REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów we wniosku o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy niepełnosprawnego

Luiza Klimkiewicz
Luiza Klimkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często pracodawcy starający się o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej ze środków PFRON składają niekompletne wnioski. Mogą one zawierać zarówno braki formalne, jak i rachunkowe.

W poprzednim numerze Tygodnika Prawa Pracy przedstawiliśmy sposób wypełniania wniosku o przyznanie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej. Załączyliśmy również prawidłowo wypełniony formularz. Dzisiaj kontynuujemy rozpoczęty w zeszłym tygodniu temat.

REKLAMA

Wstępna analiza

Po otrzymaniu wypełnionej części 1 wniosku Wn-W na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 17 października 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz.U. nr 194, poz. 1404) starosta ma 14 dni na wstępną analizę poprawności rachunkowej i formalnej wniosku. Sprawdza on, czy wniosek złożono na wspomnianym formularzu, czy jest to jedyny czy jeden z wielu wniosków złożonych przez pracodawcę, czy poz. 1, 4-16, 25-29, 32, 35, 41, 44, 47, 50, 53, 56, 59, 62, 65, 68-85 i 121 zostały wypełnione, czy suma poz. 85, 92, 99, 106, 113 i 120 jest równa poz. 28, czy wniosek zawiera wszystkie załączniki, czy pracodawca złożył wszystkie oświadczenia, a także czy wniosek został podpisany.

Brak odwołania

REKLAMA

W razie stwierdzenia uchybień starosta wzywa pracodawcę do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin ten należy przedłużyć zgodnie z par. 4 ust. 3 wskazanego wyżej rozporządzenia na wniosek pracodawcy, pod warunkiem jednak że usunięcie nieprawidłowości wynika z przyczyn od niego niezależnych. Wniosek o przedłużenie terminu może być złożony zarówno przed upływem 14-dniowego terminu do usunięcia braków, jak i po jego upływie. Ważne jest to, by pracodawca uprawdopodobnił, że dokonanie tej czynności nie mogło nastąpić w terminie z przyczyn od niego niezależnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli pracodawca nie usunie braków we wniosku w ciągu 14 dni, wówczas zostanie poinformowany przez starostę o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. W art. 26a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776) przyjęto zasadę niełączenia trybów postępowania administracyjnego i postępowania właściwego dla spraw prywatnoprawnych. Nie przewidziano wprost trybu odwoławczego ani skargi na pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. W przypadku wniosków składanych osobiście powyższe uchybienia mogą być uzupełnione na miejscu, bez konieczności uruchomiania wspomnianej procedury.

Rozpatrzenie wniosku

Zgodnie z par. 5 ust. 1 wskazanego wyżej rozporządzenia wniosek podlega rozpatrzeniu w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały określającej zadania, na które powiat przeznaczy środki przekazane mu przez PFRON. Ich wysokość ustalona jest na podstawie algorytmu, o którym mowa w art. 48 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Do tego czasu bieżące wnioski będą oczekiwały na rozpatrzenie. Nie oznacza to pozostawienia ich bez rozpatrzenia, a wyłącznie wstrzymanie się od ich ostatecznego rozstrzygnięcia. Gdyby bowiem starosta chciał rozpatrzyć je przed podjęciem przez radę powiatu wspomnianej uchwały, nie wiedziałby, czy zaaprobowała ona dane zadanie do realizacji ze środków PFRON. Wówczas musiałby rozpatrzyć wniosek negatywnie. W praktyce pracodawca złożyłby kolejny wniosek o tej samej treści, który musiałby podlegać ponownie analizie wstępnej, co dla obu stron byłoby mniej korzystne. Dlatego w tym okresie wnioski mogą być analizowane pod kątem pozostałych przesłanek, ale ostateczna informacja o sposobie załatwienia wniosku musi zostać przekazana stronie nie wcześniej niż w dniu podjęcia wspomnianej uchwały.

Wyłączenie refundacji

Merytoryczna analiza wniosku polega przede wszystkim na przeanalizowaniu go w świetle kryteriów określonych w art. 26e wskazanej wyżej ustawy, przepisach dotyczących pomocy de minimis, przepisach ustawy o finansach publicznych określających zasady wydatkowania środków publicznych oraz par. 4 ust. 5 rozporządzenia.

Rozpatrując wniosek, starosta bierze pod uwagę:

• potrzeby lokalnego rynku pracy,

• liczbę osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne lub poszukujące pracy, a niepozostające w zatrudnieniu, które mają kwalifikacje określone przez pracodawcę w poz. 76 Wn-W,

koszty wyposażenia stanowiska pracy,

• wkład pracodawcy w wyposażenie stanowiska pracy,

• wysokość posiadanych środków PFRON.

Pierwsze, trzecie i czwarte kryterium pozwala na określenie priorytetów dla rozpatrywania poszczególnych wniosków. Nie stanowią one jednak samodzielnej podstawy do odmowy udzielenia refundacji.

Inaczej jest w przypadku kryterium drugiego i piątego oraz kryteriów określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i przepisach dotyczących udzielania pomocy de minimis. Mają one charakter bezwzględnie i obiektywnie wyłączający refundację, dlatego mogą stanowić samodzielną podstawę do negatywnego rozpatrzenia wniosku. Kryteria wynikające z ustawy o finansach publicznych należy zawsze stosować posiłkowo do oceny wniosku. Mogą one bowiem stanowić jedną z przesłanek negatywnego rozpatrzenia wniosku. Nie mogą natomiast stanowić wyłącznej przesłanki do pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Obowiązek informacyjny

REKLAMA

O pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku starosta informuje pracodawcę pisemnie. Jeżeli wniosek został rozpatrzony negatywnie, wówczas w piśmie informującym o jego rozpatrzeniu musi znaleźć się uzasadnienie, z wyraźnym wskazaniem kryteriów, które przesądziły o odmowie refundacji. Uzasadnienie to jest istotne m.in. z uwagi na brak stosownego umocowania ustawowego, cywilnoprawny charakter refundacji i generalnie przyjętą zasadę niełączenia trybów administracyjnego i prywatnoprawnych. Informacja ta nie ma charakteru decyzji ani innego rodzaju rozstrzygnięcia, od którego służy odwołanie lub skarga.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku otrzymane pismo będzie zawierało wezwanie do negocjacji warunków umowy o refundacji. Pozytywne rozpatrzenie wniosku oznacza, że starosta uznał za dopuszczalne i uzasadnione przeznaczenie środków PFRON na co najmniej niektóre elementy wskazanego we wniosku wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.

Przedmiot negocjacji

Negocjacje dotyczą warunków refundacji, przede wszystkim jej kwoty, wyboru elementów wyposażenia do zrefundowania, formy zabezpieczenia ewentualnego zwrotu refundacji. Mogą jednak dotyczyć także dodatkowych postanowień umownych, np. ubezpieczenia i warunków lub ograniczenia zbycia zrefundowanego wyposażenia. Negocjacje powinny zakończyć się w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do negocjacji. Należy pamiętać o sporządzeniu protokołu z przyjętymi ustaleniami. Pozwoli on uniknąć w przyszłości ewentualnych nieporozumień dotyczących treści umowy sporządzanej po zakończeniu negocjacji. Natomiast jeżeli negocjacje nie zakończyły się porozumieniem stron pozwalającym na udzielenie refundacji, wówczas będzie dokumentem określającym przyczyny tej sytuacji.

LUIZA KLIMKIEWICZ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 17 października 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz.U. nr 194, poz. 1404).

Art. 26e ustawy z 27 sierpnia 1997 r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA