REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co mikroprzedsiębiorca musi wiedzieć o JPK?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy (art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej), które nakazują przedsiębiorcom przekazywanie danych podatkowych w elektronicznej formie jako Jednolity Plik Kontrolny. Przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznego przesyłania do właściwego Urzędu Skarbowego pliku JPK_VAT, a także okazywania pozostałych plików JPK na życzenie fiskusa. Właścicieli mikrofirm przepisy te zaczną obowiązywać 1 stycznia 2018 r.

JPK - czym jest?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczny plik, który musi mieć ściśle określony format i strukturę. JPK wprowadzono po to, by zmniejszyć lukę w VAT, a także ilość przestępstw gospodarczych w obszarze tego podatku. Jednocześnie JPK dał możliwość zwiększenia dochodów do budżetu z tytułu podatków, uszczelniając system podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA

JPK to także inne korzyści, takie jak zmniejszenie kosztów poboru podatków, szybsza identyfikacja nieprawidłowości, zwiększenie szybkości i skuteczności kontroli podatkowych.

Wyodrębniono 7 struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (każdy z nich ma właściwy, ściśle określony symbol):

  1. JPK_VAT - ewidencja sprzedaży i zakupu VAT.
  2. JPK_FA- ewidencja faktur sprzedaży VAT, faktur korygujących i sprzedaży towarów zwolnionych z VAT.
  3. JPK_KR - informacje dotyczące ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, dziennik księgowań, zapisy na kontach.
  4. JPK_WB - informacje o wyciągach bankowych i operacjach na kontach podatnika.
  5. JPK_MAG - informacje dotyczące operacji magazynowych: przyjęć, wydań i przesunięć międzymagazynowych.
  6. JPK_PKPIR - ewidencja z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
  7. JPK_EWP - ewidencja przychodów (dotyczy podatników, którzy rozliczają się podatkiem zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych).

Trzeba jednak pamiętać, że struktury te są cyklicznie poprawiane czego efektem jest, że niektóre z nich (np. JPK_VAT) występują obecnie już w dwóch wersjach.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2018 wszyscy przedsiębiorcy, łącznie z mikrofirmami będą przekazywać do fiskusa struktury JPK_VAT co miesiąc, bez wezwania. Organ podatkowy będzie mógł zażądać przekazania pozostałych plików JPK. Do połowy 2018 r. wszystkie firmy poza dużymi będą mieć przywilej odmowy przekazania takich plików do e-kontroli. Trzeba jednak pamiętać, że taka odmowa może skończyć się wszczęciem „tradycyjnej” kontroli podatkowej, która jest bardziej uciążliwa i długotrwała niż kontrola elektroniczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram obowiązywania przepisów o JPK wygląda następująco:

Wielkość firmy

Obowiązek comiesięcznej wysyłki JPK_VAT

Obowiązek udostępnienia pozostałych plików JPK (na życzenie fiskusa)

Duża firma

od 1.07.2016 r.

od 1.07.2016 r.

Średnia firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mała firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mikro firma

od 1.01.2018 r.

od 1.07.2018 r.

JPK dla przedsiębiorców - co muszę wiedzieć?

Jak już wspomnieliśmy, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy mikroprzedsiębiorcy będą mieli obowiązek przesyłania plików JPK_VAT do Urzędu Skarbowego. Termin wysyłki mija 25. dnia kolejnego miesiąca - pierwszy plik należy więc wysłać do 25 lutego 2018 r. Co ważne, JPK_VAT musi być przesyłane co miesiąc, nawet jeśli ewidencja za dany miesiąc będzie zerowa. Z wysyłki JPK_VAT nie zwalnia również złożenie deklaracji VAT. Prawdopodobnie Ministerstwo Finansów zmieni od 2018 roku zawartość pliku JPK_VAT, uruchomiono już konsultacje w tej sprawie.

Od 1 lipca 2018 r. w razie e-kontroli podatkowej przedsiębiorcy będą musieli także, na żądanie Urzędu Skarbowego, przekazać pozostałe pliki JPK. Fiskus nie może jednak wymagać prowadzenia ewidencji dla struktur, które nie mają w firmie zastosowania (np. magazynu, jeśli w ogóle go nie ma) i okazywania potwierdzających ich plików JPK. Jednolity Plik Kontrolny dotyczy więc wyłącznie tych struktur, które są możliwe do przygotowania w firmie.

Przed koniecznością raportowania danych podatkowych w formacie JPK nie ma odwrotu. Warto jednak pamiętać, że JPK to nie tylko obowiązki, które szczególnie mikrofirmy mogą odczuwać jako uciążliwe na początku procesu dostosowywania się do nowych wymagań. To także szereg korzyści – od szybszych i mniej uciążliwych kontroli podatkowych aż po możliwość analizy stanu finansów swojej firmy na podstawie danych z JPK. Dodatkowo Ministerstwo Finansów obiecuje, że najmniejsze przedsiębiorstwa, które już teraz zaczną generować i przesyłać raporty JPK_VAT mogą liczyć na szybszy zwrot nadpłaconego podatku. W jaki sposób generować JPK_VAT by móc szybciej odzyskać podatek? Na stronie http://www.sage.com.pl/lp/zwrot-vat można pobrać bezpłatny poradnik, który krok po kroku pokaże jak to zrobić.

Warto zapoznać się z tymi materiałami by zyskać pewność, że nie popełnisz żadnych błędów, w efekcie unikając możliwych konsekwencji prawnych i finansowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA