Jak rozliczyć fakturę za reklamę wystawioną przez Facebooka?
REKLAMA
REKLAMA
Podatnicy nabywający usługi od podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju obowiązani są, co do zasady, do rozliczania VAT z tytułu świadczenia tych usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Jest to import usług (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT).
REKLAMA
Mając to na uwadze, należy wskazać, że miejsce świadczenia nabytej przez Czytelnika usługi reklamowej znajduje się na terytorium Polski (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Tak więc jej świadczenie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Usługa ta została nabyta od podatnika zagranicznego, właściciela serwisu Facebook lub podmiotu działającego w jego imieniu lub na jego rzecz. W konsekwencji Czytelnik jest obowiązany do rozliczenia VAT z tytułu świadczenia tej usługi w ramach importu usług.
Na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. Jest to stawka VAT właściwa dla usług reklamowych w Polsce. Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 37 i 38 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, a także - jeżeli fakturę wystawił podatnik z innego państwa członkowskiego (nie jest mi wiadome, czy firma Facebook Inc. działa w Europie bezpośrednio czy przez europejską firmę - córkę) - w poz. 39 i 40 tej deklaracji. Podatek należny z tytułu importu usług podlega również odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Jeżeli więc nabyte usługi reklamowe dotyczyły działalności Czytelnika opodatkowanej, przedmiotową fakturę wewnętrzną może on również uwzględnić w poz. 51 i 52 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.
O tym, kiedy należy rozliczyć VAT z tytułu importu przedmiotowych usług reklamowych, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. Decydujące jest w tej kwestii brzmienie przepisów art. 19 ust. 19a i 19b ustawy o VAT. Niestety, treść pytania nie zawiera informacji pozwalających na ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług. Pozostaje zobrazowanie zastosowania tych przepisów na przykładzie.
PRZYKŁAD
REKLAMA
15 lutego 2011 r. podatnik otrzymał od Facebooka fakturę dokumentującą usługi reklamowe wykonane w styczniu 2011 r. Na poczet tych usług podatnik nie dokonywał wpłaty zaliczki (co wyłącza zastosowanie art. 19 ust. 19b ustawy o VAT). W tej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstał z chwilą wykonania tych usług (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT), czyli 31 stycznia 2011 r. (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT). Podatnik powinien rozliczyć import usług reklamowych w deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. lub w deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2011 r.
Reasumując, zakup usługi reklamowej stanowi import usług. W konsekwencji na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. (stawki VAT właściwej dla usług reklamowych w Polsce).
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
Podstawa prawna:
art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 28b oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).
REKLAMA
REKLAMA