REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT, gdy zaginął oryginał faktury?

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Dorota Kępka

REKLAMA

W przypadku zaginięcia oryginału faktury zakupu towarów lub usług, a także w przypadkach, kiedy ulegnie on zniszczeniu, podstawą do odliczenia VAT-u jest posiadanie duplikatu faktury - po spełnieniu tego wymogu odliczenie podatku następuje w miesiącu otrzymania duplikatu. Jest jednak możliwość odliczenia w rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę.

Podstawę do odliczenia podatku naliczonego stanowi faktura VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług  możemy obniżyć kwotę podatku należnego o wartość podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliśmy fakturę, albo za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Co jednak nie powinno umknąć naszej uwadze, powyższy zapis nie odnosi się do wszystkich rodzajów zakupionych towarów i usług. Innymi słowy, termin, w którym będziemy mogli skorzystać z możliwości odliczenia VAT-u, jest uzależniony od tego, co kupujemy. I tak, przykładowo, w przypadku gdy przedmiotem faktury jest zobowiązanie za media (czyli jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu zobowiązanie dotyczy), VAT odlicza się w terminie płatności.

REKLAMA

Nie ma faktury - co robić

REKLAMA


Kiedy faktury nie otrzymamy lub po otrzymaniu nieumyślnie zniszczymy albo zgubimy, zgłośmy się do sprzedawcy z wnioskiem o wystawienie duplikatu. I tu spokojnie - sprzedawca nie ma prawa odmówić nabywcy wystawienia duplikatu faktury pierwotnej. Na uwadze trzeba mieć jednak, iż o duplikat poprosić można przez 5 lat, gdyż sprzedawca nie ma obowiązku przechowywania kopii faktury, na podstawie której może zostać wystawiony jej duplikat, przez okres dłuższy niż pięć lat. Okres pięciu lat liczony jest od końca roku w którym sprzedawca rozliczył podatek z tej transakcji.

Ustawodawca nie wskazuje konkretnej formy wniosku o duplikat - może to być zatem oficjalne pismo, faks czy prośba ustna podczas rozmowy telefonicznej. Duplikat faktury wystawia sprzedawca na podstawie zachowanej u siebie kopii oryginału faktury, ściślej jest to na nowo stworzony dokument, a nie kserokopia kopii faktury. Pod rygorem nieważności, musi widnieć na nim wyraz "duplikat" oraz data jego wystawienia. Wystawia się go zawsze w dwóch egzemplarzach - oryginał otrzymuje nabywca, kopię zatrzymuje sprzedawca.


Dla szczęśliwych znalazców korekta deklaracji

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W  przypadku, gdy faktura wpłynęła do firmy i przedsiębiorca posiada dowód na jej otrzymanie, prawo do odliczenia zostaje zachowane w rozliczeniu za okres otrzymania faktury lub dwóch następnych), a nie w okresie otrzymania duplikatu. W takiej sytuacji trzeba będzie jednak dokonać korekty deklaracji po otrzymaniu duplikatu faktury, jeżeli upłynęły już wskazane wyżej trzy okresy rozliczeniowe. Na poprawę deklaracji ustawodawca przewiduje 5 lat, licząc od początku roku, w którym posiadaliśmy prawo do obniżenia podatku należnego. W innym przypadku odliczenia należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał duplikat.


Porządek musi być

Pamiętajmy jeszcze o jednym, mianowicie o okolicznościach, w których faktura pierwotna zaginęła czy też uległa zniszczeniu. Faktura VAT potwierdza dokonanie zakupu i pozostaje przez to dowodem dokonania transakcji - trzeba więc należycie kontrolować obieg takiego dokumentu. Chaos organizacyjny w przemieszczaniu dokumentów bowiem nie uzasadnia odliczenia VAT z duplikatu faktury. Potwierdzenie stanowi nadal aktualny wyrok NSA z 11 lutego 2005 r., sygn. akt FSK 1325/04, w którym to sąd orzekł iż "(...) jeżeli podatnik był w posiadaniu oryginałów faktur pierwotnych w miesiącu, w którym przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to nie może odliczyć podatku naliczonego na podstawie ich duplikatów, skoro oryginały faktur nie zostały zniszczone, ani nie uległy zaginięciu. Przepisy podatkowe zapewniają nabywcy możliwość ubiegania się o duplikat faktury w sytuacji, gdy oryginał faktury zaginie lub ulegnie zniszczeniu. Chaos organizacyjny w obiegu dokumentów w służbach finansowych firmy nie uzasadnia odliczenia VAT z duplikatu."


Katarzyna Miazek,

Dorota Kępka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

REKLAMA

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA

Współpraca z agencją SEO - przewodnik

Jak wygląda współpraca z agencją SEO? Co obejmuje? Jak jest rozliczana? Oto przewodnik.

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie?

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne? Kto może ubiegać się o świadczenie interwencyjne? 

REKLAMA