REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za reklamę wystawioną przez Facebooka?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Mam fakturę wystawioną przez Facebooka za reklamę na tym portalu z VAT 0 proc. Jak rozliczyć VAT z tego tytułu?

 

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy nabywający usługi od podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju obowiązani są, co do zasady, do rozliczania VAT z tytułu świadczenia tych usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Jest to import usług (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT).

Mając to na uwadze, należy wskazać, że miejsce świadczenia nabytej przez Czytelnika usługi reklamowej znajduje się na terytorium Polski (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Tak więc jej świadczenie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Usługa ta została nabyta od podatnika zagranicznego, właściciela serwisu Facebook lub podmiotu działającego w jego imieniu lub na jego rzecz. W konsekwencji Czytelnik jest obowiązany do rozliczenia VAT z tytułu świadczenia tej usługi w ramach importu usług.

Na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. Jest to stawka VAT właściwa dla usług reklamowych w Polsce. Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 37 i 38 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, a także - jeżeli fakturę wystawił podatnik z innego państwa członkowskiego (nie jest mi wiadome, czy firma Facebook Inc. działa w Europie bezpośrednio czy przez europejską firmę - córkę) - w poz. 39 i 40 tej deklaracji. Podatek należny z tytułu importu usług podlega również odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Jeżeli więc nabyte usługi reklamowe dotyczyły działalności Czytelnika opodatkowanej, przedmiotową fakturę wewnętrzną może on również uwzględnić w poz. 51 i 52 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

REKLAMA

O tym, kiedy należy rozliczyć VAT z tytułu importu przedmiotowych usług reklamowych, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. Decydujące jest w tej kwestii brzmienie przepisów art. 19 ust. 19a i 19b ustawy o VAT. Niestety, treść pytania nie zawiera informacji pozwalających na ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług. Pozostaje zobrazowanie zastosowania tych przepisów na przykładzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

15 lutego 2011 r. podatnik otrzymał od Facebooka fakturę dokumentującą usługi reklamowe wykonane w styczniu 2011 r. Na poczet tych usług podatnik nie dokonywał wpłaty zaliczki (co wyłącza zastosowanie art. 19 ust. 19b ustawy o VAT). W tej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstał z chwilą wykonania tych usług (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT), czyli 31 stycznia 2011 r. (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT). Podatnik powinien rozliczyć import usług reklamowych w deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. lub w deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2011 r.

Reasumując, zakup usługi reklamowej stanowi import usług. W konsekwencji na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. (stawki VAT właściwej dla usług reklamowych w Polsce).

 

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 28b oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA