REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać kolejnej korekty ze względu na błędne wystawienie faktury korygującej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

W maju została wystawiona faktura na kwotę 3000 zł. W czerwcu wystawiona została korekta zmniejszająca do 1000 zł. We wrześniu okazało się, że faktura powinna zostać wystawiona na kwotę 2900 zł (taka powinna być ostateczna wartość sprzedaży), a więc korekta czerwcowa była błędna. W jaki sposób dokonać korekty?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji powinna zostać wystawiona faktura korygująca do faktury pierwotnej (faktury wystawionej w maju), uwzględniająca jej korektę czerwcową dokonaną fakturą korygującą. 

UZASADNIENIE

W przypadkach określonych w przepisami § 13 i 14 rozporządzenia o fakturach wystawiane są faktury korygujące. Wątpliwości na gruncie tych przepisów budzi sposób postępowania, gdy po wystawieniu faktury korygującej pojawia się konieczność dokonania kolejnej korekty. W takich przypadkach nasuwa się pytanie, czy przedmiotem takiej korekty (oraz ewentualnych następnych korekt) powinna być faktura pierwotna czy faktura korygująca.

REKLAMA

Przedmiotem korekty zawsze powinna być faktura pierwotna. Takie też stanowisko reprezentują organy podatkowe. Jak bowiem czytamy w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kielcach z 11 sierpnia 2005 r. (nr RO/443/106/2005): (...) nie ma zapisu (...) o możliwości wystawiania faktur korygujących do innych faktur korygujących wystawionych wcześniej. W konsekwencji organ podatkowy stwierdził, że (...) ustawodawca nie dał możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur korygujących wystawionych wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem w przedstawionej sytuacji powinna zostać wystawiona faktura korygująca do faktury pierwotnej, tj. faktury wystawionej w maju, uwzględniająca jej korektę dokonaną czerwcową fakturą korygującą. W konsekwencji kolejna faktura korygująca - jak wynika z § 14 ust. 3 w zw. z § 14 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a) rozporządzenia o fakturach - powinna zawierać co najmniej:

• numer kolejny oraz datę wystawienia,

• następujące dane zawarte w fakturze pierwotnej (majowej):

• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

• numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

• datę wystawienia i numer kolejny faktury oraz datę sprzedaży (jeśli została wskazana w fakturze pierwotnej),

• kwoty podane w omyłkowej wysokości (przy założeniu, że chodzi o sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową 23%, a wskazane w pytaniu kwoty to kwoty brutto: kwoty 813,01 zł, 186,99 zł oraz 1000 zł), a także kwoty w wysokości prawidłowej (tj. - przy założeniach jak wcześniej - kwoty: 2357,72 zł, 542,28 zł oraz 2900 zł).

Sposób rozliczenia takiej faktury korygującej zależy od tego, czy rozliczyli Państwo czerwcową fakturę korygującą, obniżając na jej podstawie obrót oraz VAT. Jeżeli tak, obecna faktura korygująca powinna zostać rozliczona wstecznie, tj. o kwoty z niej wynikające powinny zostać podwyższone właściwe pozycje w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D złożonej za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniona została czerwcowa faktura korygująca (gdyż w przeważającej części obniżenie obrotu oraz podatku na podstawie czerwcowej faktury było bezpodstawne).

Jeżeli nie, obniżenie obrotu o 81,30 zł oraz podatku o18,70 zł (przy założeniach jak wyżej) może według mnie nastąpić:

1) w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy, w którym uzyskane zostało/zostanie potwierdzenie odbioru czerwcowej, błędnej faktury korygującej - jeżeli uznać art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za zgodny z przepisami unijnymi (stanowisko takie reprezentują organy podatkowe oraz część sądów administracyjnych - zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 5 lutego 2010 r., sygn. I SA/Lu 798/09, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 4 marca 2010 r., sygn. I SA/Sz 959/09, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 9 marca 2010 r., sygn. I SA/Po 1103/09);

2) w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za czerwiec lub II kwartał, tj. za okres rozliczeniowy wystawienia czerwcowej, błędnej faktury korygującej - jeżeli uznać art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za niezgodny z przepisami unijnymi (stanowisko takie reprezentuje część sądów administracyjnych - zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 21 kwietnia 2010 r., sygn. I SA/Kr 173/10, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 maja 2010 r., sygn. III SA/Wa 2128/09, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 30 czerwca 2010 r., sygn. I SA/Ke 285/10).

Taki sposób postępowania uzasadniony jest według mnie tym, że częściowo (w części odpowiadającej 100 zł brutto) czerwcowa faktura korygująca prawidłowo udokumentowała obniżenie ceny. W konsekwencji uważam, że w tym zakresie obniżenie powinno być dokonane na podstawie czerwcowej faktury korygującej (a nie na podstawie drugiej faktury korygującej, która de facto jest fakturą podwyższającą cenę).

• § 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA