezentanci załogi wybierani są przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli u pracodawcy takie nie działają - przez pracowników, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.

U pracodawców zatrudniających więcej niż 250 pracowników powołuje się komisję bhp jako organ doradczy i opiniodawczy. W takim przypadku niezbędne konsultacje mogą być prowadzone w ramach tej komisji, natomiast uprawnienia z tym związane przysługują pracownikom lub ich przedstawicielom wchodzącym w jej skład.

Pracownicy lub ich przedstawiciele uczestniczący w konsultacjach mają prawo do:

REKLAMA

• przedstawiania wniosków w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wnioskowania o przeprowadzenie kontroli przez inspektorów pracy oraz zastosowanie przez nich środków prawnych przewidzianych w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy, w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia pracowników,

• wynagrodzenia za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w konsultacjach,

• ochrony przed ponoszeniem jakichkolwiek niekorzystnych dla nich następstw z powodu swej działalności.

Kodeks pracy nie precyzuje, według jakich zasad konsultacje mają być prowadzone. Oznacza to, że strony mogą przyjąć dowolny tryb uzgodnień. U pracodawcy, który jest zobowiązany do wydania regulaminu pracy, tryb dokonywania konsultacji może być unormowany w tym akcie w części dotyczącej obowiązków w zakresie bhp. Pracodawca, który nie musi wydawać regulaminu, może regulować te kwestie w drodze wewnętrznych zarządzań lub w inny zwyczajowy sposób.

Poza tym konsultacje w zależności od tego, czy są prowadzone z ogółem pracowników, co ma miejsce w mniejszych zakładach, czy też tylko z jego przedstawicielami (w większych zakładach) mogą być prowadzone indywidualnie z każdym pracownikiem z osobna albo na wspólnych spotkaniach. Pracodawca ma obowiązek zapewnić, aby były one prowadzone w odpowiednich warunkach oraz by odbywały się one w godzinach pracy.

O ile strony mają dużą swobodę w ustaleniu trybu dokonywania konsultacji, o tyle muszą przestrzegać zasad dotyczących zakresu działań objętych obowiązkiem konsultowania. Pracodawca ma bowiem obowiązek konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie najważniejsze działania związane z bhp, przy czym kodeks pracy wylicza je tylko przykładowo.

Oznacza to, że zakres konsultacji jest dość szeroki i co istotne nie ma on charakteru wyczerpującego. Konsekwencją tego jest to, że pracodawca musi także uzgadniać inne ważne działania wchodzące w zakres tej problematyki, jeżeli podejmowane są one w jego firmie.

Pracodawca musi konsultować z pracownikami m.in. sprawy dotyczące:

• zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji i preparatów chemicznych, jeżeli mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,

• oceny ryzyka zawodowego występującego przy określonych pracach oraz informowania pracowników o tym ryzyku,

• tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy,

• przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego,

szkolenia pracowników w dziedzinie bhp.

Danuta Klucz

gp@infor.pl

Podstawa prawna

• Art. 23711a i 23713a ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA