REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać kolejnej korekty ze względu na błędne wystawienie faktury korygującej

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

W maju została wystawiona faktura na kwotę 3000 zł. W czerwcu wystawiona została korekta zmniejszająca do 1000 zł. We wrześniu okazało się, że faktura powinna zostać wystawiona na kwotę 2900 zł (taka powinna być ostateczna wartość sprzedaży), a więc korekta czerwcowa była błędna. W jaki sposób dokonać korekty?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji powinna zostać wystawiona faktura korygująca do faktury pierwotnej (faktury wystawionej w maju), uwzględniająca jej korektę czerwcową dokonaną fakturą korygującą. 

UZASADNIENIE

W przypadkach określonych w przepisami § 13 i 14 rozporządzenia o fakturach wystawiane są faktury korygujące. Wątpliwości na gruncie tych przepisów budzi sposób postępowania, gdy po wystawieniu faktury korygującej pojawia się konieczność dokonania kolejnej korekty. W takich przypadkach nasuwa się pytanie, czy przedmiotem takiej korekty (oraz ewentualnych następnych korekt) powinna być faktura pierwotna czy faktura korygująca.

REKLAMA

Przedmiotem korekty zawsze powinna być faktura pierwotna. Takie też stanowisko reprezentują organy podatkowe. Jak bowiem czytamy w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kielcach z 11 sierpnia 2005 r. (nr RO/443/106/2005): (...) nie ma zapisu (...) o możliwości wystawiania faktur korygujących do innych faktur korygujących wystawionych wcześniej. W konsekwencji organ podatkowy stwierdził, że (...) ustawodawca nie dał możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur korygujących wystawionych wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem w przedstawionej sytuacji powinna zostać wystawiona faktura korygująca do faktury pierwotnej, tj. faktury wystawionej w maju, uwzględniająca jej korektę dokonaną czerwcową fakturą korygującą. W konsekwencji kolejna faktura korygująca - jak wynika z § 14 ust. 3 w zw. z § 14 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a) rozporządzenia o fakturach - powinna zawierać co najmniej:

• numer kolejny oraz datę wystawienia,

• następujące dane zawarte w fakturze pierwotnej (majowej):

• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

• numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

• datę wystawienia i numer kolejny faktury oraz datę sprzedaży (jeśli została wskazana w fakturze pierwotnej),

• kwoty podane w omyłkowej wysokości (przy założeniu, że chodzi o sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową 23%, a wskazane w pytaniu kwoty to kwoty brutto: kwoty 813,01 zł, 186,99 zł oraz 1000 zł), a także kwoty w wysokości prawidłowej (tj. - przy założeniach jak wcześniej - kwoty: 2357,72 zł, 542,28 zł oraz 2900 zł).

Sposób rozliczenia takiej faktury korygującej zależy od tego, czy rozliczyli Państwo czerwcową fakturę korygującą, obniżając na jej podstawie obrót oraz VAT. Jeżeli tak, obecna faktura korygująca powinna zostać rozliczona wstecznie, tj. o kwoty z niej wynikające powinny zostać podwyższone właściwe pozycje w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D złożonej za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniona została czerwcowa faktura korygująca (gdyż w przeważającej części obniżenie obrotu oraz podatku na podstawie czerwcowej faktury było bezpodstawne).

Jeżeli nie, obniżenie obrotu o 81,30 zł oraz podatku o18,70 zł (przy założeniach jak wyżej) może według mnie nastąpić:

1) w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy, w którym uzyskane zostało/zostanie potwierdzenie odbioru czerwcowej, błędnej faktury korygującej - jeżeli uznać art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za zgodny z przepisami unijnymi (stanowisko takie reprezentują organy podatkowe oraz część sądów administracyjnych - zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 5 lutego 2010 r., sygn. I SA/Lu 798/09, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 4 marca 2010 r., sygn. I SA/Sz 959/09, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 9 marca 2010 r., sygn. I SA/Po 1103/09);

2) w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za czerwiec lub II kwartał, tj. za okres rozliczeniowy wystawienia czerwcowej, błędnej faktury korygującej - jeżeli uznać art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za niezgodny z przepisami unijnymi (stanowisko takie reprezentuje część sądów administracyjnych - zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 21 kwietnia 2010 r., sygn. I SA/Kr 173/10, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 maja 2010 r., sygn. III SA/Wa 2128/09, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 30 czerwca 2010 r., sygn. I SA/Ke 285/10).

Taki sposób postępowania uzasadniony jest według mnie tym, że częściowo (w części odpowiadającej 100 zł brutto) czerwcowa faktura korygująca prawidłowo udokumentowała obniżenie ceny. W konsekwencji uważam, że w tym zakresie obniżenie powinno być dokonane na podstawie czerwcowej faktury korygującej (a nie na podstawie drugiej faktury korygującej, która de facto jest fakturą podwyższającą cenę).

• § 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA