REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co mikroprzedsiębiorca musi wiedzieć o JPK?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy (art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej), które nakazują przedsiębiorcom przekazywanie danych podatkowych w elektronicznej formie jako Jednolity Plik Kontrolny. Przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznego przesyłania do właściwego Urzędu Skarbowego pliku JPK_VAT, a także okazywania pozostałych plików JPK na życzenie fiskusa. Właścicieli mikrofirm przepisy te zaczną obowiązywać 1 stycznia 2018 r.

JPK - czym jest?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczny plik, który musi mieć ściśle określony format i strukturę. JPK wprowadzono po to, by zmniejszyć lukę w VAT, a także ilość przestępstw gospodarczych w obszarze tego podatku. Jednocześnie JPK dał możliwość zwiększenia dochodów do budżetu z tytułu podatków, uszczelniając system podatkowy.

REKLAMA

JPK to także inne korzyści, takie jak zmniejszenie kosztów poboru podatków, szybsza identyfikacja nieprawidłowości, zwiększenie szybkości i skuteczności kontroli podatkowych.

Wyodrębniono 7 struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (każdy z nich ma właściwy, ściśle określony symbol):

  1. JPK_VAT - ewidencja sprzedaży i zakupu VAT.
  2. JPK_FA- ewidencja faktur sprzedaży VAT, faktur korygujących i sprzedaży towarów zwolnionych z VAT.
  3. JPK_KR - informacje dotyczące ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, dziennik księgowań, zapisy na kontach.
  4. JPK_WB - informacje o wyciągach bankowych i operacjach na kontach podatnika.
  5. JPK_MAG - informacje dotyczące operacji magazynowych: przyjęć, wydań i przesunięć międzymagazynowych.
  6. JPK_PKPIR - ewidencja z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
  7. JPK_EWP - ewidencja przychodów (dotyczy podatników, którzy rozliczają się podatkiem zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych).

Trzeba jednak pamiętać, że struktury te są cyklicznie poprawiane czego efektem jest, że niektóre z nich (np. JPK_VAT) występują obecnie już w dwóch wersjach.

Od 1 stycznia 2018 wszyscy przedsiębiorcy, łącznie z mikrofirmami będą przekazywać do fiskusa struktury JPK_VAT co miesiąc, bez wezwania. Organ podatkowy będzie mógł zażądać przekazania pozostałych plików JPK. Do połowy 2018 r. wszystkie firmy poza dużymi będą mieć przywilej odmowy przekazania takich plików do e-kontroli. Trzeba jednak pamiętać, że taka odmowa może skończyć się wszczęciem „tradycyjnej” kontroli podatkowej, która jest bardziej uciążliwa i długotrwała niż kontrola elektroniczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram obowiązywania przepisów o JPK wygląda następująco:

Wielkość firmy

Obowiązek comiesięcznej wysyłki JPK_VAT

Obowiązek udostępnienia pozostałych plików JPK (na życzenie fiskusa)

Duża firma

od 1.07.2016 r.

od 1.07.2016 r.

Średnia firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mała firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mikro firma

od 1.01.2018 r.

od 1.07.2018 r.

JPK dla przedsiębiorców - co muszę wiedzieć?

REKLAMA

Jak już wspomnieliśmy, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy mikroprzedsiębiorcy będą mieli obowiązek przesyłania plików JPK_VAT do Urzędu Skarbowego. Termin wysyłki mija 25. dnia kolejnego miesiąca - pierwszy plik należy więc wysłać do 25 lutego 2018 r. Co ważne, JPK_VAT musi być przesyłane co miesiąc, nawet jeśli ewidencja za dany miesiąc będzie zerowa. Z wysyłki JPK_VAT nie zwalnia również złożenie deklaracji VAT. Prawdopodobnie Ministerstwo Finansów zmieni od 2018 roku zawartość pliku JPK_VAT, uruchomiono już konsultacje w tej sprawie.

Od 1 lipca 2018 r. w razie e-kontroli podatkowej przedsiębiorcy będą musieli także, na żądanie Urzędu Skarbowego, przekazać pozostałe pliki JPK. Fiskus nie może jednak wymagać prowadzenia ewidencji dla struktur, które nie mają w firmie zastosowania (np. magazynu, jeśli w ogóle go nie ma) i okazywania potwierdzających ich plików JPK. Jednolity Plik Kontrolny dotyczy więc wyłącznie tych struktur, które są możliwe do przygotowania w firmie.

Przed koniecznością raportowania danych podatkowych w formacie JPK nie ma odwrotu. Warto jednak pamiętać, że JPK to nie tylko obowiązki, które szczególnie mikrofirmy mogą odczuwać jako uciążliwe na początku procesu dostosowywania się do nowych wymagań. To także szereg korzyści – od szybszych i mniej uciążliwych kontroli podatkowych aż po możliwość analizy stanu finansów swojej firmy na podstawie danych z JPK. Dodatkowo Ministerstwo Finansów obiecuje, że najmniejsze przedsiębiorstwa, które już teraz zaczną generować i przesyłać raporty JPK_VAT mogą liczyć na szybszy zwrot nadpłaconego podatku. W jaki sposób generować JPK_VAT by móc szybciej odzyskać podatek? Na stronie http://www.sage.com.pl/lp/zwrot-vat można pobrać bezpłatny poradnik, który krok po kroku pokaże jak to zrobić.

Warto zapoznać się z tymi materiałami by zyskać pewność, że nie popełnisz żadnych błędów, w efekcie unikając możliwych konsekwencji prawnych i finansowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA