REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki uproszczone w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Dominik Mędrzycki

REKLAMA

Możliwością korzystania z kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy dysponują tzw. mali podatnicy oraz podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej. Natomiast zaliczki uproszczone są dostępne dla wszystkich przedsiębiorców, którzy wybrali zasady ogólne albo podatek liniowy.

REKLAMA

Metody uproszczona i kwartalna stanowią, w przeciwieństwie do najpopularniejszej - miesięcznej, niejako narzędzie optymalizacji podatkowej. Warto poświęcić chwilę czasu na zastanowienie się nad możliwościami wyboru naliczania zaliczek na podatek dochodowy - podjęte decyzje w tej sprawie mogą okazać się dla prowadzonego biznesu bardzo lukratywne.

REKLAMA


Małym podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego kwota przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła w ubiegłym roku podatkowym równowartości w złotych 1.200.000 euro, z zaokrągleniem do  1.000 zł. (w 2012 r. jest to 5 324 000 zł).  Za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, który może skorzystać z kwartalnego rozliczania zaliczek na PIT, nie uznaje się osoby, która w roku rozpoczęcia tej działalności, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadziła działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami i istniała w tym czasie wspólność majątkowa.


Kroki niezbędne w obu przypadkach


Jeśli po spełnieniu wyżej opisanych warunków dwóch szczególnych sposobów wpłacania zaliczek na PIT decydujemy się na inną niż miesięczną, wyliczaną formę wpłacania zaliczek, musimy poinformować o tym urząd skarbowy do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym to chcemy się nią posługiwać. Zaliczki będą musiały być wpłacane przy metodzie uproszczonej w terminie do 20 dnia każdego następnego miesiąca za miesiąc poprzedni i analogicznie przy metodzie kwartalnej do dnia 20 każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacamy zaliczkę.


Decydując się na zaliczki kwartalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kwartalne naliczanie zaliczek na PIT to nic innego, jak wydłużanie terminu zapłaty podatku, co może oznaczać uzyskiwanie lepszej płynności finansowej. Zaliczkę kwartalną naliczamy na takich samych zasadach, jak przy zaliczkach miesięcznych, tj.  zgodnie z art. 26, 27 i 27b wspomnianej ustawy, przy czym dochód ustalamy co kwartał. Trzeba jednak pamiętać, że raz na kwartał oznacza, że kwota do wpłacenia będzie wyższa niż w przypadku zaliczek miesięcznych. Oznacza to, że jest to metoda dobra ale dla zdyscyplinowanych przedsiębiorców, którzy są w stanie na czas zabezpieczyć większą kwotę do przekazania dla fiskusa.


Metoda uproszczona - opłacalne "zaciąganie kredytu" u fiskusa


Wybór metody uproszczonej pozwala z góry przewidzieć, jaka będzie wysokość miesięcznych zaliczek. Forma uproszczona polega na wyliczeniu jednej stałej kwoty zaliczki na PIT w wysokości 1/12 wartości podatku obliczonego i wykazanego w rocznym zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzający rok podatkowy, w którym chcielibyśmy skorzystać z uproszczenia (albo w zeznaniu sprzed dwóch lat). Innymi słowy, co miesięczne zaliczki wyliczane są na podstawie dochodów, które osiągnęliśmy w przeszłości. Co za tym idzie, jeśli będziemy osiągali bieżące dochody wyższe, niż w latach ubiegłych, uzyskamy pewnego rodzaju zysk w postaci odroczenia płatności podatku, przez co zwiększymy płynność finansową naszej firmy. Jest to dobra forma rozliczania zaliczek w szczególności dla firmy rozwijającej się. Pozwala ona również na oszczędności związane z comiesięcznym wyliczaniem podatku.


Wady metody uproszczonej


Z metody uproszczonej nie mogą skorzystać podatnicy, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w danym roku podatkowym lub rok wcześniej. Dodatkowo, wybierając uproszczoną metodę naliczania podatku, trzeba liczyć się, niestety, z możliwą koniecznością zmiany ustalonego poziomu stałej kwoty zaliczki. Do konieczności korekty wartości zaliczki dojdzie, gdy organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej wykażą wykazanie nieprawidłowej wartości dochodu lub gdy podatnik złoży korektę rocznego zeznania podatkowego (ale tylko w terminach do końca roku, za który wpłaca uproszczone zaliczki lub do końca roku poprzedniego, poprzedzającego ten, za który wpłaca uproszczone zaliczki). Wysokość zaliczki ulega odpowiednio zmniejszeniu lub zwiększeniu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została złożona korekta w przypadku, gdy korekta wpływa właśnie w tym samym roku, za który liczymy uproszczone zaliczki.

Warto także przy wyborze tej metody poświęcić dodatkowy czas na szczegółowe przeanalizowanie prognozy dotyczącej wysokości osiąganego dochodu.


Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (t.j.- Dz. U. Z 03.04.2012, poz. 361)

 


Katarzyna Miazek,

Dominik Mędrzycki

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA