REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać kolejnej korekty ze względu na błędne wystawienie faktury korygującej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

W maju została wystawiona faktura na kwotę 3000 zł. W czerwcu wystawiona została korekta zmniejszająca do 1000 zł. We wrześniu okazało się, że faktura powinna zostać wystawiona na kwotę 2900 zł (taka powinna być ostateczna wartość sprzedaży), a więc korekta czerwcowa była błędna. W jaki sposób dokonać korekty?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji powinna zostać wystawiona faktura korygująca do faktury pierwotnej (faktury wystawionej w maju), uwzględniająca jej korektę czerwcową dokonaną fakturą korygującą. 

UZASADNIENIE

W przypadkach określonych w przepisami § 13 i 14 rozporządzenia o fakturach wystawiane są faktury korygujące. Wątpliwości na gruncie tych przepisów budzi sposób postępowania, gdy po wystawieniu faktury korygującej pojawia się konieczność dokonania kolejnej korekty. W takich przypadkach nasuwa się pytanie, czy przedmiotem takiej korekty (oraz ewentualnych następnych korekt) powinna być faktura pierwotna czy faktura korygująca.

REKLAMA

Przedmiotem korekty zawsze powinna być faktura pierwotna. Takie też stanowisko reprezentują organy podatkowe. Jak bowiem czytamy w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kielcach z 11 sierpnia 2005 r. (nr RO/443/106/2005): (...) nie ma zapisu (...) o możliwości wystawiania faktur korygujących do innych faktur korygujących wystawionych wcześniej. W konsekwencji organ podatkowy stwierdził, że (...) ustawodawca nie dał możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur korygujących wystawionych wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem w przedstawionej sytuacji powinna zostać wystawiona faktura korygująca do faktury pierwotnej, tj. faktury wystawionej w maju, uwzględniająca jej korektę dokonaną czerwcową fakturą korygującą. W konsekwencji kolejna faktura korygująca - jak wynika z § 14 ust. 3 w zw. z § 14 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a) rozporządzenia o fakturach - powinna zawierać co najmniej:

• numer kolejny oraz datę wystawienia,

• następujące dane zawarte w fakturze pierwotnej (majowej):

• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

• numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

• datę wystawienia i numer kolejny faktury oraz datę sprzedaży (jeśli została wskazana w fakturze pierwotnej),

• kwoty podane w omyłkowej wysokości (przy założeniu, że chodzi o sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową 23%, a wskazane w pytaniu kwoty to kwoty brutto: kwoty 813,01 zł, 186,99 zł oraz 1000 zł), a także kwoty w wysokości prawidłowej (tj. - przy założeniach jak wcześniej - kwoty: 2357,72 zł, 542,28 zł oraz 2900 zł).

Sposób rozliczenia takiej faktury korygującej zależy od tego, czy rozliczyli Państwo czerwcową fakturę korygującą, obniżając na jej podstawie obrót oraz VAT. Jeżeli tak, obecna faktura korygująca powinna zostać rozliczona wstecznie, tj. o kwoty z niej wynikające powinny zostać podwyższone właściwe pozycje w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D złożonej za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniona została czerwcowa faktura korygująca (gdyż w przeważającej części obniżenie obrotu oraz podatku na podstawie czerwcowej faktury było bezpodstawne).

Jeżeli nie, obniżenie obrotu o 81,30 zł oraz podatku o18,70 zł (przy założeniach jak wyżej) może według mnie nastąpić:

1) w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy, w którym uzyskane zostało/zostanie potwierdzenie odbioru czerwcowej, błędnej faktury korygującej - jeżeli uznać art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za zgodny z przepisami unijnymi (stanowisko takie reprezentują organy podatkowe oraz część sądów administracyjnych - zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 5 lutego 2010 r., sygn. I SA/Lu 798/09, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 4 marca 2010 r., sygn. I SA/Sz 959/09, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 9 marca 2010 r., sygn. I SA/Po 1103/09);

2) w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za czerwiec lub II kwartał, tj. za okres rozliczeniowy wystawienia czerwcowej, błędnej faktury korygującej - jeżeli uznać art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za niezgodny z przepisami unijnymi (stanowisko takie reprezentuje część sądów administracyjnych - zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 21 kwietnia 2010 r., sygn. I SA/Kr 173/10, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 maja 2010 r., sygn. III SA/Wa 2128/09, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 30 czerwca 2010 r., sygn. I SA/Ke 285/10).

Taki sposób postępowania uzasadniony jest według mnie tym, że częściowo (w części odpowiadającej 100 zł brutto) czerwcowa faktura korygująca prawidłowo udokumentowała obniżenie ceny. W konsekwencji uważam, że w tym zakresie obniżenie powinno być dokonane na podstawie czerwcowej faktury korygującej (a nie na podstawie drugiej faktury korygującej, która de facto jest fakturą podwyższającą cenę).

• § 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA