REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w JPK_VAT wykazać ulgę na złe długi

Jak w JPK_VAT wykazać ulgę na złe długi /fot. Shutterstock
Jak w JPK_VAT wykazać ulgę na złe długi /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gdy od ustalonego w umowie lub na fakturze terminu płatności minie 150 dni, a nabywca nie opłaci faktury, sprzedawca może skorygować VAT, czyli skorzystać z ulgi na złe długi. Kupujący ma natomiast obowiązek skorygować odliczony VAT z nieopłaconej faktury. Korektę tę należy wykazać zarówno w deklaracji, jak i w JPK_VAT. W ewidencji należy wprowadzić poszczególne faktury z danymi kontrahenta i kwotami „na minus”. Zdaniem MF nie można ich wprowadzać zbiorczo.

Prawo do korekty VAT należnego u sprzedawcy oraz obowiązek korekty VAT naliczonego u kupującego, który wynika z nieopłaconej faktury, powstaje, gdy wierzytelność możemy uznać za nieściągalną.

REKLAMA

Definicja

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Ulga na złe długi u sprzedawcy

Dla sprzedawcy nie jest wystarczające, aby minęło 150 dni od ustalonego terminu płatności. Dodatkowo muszą zostać spełnione warunki wskazane w art. 89a ustawy o VAT.

Korekta może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem, że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

To oznacza, że nie korygujemy ani JPK_VAT, ani deklaracji, w której rozliczono nieopłaconą fakturę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Podatki

Do ewidencji obecnie należy wpisać każdą fakturę odrębnie. Nie można wpisać zbiorczo kwoty VAT do korekty. Ponieważ w deklaracji i JPK_VAT nie ma odrębnej pozycji na rozliczanie ulgi na złe długi, więc kwoty korekty wpisujemy w tej samej pozycji, w której pierwotnie była ewidencjonowana faktura, tylko poprzedzamy je znakiem (-). Oznacza to, że w JPK_VAT korektę sprzedaży opodatkowanej stawką:

  • 5% - należy wpisać w poz. K_15 i K_16,
  • 8% - należy wpisać w poz. K_17 i K_18,
  • 23% - należy wpisać w poz. K_19 i K_20.

Minister Finansów w odpowiedzi na pytanie:

Czy korzystając z ulgi na złe długi, należy wprowadzić jako jedną kwotę zbiorczą na "minus" podstawa i na "minus" podatek do wszystkich korygowanych faktur według danej stawki z opisem, że to korekta za złe długi? Czy wprowadzić jako poszczególne faktury z danymi kontrahenta i kwotami na minus?

Potwierdził, że: Należy wprowadzić poszczególne faktury z danymi kontrahenta i kwotami na "minus".

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak w JPK_VAT wykazać ulgę na złe długi

W artykule omówiono również korektę u dłużnika i przykłady na temat ulgi na złe długi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA