REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co mikroprzedsiębiorca musi wiedzieć o JPK?

REKLAMA

1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy (art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej), które nakazują przedsiębiorcom przekazywanie danych podatkowych w elektronicznej formie jako Jednolity Plik Kontrolny. Przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznego przesyłania do właściwego Urzędu Skarbowego pliku JPK_VAT, a także okazywania pozostałych plików JPK na życzenie fiskusa. Właścicieli mikrofirm przepisy te zaczną obowiązywać 1 stycznia 2018 r.

JPK - czym jest?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczny plik, który musi mieć ściśle określony format i strukturę. JPK wprowadzono po to, by zmniejszyć lukę w VAT, a także ilość przestępstw gospodarczych w obszarze tego podatku. Jednocześnie JPK dał możliwość zwiększenia dochodów do budżetu z tytułu podatków, uszczelniając system podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA

JPK to także inne korzyści, takie jak zmniejszenie kosztów poboru podatków, szybsza identyfikacja nieprawidłowości, zwiększenie szybkości i skuteczności kontroli podatkowych.

Wyodrębniono 7 struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (każdy z nich ma właściwy, ściśle określony symbol):

  1. JPK_VAT - ewidencja sprzedaży i zakupu VAT.
  2. JPK_FA- ewidencja faktur sprzedaży VAT, faktur korygujących i sprzedaży towarów zwolnionych z VAT.
  3. JPK_KR - informacje dotyczące ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, dziennik księgowań, zapisy na kontach.
  4. JPK_WB - informacje o wyciągach bankowych i operacjach na kontach podatnika.
  5. JPK_MAG - informacje dotyczące operacji magazynowych: przyjęć, wydań i przesunięć międzymagazynowych.
  6. JPK_PKPIR - ewidencja z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
  7. JPK_EWP - ewidencja przychodów (dotyczy podatników, którzy rozliczają się podatkiem zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych).

Trzeba jednak pamiętać, że struktury te są cyklicznie poprawiane czego efektem jest, że niektóre z nich (np. JPK_VAT) występują obecnie już w dwóch wersjach.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 wszyscy przedsiębiorcy, łącznie z mikrofirmami będą przekazywać do fiskusa struktury JPK_VAT co miesiąc, bez wezwania. Organ podatkowy będzie mógł zażądać przekazania pozostałych plików JPK. Do połowy 2018 r. wszystkie firmy poza dużymi będą mieć przywilej odmowy przekazania takich plików do e-kontroli. Trzeba jednak pamiętać, że taka odmowa może skończyć się wszczęciem „tradycyjnej” kontroli podatkowej, która jest bardziej uciążliwa i długotrwała niż kontrola elektroniczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram obowiązywania przepisów o JPK wygląda następująco:

Wielkość firmy

Obowiązek comiesięcznej wysyłki JPK_VAT

Obowiązek udostępnienia pozostałych plików JPK (na życzenie fiskusa)

Duża firma

od 1.07.2016 r.

od 1.07.2016 r.

Średnia firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mała firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mikro firma

od 1.01.2018 r.

od 1.07.2018 r.

JPK dla przedsiębiorców - co muszę wiedzieć?

Jak już wspomnieliśmy, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy mikroprzedsiębiorcy będą mieli obowiązek przesyłania plików JPK_VAT do Urzędu Skarbowego. Termin wysyłki mija 25. dnia kolejnego miesiąca - pierwszy plik należy więc wysłać do 25 lutego 2018 r. Co ważne, JPK_VAT musi być przesyłane co miesiąc, nawet jeśli ewidencja za dany miesiąc będzie zerowa. Z wysyłki JPK_VAT nie zwalnia również złożenie deklaracji VAT. Prawdopodobnie Ministerstwo Finansów zmieni od 2018 roku zawartość pliku JPK_VAT, uruchomiono już konsultacje w tej sprawie.

Od 1 lipca 2018 r. w razie e-kontroli podatkowej przedsiębiorcy będą musieli także, na żądanie Urzędu Skarbowego, przekazać pozostałe pliki JPK. Fiskus nie może jednak wymagać prowadzenia ewidencji dla struktur, które nie mają w firmie zastosowania (np. magazynu, jeśli w ogóle go nie ma) i okazywania potwierdzających ich plików JPK. Jednolity Plik Kontrolny dotyczy więc wyłącznie tych struktur, które są możliwe do przygotowania w firmie.

Przed koniecznością raportowania danych podatkowych w formacie JPK nie ma odwrotu. Warto jednak pamiętać, że JPK to nie tylko obowiązki, które szczególnie mikrofirmy mogą odczuwać jako uciążliwe na początku procesu dostosowywania się do nowych wymagań. To także szereg korzyści – od szybszych i mniej uciążliwych kontroli podatkowych aż po możliwość analizy stanu finansów swojej firmy na podstawie danych z JPK. Dodatkowo Ministerstwo Finansów obiecuje, że najmniejsze przedsiębiorstwa, które już teraz zaczną generować i przesyłać raporty JPK_VAT mogą liczyć na szybszy zwrot nadpłaconego podatku. W jaki sposób generować JPK_VAT by móc szybciej odzyskać podatek? Na stronie http://www.sage.com.pl/lp/zwrot-vat można pobrać bezpłatny poradnik, który krok po kroku pokaże jak to zrobić.

Warto zapoznać się z tymi materiałami by zyskać pewność, że nie popełnisz żadnych błędów, w efekcie unikając możliwych konsekwencji prawnych i finansowych.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA