REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedawcy online mają problem z właściwym momentem wystawiania klientom paragonów fiskalnych
Sprzedawcy online mają problem z właściwym momentem wystawiania klientom paragonów fiskalnych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

rozwiń >

Przy sprzedaży on-line przypadków i sytuacji terminu sprzedaży oraz płatności w rozumieniu prawa podatkowego jest tak wiele, że łatwo o błąd – a w konsekwencji i kłopoty ze skarbówką, Oto co trzeba wiedzieć, by ich uniknąć.

REKLAMA

REKLAMA

Sklepy internetowe: co z obowiązkiem kasy fiskalnej

Z badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska w 2023 roku  wynika, że aż 79 proc. internautów, czyli prawie 24 miliony Polaków, dokonało zakupów online przynajmniej raz. Klienci postrzegają kupowanie przez Internet jako wygodniejsze i mało skomplikowane. Jako dodatkowy atut podają większą możliwość wyboru niż w sklepach stacjonarnych.

Właścicielom serwisów sprzedażowych najwięcej problemów sprawia efektywne dokumentowanie sprzedaży i przekazywanie dowodów zakupu klientom w odpowiednim momencie procesu.
Efektem jest nieprawidłowo wykonywana fiskalizacja. Jak uniknąć kar i efektywnie wdrożyć fiskalizację w e-commerce, tłumaczą eksperci Exorigo-Upos.

Sprzedaż online: jaka fiskalizacja

W świetle prawa, niemal każdy przedsiębiorca , który prowadzi sprzedaż usług lub towarów, musi posiadać kasę rejestrującą. Nie inaczej jest w przypadku sklepów internetowych.

REKLAMA

Szacuje się, że do 2026 roku handel internetowy będzie stanowił około 20 proc.  sprzedaży detalicznej w Polsce. Co za tym idzie, kolejne podmioty będą musiały zmierzyć się z procesem fiskalizacji.
Fiskalizacja polega na przestawieniu wewnętrznej pamięci urządzenia fiskalnego na trwały zapis zrealizowanych transakcji. Przeprowadza się ją, aby przystosować kasę lub terminal do generowania dokumentów ważnych z perspektywy Urzędu Skarbowego.
Paragon wystawiony przed fiskalizacją nie ma żadnej wartości z punktu widzenia przepisów podatkowych i nie jest dopuszczony do obrotu. Dopiero paragon fiskalny otrzymuje pełną moc prawną i może zostać wręczony konsumentowi jako dowód zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, przepisy regulują obowiązek używania kas fiskalnych, a co za tym idzie ich fiskalizacji. Jest to poniekąd aktywacja urządzenia. Chociaż tradycyjna kasa kojarzy nam się raczej ze stacjonarnym sklepem, to wielu właścicieli sprzedażowych platform internetowych również ma obowiązek jej posiadania.
Jest niezbędna na przykład wtedy, gdy klient może zapłacić gotówką za odbiór osobisty towarów.
– Niestety, fiskalizacja w e-commerce wciąż przyprawia przedsiębiorców o ból głowy i generuje mnóstwo problemów. Nasze doświadczenie rynkowe pokazuje, że firmy nie robią tego prawidłowo, co w przyszłości może przynieść przykre konsekwencje, w tym kary finansowe – ostrzega Michał Sosnowski.

E-sklep: kiedy paragon fiskalny przy płatności gotówką

Wystawianie paragonów oraz ich wysyłka należą do grupy najczęściej powtarzających się obowiązków w każdym sklepie internetowym. Z uwagi na to, że biznes w sieci działa przez całą dobę, ewidencja transakcji powinna być prowadzona w zasadzie non stop.
Dokument potwierdzający płatność ma być przekazany nabywcy w momencie otrzymania zapłaty za towar lub usługę. Tak też jest w przypadku rozliczeń za pomocą przedpłaty lub gotówkowo, wtedy paragon jest wysłany wraz z towarem.

E-sklep: kiedy paragon fiskalny przy płatności przelewem

W chwili płatności przelewem, paragon należy wystawić niezwłocznie po wpływie środków na konto bankowe. Nie może to być później niż z końcem miesiąca, w którym wpłynęła należność.

E-sklep: kiedy paragon fiskalny przy płatności przy odbiorze zakupów

Według raportu Gemius, szczególnie ważna jest opcja zapłaty przy odbiorze. Na taki krok decyduje się ponad 35 proc. kupujących w sieci.
Jeżeli klient wybierze taką opcję zapłaty, to obowiązek wystawienia paragonu następuje w momencie dostarczenia towaru.
Co za tym idzie, wysłanie paragonu w tej samej paczce nie jest możliwe i należy go przekazać np. osobnym listem.
Jest to pewna niedogodność, dlatego częstą praktyką jest wystawianie faktury VAT po dokonaniu zakupu, ale przed uiszczeniem opłaty. Dzięki temu, sprzedawca nie będzie musiał wysyłać paragonu fiskalnego, jedynie zarchiwizuje go we własnej dokumentacji.

W przypadku kanałów sprzedaży omnichannel pojawia się także problem w momencie zakupu towaru online z odbiorem osobistym w sklepie.
Zastosowanie mają tu takie same zasady, jak zostały opisane powyżej. Sprzedawca zobowiązany jest więc do posiadania zarejestrowanej kasy fiskalnej i na miejscu powinien wystawić paragon kupującemu.
Jeśli zamówienie zostało opłacone przed odbiorem przesyłki, dokument fiskalny można dołączyć do paczki wcześniej i wydać go razem z towarem.

Jak usprawnić wystawianie paragonów fiskalnych w sklepach online

Niedopełnienie tych obowiązków traktowane jest jak przestępstwo skarbowe i może skutkować grzywną, a nawet karą ograniczenia bądź pozbawienia wolności.
Na co warto zwrócić uwagę?
Aby mieć pewność, że proces jest wykonany prawidłowo, można skorzystać z gotowych rozwiązań technologicznych. Pozwalają one przedsiębiorcom usprawniać i zautomatyzować fiskalizację.

Szymon Bania, Product Owner w Exorigo-Upos radzi właścicielom sklepów internetowych, by zadbali o odpowiednie procedury i systemy, aby móc skutecznie i sprawnie wdrożyć fiskalizację, nie opóźniając tym samym dostawy zamówienia.
Mimo wielu potencjalnych wyzwań warto zadbać, aby proces ten przebiegał efektywnie i pewnie. Istnieje wiele rozwiązań technologicznych, które mogą usprawnić całą procedurę – wyjaśnia ekspert.
– Automatyzacja generowania paragonów przy użyciu systemów POS może znacznie zwiększyć wydajność i eliminować błędy ludzkie. Również integracja e-commerce z urządzeniami fiskalnymi i platformami płatniczymi znacznie przyspiesza proces fiskalizacji, zapewniając dokładność i zgodność z obowiązującymi przepisami – dodaje Szymon Bania.

Choć fiskalizacja w e-commerce może stanowić wyzwanie, należy zadbać o ten proces. Przede wszystkim dlatego, że jest to obowiązek nałożony na firmy przez ustawodawcę.
Ponadto, zapewnienie skutecznej i bezproblemowej fiskalizacji chroni interesy firmy oraz przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku i długotrwałych relacji z klientami.
Najważniejsze zadanie, które stoi obecnie przed przedsiębiorcami działającymi w e-commerce jest zadbanie o spójność postępowania. Muszą oni wypracować praktykę, która pozwoli im na wystawianie paragonów w odpowiednim momencie procesu, nie narażając się tym samym na kary finansowe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA