REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów we wniosku o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy niepełnosprawnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Luiza Klimkiewicz
Luiza Klimkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często pracodawcy starający się o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej ze środków PFRON składają niekompletne wnioski. Mogą one zawierać zarówno braki formalne, jak i rachunkowe.

W poprzednim numerze Tygodnika Prawa Pracy przedstawiliśmy sposób wypełniania wniosku o przyznanie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej. Załączyliśmy również prawidłowo wypełniony formularz. Dzisiaj kontynuujemy rozpoczęty w zeszłym tygodniu temat.

REKLAMA

Wstępna analiza

Po otrzymaniu wypełnionej części 1 wniosku Wn-W na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 17 października 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz.U. nr 194, poz. 1404) starosta ma 14 dni na wstępną analizę poprawności rachunkowej i formalnej wniosku. Sprawdza on, czy wniosek złożono na wspomnianym formularzu, czy jest to jedyny czy jeden z wielu wniosków złożonych przez pracodawcę, czy poz. 1, 4-16, 25-29, 32, 35, 41, 44, 47, 50, 53, 56, 59, 62, 65, 68-85 i 121 zostały wypełnione, czy suma poz. 85, 92, 99, 106, 113 i 120 jest równa poz. 28, czy wniosek zawiera wszystkie załączniki, czy pracodawca złożył wszystkie oświadczenia, a także czy wniosek został podpisany.

Brak odwołania

REKLAMA

W razie stwierdzenia uchybień starosta wzywa pracodawcę do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin ten należy przedłużyć zgodnie z par. 4 ust. 3 wskazanego wyżej rozporządzenia na wniosek pracodawcy, pod warunkiem jednak że usunięcie nieprawidłowości wynika z przyczyn od niego niezależnych. Wniosek o przedłużenie terminu może być złożony zarówno przed upływem 14-dniowego terminu do usunięcia braków, jak i po jego upływie. Ważne jest to, by pracodawca uprawdopodobnił, że dokonanie tej czynności nie mogło nastąpić w terminie z przyczyn od niego niezależnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli pracodawca nie usunie braków we wniosku w ciągu 14 dni, wówczas zostanie poinformowany przez starostę o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. W art. 26a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776) przyjęto zasadę niełączenia trybów postępowania administracyjnego i postępowania właściwego dla spraw prywatnoprawnych. Nie przewidziano wprost trybu odwoławczego ani skargi na pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. W przypadku wniosków składanych osobiście powyższe uchybienia mogą być uzupełnione na miejscu, bez konieczności uruchomiania wspomnianej procedury.

Rozpatrzenie wniosku

Zgodnie z par. 5 ust. 1 wskazanego wyżej rozporządzenia wniosek podlega rozpatrzeniu w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez radę powiatu uchwały określającej zadania, na które powiat przeznaczy środki przekazane mu przez PFRON. Ich wysokość ustalona jest na podstawie algorytmu, o którym mowa w art. 48 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Do tego czasu bieżące wnioski będą oczekiwały na rozpatrzenie. Nie oznacza to pozostawienia ich bez rozpatrzenia, a wyłącznie wstrzymanie się od ich ostatecznego rozstrzygnięcia. Gdyby bowiem starosta chciał rozpatrzyć je przed podjęciem przez radę powiatu wspomnianej uchwały, nie wiedziałby, czy zaaprobowała ona dane zadanie do realizacji ze środków PFRON. Wówczas musiałby rozpatrzyć wniosek negatywnie. W praktyce pracodawca złożyłby kolejny wniosek o tej samej treści, który musiałby podlegać ponownie analizie wstępnej, co dla obu stron byłoby mniej korzystne. Dlatego w tym okresie wnioski mogą być analizowane pod kątem pozostałych przesłanek, ale ostateczna informacja o sposobie załatwienia wniosku musi zostać przekazana stronie nie wcześniej niż w dniu podjęcia wspomnianej uchwały.

Wyłączenie refundacji

Merytoryczna analiza wniosku polega przede wszystkim na przeanalizowaniu go w świetle kryteriów określonych w art. 26e wskazanej wyżej ustawy, przepisach dotyczących pomocy de minimis, przepisach ustawy o finansach publicznych określających zasady wydatkowania środków publicznych oraz par. 4 ust. 5 rozporządzenia.

Rozpatrując wniosek, starosta bierze pod uwagę:

• potrzeby lokalnego rynku pracy,

• liczbę osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne lub poszukujące pracy, a niepozostające w zatrudnieniu, które mają kwalifikacje określone przez pracodawcę w poz. 76 Wn-W,

koszty wyposażenia stanowiska pracy,

• wkład pracodawcy w wyposażenie stanowiska pracy,

• wysokość posiadanych środków PFRON.

Pierwsze, trzecie i czwarte kryterium pozwala na określenie priorytetów dla rozpatrywania poszczególnych wniosków. Nie stanowią one jednak samodzielnej podstawy do odmowy udzielenia refundacji.

Inaczej jest w przypadku kryterium drugiego i piątego oraz kryteriów określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i przepisach dotyczących udzielania pomocy de minimis. Mają one charakter bezwzględnie i obiektywnie wyłączający refundację, dlatego mogą stanowić samodzielną podstawę do negatywnego rozpatrzenia wniosku. Kryteria wynikające z ustawy o finansach publicznych należy zawsze stosować posiłkowo do oceny wniosku. Mogą one bowiem stanowić jedną z przesłanek negatywnego rozpatrzenia wniosku. Nie mogą natomiast stanowić wyłącznej przesłanki do pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Obowiązek informacyjny

REKLAMA

O pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku starosta informuje pracodawcę pisemnie. Jeżeli wniosek został rozpatrzony negatywnie, wówczas w piśmie informującym o jego rozpatrzeniu musi znaleźć się uzasadnienie, z wyraźnym wskazaniem kryteriów, które przesądziły o odmowie refundacji. Uzasadnienie to jest istotne m.in. z uwagi na brak stosownego umocowania ustawowego, cywilnoprawny charakter refundacji i generalnie przyjętą zasadę niełączenia trybów administracyjnego i prywatnoprawnych. Informacja ta nie ma charakteru decyzji ani innego rodzaju rozstrzygnięcia, od którego służy odwołanie lub skarga.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku otrzymane pismo będzie zawierało wezwanie do negocjacji warunków umowy o refundacji. Pozytywne rozpatrzenie wniosku oznacza, że starosta uznał za dopuszczalne i uzasadnione przeznaczenie środków PFRON na co najmniej niektóre elementy wskazanego we wniosku wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.

Przedmiot negocjacji

Negocjacje dotyczą warunków refundacji, przede wszystkim jej kwoty, wyboru elementów wyposażenia do zrefundowania, formy zabezpieczenia ewentualnego zwrotu refundacji. Mogą jednak dotyczyć także dodatkowych postanowień umownych, np. ubezpieczenia i warunków lub ograniczenia zbycia zrefundowanego wyposażenia. Negocjacje powinny zakończyć się w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do negocjacji. Należy pamiętać o sporządzeniu protokołu z przyjętymi ustaleniami. Pozwoli on uniknąć w przyszłości ewentualnych nieporozumień dotyczących treści umowy sporządzanej po zakończeniu negocjacji. Natomiast jeżeli negocjacje nie zakończyły się porozumieniem stron pozwalającym na udzielenie refundacji, wówczas będzie dokumentem określającym przyczyny tej sytuacji.

LUIZA KLIMKIEWICZ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 17 października 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz.U. nr 194, poz. 1404).

Art. 26e ustawy z 27 sierpnia 1997 r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA