REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co mikroprzedsiębiorca musi wiedzieć o JPK?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy (art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej), które nakazują przedsiębiorcom przekazywanie danych podatkowych w elektronicznej formie jako Jednolity Plik Kontrolny. Przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznego przesyłania do właściwego Urzędu Skarbowego pliku JPK_VAT, a także okazywania pozostałych plików JPK na życzenie fiskusa. Właścicieli mikrofirm przepisy te zaczną obowiązywać 1 stycznia 2018 r.

JPK - czym jest?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczny plik, który musi mieć ściśle określony format i strukturę. JPK wprowadzono po to, by zmniejszyć lukę w VAT, a także ilość przestępstw gospodarczych w obszarze tego podatku. Jednocześnie JPK dał możliwość zwiększenia dochodów do budżetu z tytułu podatków, uszczelniając system podatkowy.

REKLAMA

JPK to także inne korzyści, takie jak zmniejszenie kosztów poboru podatków, szybsza identyfikacja nieprawidłowości, zwiększenie szybkości i skuteczności kontroli podatkowych.

Wyodrębniono 7 struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (każdy z nich ma właściwy, ściśle określony symbol):

  1. JPK_VAT - ewidencja sprzedaży i zakupu VAT.
  2. JPK_FA- ewidencja faktur sprzedaży VAT, faktur korygujących i sprzedaży towarów zwolnionych z VAT.
  3. JPK_KR - informacje dotyczące ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, dziennik księgowań, zapisy na kontach.
  4. JPK_WB - informacje o wyciągach bankowych i operacjach na kontach podatnika.
  5. JPK_MAG - informacje dotyczące operacji magazynowych: przyjęć, wydań i przesunięć międzymagazynowych.
  6. JPK_PKPIR - ewidencja z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
  7. JPK_EWP - ewidencja przychodów (dotyczy podatników, którzy rozliczają się podatkiem zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych).

Trzeba jednak pamiętać, że struktury te są cyklicznie poprawiane czego efektem jest, że niektóre z nich (np. JPK_VAT) występują obecnie już w dwóch wersjach.

Od 1 stycznia 2018 wszyscy przedsiębiorcy, łącznie z mikrofirmami będą przekazywać do fiskusa struktury JPK_VAT co miesiąc, bez wezwania. Organ podatkowy będzie mógł zażądać przekazania pozostałych plików JPK. Do połowy 2018 r. wszystkie firmy poza dużymi będą mieć przywilej odmowy przekazania takich plików do e-kontroli. Trzeba jednak pamiętać, że taka odmowa może skończyć się wszczęciem „tradycyjnej” kontroli podatkowej, która jest bardziej uciążliwa i długotrwała niż kontrola elektroniczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram obowiązywania przepisów o JPK wygląda następująco:

Wielkość firmy

Obowiązek comiesięcznej wysyłki JPK_VAT

Obowiązek udostępnienia pozostałych plików JPK (na życzenie fiskusa)

Duża firma

od 1.07.2016 r.

od 1.07.2016 r.

Średnia firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mała firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mikro firma

od 1.01.2018 r.

od 1.07.2018 r.

JPK dla przedsiębiorców - co muszę wiedzieć?

REKLAMA

Jak już wspomnieliśmy, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy mikroprzedsiębiorcy będą mieli obowiązek przesyłania plików JPK_VAT do Urzędu Skarbowego. Termin wysyłki mija 25. dnia kolejnego miesiąca - pierwszy plik należy więc wysłać do 25 lutego 2018 r. Co ważne, JPK_VAT musi być przesyłane co miesiąc, nawet jeśli ewidencja za dany miesiąc będzie zerowa. Z wysyłki JPK_VAT nie zwalnia również złożenie deklaracji VAT. Prawdopodobnie Ministerstwo Finansów zmieni od 2018 roku zawartość pliku JPK_VAT, uruchomiono już konsultacje w tej sprawie.

Od 1 lipca 2018 r. w razie e-kontroli podatkowej przedsiębiorcy będą musieli także, na żądanie Urzędu Skarbowego, przekazać pozostałe pliki JPK. Fiskus nie może jednak wymagać prowadzenia ewidencji dla struktur, które nie mają w firmie zastosowania (np. magazynu, jeśli w ogóle go nie ma) i okazywania potwierdzających ich plików JPK. Jednolity Plik Kontrolny dotyczy więc wyłącznie tych struktur, które są możliwe do przygotowania w firmie.

Przed koniecznością raportowania danych podatkowych w formacie JPK nie ma odwrotu. Warto jednak pamiętać, że JPK to nie tylko obowiązki, które szczególnie mikrofirmy mogą odczuwać jako uciążliwe na początku procesu dostosowywania się do nowych wymagań. To także szereg korzyści – od szybszych i mniej uciążliwych kontroli podatkowych aż po możliwość analizy stanu finansów swojej firmy na podstawie danych z JPK. Dodatkowo Ministerstwo Finansów obiecuje, że najmniejsze przedsiębiorstwa, które już teraz zaczną generować i przesyłać raporty JPK_VAT mogą liczyć na szybszy zwrot nadpłaconego podatku. W jaki sposób generować JPK_VAT by móc szybciej odzyskać podatek? Na stronie http://www.sage.com.pl/lp/zwrot-vat można pobrać bezpłatny poradnik, który krok po kroku pokaże jak to zrobić.

Warto zapoznać się z tymi materiałami by zyskać pewność, że nie popełnisz żadnych błędów, w efekcie unikając możliwych konsekwencji prawnych i finansowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA