REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co mikroprzedsiębiorca musi wiedzieć o JPK?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy (art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej), które nakazują przedsiębiorcom przekazywanie danych podatkowych w elektronicznej formie jako Jednolity Plik Kontrolny. Przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznego przesyłania do właściwego Urzędu Skarbowego pliku JPK_VAT, a także okazywania pozostałych plików JPK na życzenie fiskusa. Właścicieli mikrofirm przepisy te zaczną obowiązywać 1 stycznia 2018 r.

JPK - czym jest?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczny plik, który musi mieć ściśle określony format i strukturę. JPK wprowadzono po to, by zmniejszyć lukę w VAT, a także ilość przestępstw gospodarczych w obszarze tego podatku. Jednocześnie JPK dał możliwość zwiększenia dochodów do budżetu z tytułu podatków, uszczelniając system podatkowy.

REKLAMA

JPK to także inne korzyści, takie jak zmniejszenie kosztów poboru podatków, szybsza identyfikacja nieprawidłowości, zwiększenie szybkości i skuteczności kontroli podatkowych.

Wyodrębniono 7 struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (każdy z nich ma właściwy, ściśle określony symbol):

  1. JPK_VAT - ewidencja sprzedaży i zakupu VAT.
  2. JPK_FA- ewidencja faktur sprzedaży VAT, faktur korygujących i sprzedaży towarów zwolnionych z VAT.
  3. JPK_KR - informacje dotyczące ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, dziennik księgowań, zapisy na kontach.
  4. JPK_WB - informacje o wyciągach bankowych i operacjach na kontach podatnika.
  5. JPK_MAG - informacje dotyczące operacji magazynowych: przyjęć, wydań i przesunięć międzymagazynowych.
  6. JPK_PKPIR - ewidencja z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
  7. JPK_EWP - ewidencja przychodów (dotyczy podatników, którzy rozliczają się podatkiem zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych).

Trzeba jednak pamiętać, że struktury te są cyklicznie poprawiane czego efektem jest, że niektóre z nich (np. JPK_VAT) występują obecnie już w dwóch wersjach.

Od 1 stycznia 2018 wszyscy przedsiębiorcy, łącznie z mikrofirmami będą przekazywać do fiskusa struktury JPK_VAT co miesiąc, bez wezwania. Organ podatkowy będzie mógł zażądać przekazania pozostałych plików JPK. Do połowy 2018 r. wszystkie firmy poza dużymi będą mieć przywilej odmowy przekazania takich plików do e-kontroli. Trzeba jednak pamiętać, że taka odmowa może skończyć się wszczęciem „tradycyjnej” kontroli podatkowej, która jest bardziej uciążliwa i długotrwała niż kontrola elektroniczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram obowiązywania przepisów o JPK wygląda następująco:

Wielkość firmy

Obowiązek comiesięcznej wysyłki JPK_VAT

Obowiązek udostępnienia pozostałych plików JPK (na życzenie fiskusa)

Duża firma

od 1.07.2016 r.

od 1.07.2016 r.

Średnia firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mała firma

od 1.01.2017 r.

od 1.07.2018 r.

Mikro firma

od 1.01.2018 r.

od 1.07.2018 r.

JPK dla przedsiębiorców - co muszę wiedzieć?

REKLAMA

Jak już wspomnieliśmy, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy mikroprzedsiębiorcy będą mieli obowiązek przesyłania plików JPK_VAT do Urzędu Skarbowego. Termin wysyłki mija 25. dnia kolejnego miesiąca - pierwszy plik należy więc wysłać do 25 lutego 2018 r. Co ważne, JPK_VAT musi być przesyłane co miesiąc, nawet jeśli ewidencja za dany miesiąc będzie zerowa. Z wysyłki JPK_VAT nie zwalnia również złożenie deklaracji VAT. Prawdopodobnie Ministerstwo Finansów zmieni od 2018 roku zawartość pliku JPK_VAT, uruchomiono już konsultacje w tej sprawie.

Od 1 lipca 2018 r. w razie e-kontroli podatkowej przedsiębiorcy będą musieli także, na żądanie Urzędu Skarbowego, przekazać pozostałe pliki JPK. Fiskus nie może jednak wymagać prowadzenia ewidencji dla struktur, które nie mają w firmie zastosowania (np. magazynu, jeśli w ogóle go nie ma) i okazywania potwierdzających ich plików JPK. Jednolity Plik Kontrolny dotyczy więc wyłącznie tych struktur, które są możliwe do przygotowania w firmie.

Przed koniecznością raportowania danych podatkowych w formacie JPK nie ma odwrotu. Warto jednak pamiętać, że JPK to nie tylko obowiązki, które szczególnie mikrofirmy mogą odczuwać jako uciążliwe na początku procesu dostosowywania się do nowych wymagań. To także szereg korzyści – od szybszych i mniej uciążliwych kontroli podatkowych aż po możliwość analizy stanu finansów swojej firmy na podstawie danych z JPK. Dodatkowo Ministerstwo Finansów obiecuje, że najmniejsze przedsiębiorstwa, które już teraz zaczną generować i przesyłać raporty JPK_VAT mogą liczyć na szybszy zwrot nadpłaconego podatku. W jaki sposób generować JPK_VAT by móc szybciej odzyskać podatek? Na stronie http://www.sage.com.pl/lp/zwrot-vat można pobrać bezpłatny poradnik, który krok po kroku pokaże jak to zrobić.

Warto zapoznać się z tymi materiałami by zyskać pewność, że nie popełnisz żadnych błędów, w efekcie unikając możliwych konsekwencji prawnych i finansowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA