REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedawcy online mają problem z właściwym momentem wystawiania klientom paragonów fiskalnych
Sprzedawcy online mają problem z właściwym momentem wystawiania klientom paragonów fiskalnych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

rozwiń >

Przy sprzedaży on-line przypadków i sytuacji terminu sprzedaży oraz płatności w rozumieniu prawa podatkowego jest tak wiele, że łatwo o błąd – a w konsekwencji i kłopoty ze skarbówką, Oto co trzeba wiedzieć, by ich uniknąć.

REKLAMA

Sklepy internetowe: co z obowiązkiem kasy fiskalnej

REKLAMA

Z badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska w 2023 roku  wynika, że aż 79 proc. internautów, czyli prawie 24 miliony Polaków, dokonało zakupów online przynajmniej raz. Klienci postrzegają kupowanie przez Internet jako wygodniejsze i mało skomplikowane. Jako dodatkowy atut podają większą możliwość wyboru niż w sklepach stacjonarnych.

Właścicielom serwisów sprzedażowych najwięcej problemów sprawia efektywne dokumentowanie sprzedaży i przekazywanie dowodów zakupu klientom w odpowiednim momencie procesu.
Efektem jest nieprawidłowo wykonywana fiskalizacja. Jak uniknąć kar i efektywnie wdrożyć fiskalizację w e-commerce, tłumaczą eksperci Exorigo-Upos.

Sprzedaż online: jaka fiskalizacja

W świetle prawa, niemal każdy przedsiębiorca , który prowadzi sprzedaż usług lub towarów, musi posiadać kasę rejestrującą. Nie inaczej jest w przypadku sklepów internetowych.

REKLAMA

Szacuje się, że do 2026 roku handel internetowy będzie stanowił około 20 proc.  sprzedaży detalicznej w Polsce. Co za tym idzie, kolejne podmioty będą musiały zmierzyć się z procesem fiskalizacji.
Fiskalizacja polega na przestawieniu wewnętrznej pamięci urządzenia fiskalnego na trwały zapis zrealizowanych transakcji. Przeprowadza się ją, aby przystosować kasę lub terminal do generowania dokumentów ważnych z perspektywy Urzędu Skarbowego.
Paragon wystawiony przed fiskalizacją nie ma żadnej wartości z punktu widzenia przepisów podatkowych i nie jest dopuszczony do obrotu. Dopiero paragon fiskalny otrzymuje pełną moc prawną i może zostać wręczony konsumentowi jako dowód zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, przepisy regulują obowiązek używania kas fiskalnych, a co za tym idzie ich fiskalizacji. Jest to poniekąd aktywacja urządzenia. Chociaż tradycyjna kasa kojarzy nam się raczej ze stacjonarnym sklepem, to wielu właścicieli sprzedażowych platform internetowych również ma obowiązek jej posiadania.
Jest niezbędna na przykład wtedy, gdy klient może zapłacić gotówką za odbiór osobisty towarów.
– Niestety, fiskalizacja w e-commerce wciąż przyprawia przedsiębiorców o ból głowy i generuje mnóstwo problemów. Nasze doświadczenie rynkowe pokazuje, że firmy nie robią tego prawidłowo, co w przyszłości może przynieść przykre konsekwencje, w tym kary finansowe – ostrzega Michał Sosnowski.

E-sklep: kiedy paragon fiskalny przy płatności gotówką

Wystawianie paragonów oraz ich wysyłka należą do grupy najczęściej powtarzających się obowiązków w każdym sklepie internetowym. Z uwagi na to, że biznes w sieci działa przez całą dobę, ewidencja transakcji powinna być prowadzona w zasadzie non stop.
Dokument potwierdzający płatność ma być przekazany nabywcy w momencie otrzymania zapłaty za towar lub usługę. Tak też jest w przypadku rozliczeń za pomocą przedpłaty lub gotówkowo, wtedy paragon jest wysłany wraz z towarem.

E-sklep: kiedy paragon fiskalny przy płatności przelewem

W chwili płatności przelewem, paragon należy wystawić niezwłocznie po wpływie środków na konto bankowe. Nie może to być później niż z końcem miesiąca, w którym wpłynęła należność.

E-sklep: kiedy paragon fiskalny przy płatności przy odbiorze zakupów

Według raportu Gemius, szczególnie ważna jest opcja zapłaty przy odbiorze. Na taki krok decyduje się ponad 35 proc. kupujących w sieci.
Jeżeli klient wybierze taką opcję zapłaty, to obowiązek wystawienia paragonu następuje w momencie dostarczenia towaru.
Co za tym idzie, wysłanie paragonu w tej samej paczce nie jest możliwe i należy go przekazać np. osobnym listem.
Jest to pewna niedogodność, dlatego częstą praktyką jest wystawianie faktury VAT po dokonaniu zakupu, ale przed uiszczeniem opłaty. Dzięki temu, sprzedawca nie będzie musiał wysyłać paragonu fiskalnego, jedynie zarchiwizuje go we własnej dokumentacji.

W przypadku kanałów sprzedaży omnichannel pojawia się także problem w momencie zakupu towaru online z odbiorem osobistym w sklepie.
Zastosowanie mają tu takie same zasady, jak zostały opisane powyżej. Sprzedawca zobowiązany jest więc do posiadania zarejestrowanej kasy fiskalnej i na miejscu powinien wystawić paragon kupującemu.
Jeśli zamówienie zostało opłacone przed odbiorem przesyłki, dokument fiskalny można dołączyć do paczki wcześniej i wydać go razem z towarem.

Jak usprawnić wystawianie paragonów fiskalnych w sklepach online

Niedopełnienie tych obowiązków traktowane jest jak przestępstwo skarbowe i może skutkować grzywną, a nawet karą ograniczenia bądź pozbawienia wolności.
Na co warto zwrócić uwagę?
Aby mieć pewność, że proces jest wykonany prawidłowo, można skorzystać z gotowych rozwiązań technologicznych. Pozwalają one przedsiębiorcom usprawniać i zautomatyzować fiskalizację.

Szymon Bania, Product Owner w Exorigo-Upos radzi właścicielom sklepów internetowych, by zadbali o odpowiednie procedury i systemy, aby móc skutecznie i sprawnie wdrożyć fiskalizację, nie opóźniając tym samym dostawy zamówienia.
Mimo wielu potencjalnych wyzwań warto zadbać, aby proces ten przebiegał efektywnie i pewnie. Istnieje wiele rozwiązań technologicznych, które mogą usprawnić całą procedurę – wyjaśnia ekspert.
– Automatyzacja generowania paragonów przy użyciu systemów POS może znacznie zwiększyć wydajność i eliminować błędy ludzkie. Również integracja e-commerce z urządzeniami fiskalnymi i platformami płatniczymi znacznie przyspiesza proces fiskalizacji, zapewniając dokładność i zgodność z obowiązującymi przepisami – dodaje Szymon Bania.

Choć fiskalizacja w e-commerce może stanowić wyzwanie, należy zadbać o ten proces. Przede wszystkim dlatego, że jest to obowiązek nałożony na firmy przez ustawodawcę.
Ponadto, zapewnienie skutecznej i bezproblemowej fiskalizacji chroni interesy firmy oraz przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku i długotrwałych relacji z klientami.
Najważniejsze zadanie, które stoi obecnie przed przedsiębiorcami działającymi w e-commerce jest zadbanie o spójność postępowania. Muszą oni wypracować praktykę, która pozwoli im na wystawianie paragonów w odpowiednim momencie procesu, nie narażając się tym samym na kary finansowe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA