Wydatki ponoszone w okresie zawieszenia działalności a koszty uzyskania
REKLAMA
Dnia 15 grudnia 2009 roku Wnioskodawczyni zawiesiła działalność gospodarczą. Powodem był i jest zły stan zdrowia. Nie zlikwidowała ona biura, gdyż ma nadzieję na dalsze kontynuowanie działalności. Mimo zawieszenia działalności ponosi koszty, tj. opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości, opłaty za serwis internetowy (za okres wypowiedzenia tych umów). Koszty te Wnioskodawczyni wykazywała w formularzu VAT-7 oraz księgowała w księdze przychodów i rozchodów. Urząd Skarbowy wezwał Wnioskodawczynię do anulowania VAT-7 oraz poinformował, iż po wznowieniu działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie ma prawa odliczyć koszty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie zgadzając się z taką interpretacją, bowiem przy prowadzeniu działalności mogła zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki związane z uruchomieniem działalności, poniesione przed jej rozpoczęciem, doprecyzowała swój wniosek informując, że koszty wynikające z opłat czynszowych, telefonów, serwisu informatycznego itp. wynikały z zawartych wiele lat temu umów. Wnioskodawczyni podkreśliła ponadto, że w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie zawierała żadnych umów. Zdaniem Wnioskodawczyni powinna poniesione koszty rozliczyć po wznowieniu działalności gospodarczej. W przeciwnym wypadku zawieszenie działalności gospodarczej nie miałoby sensu i narażałoby na straty przedsiębiorców.
REKLAMA
W związku z powyższym zadała pytanie czy ma prawo wykazywać i rozliczać koszty poniesione w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?
Uzasadnienie Izby Skarbowej
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej zgodnie z art. 14a ust. 4 Ustawy o swobodzie gospodarczej, przedsiębiorca:
1. ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
2. ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
3. ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
4. ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
5. wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
6. ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
7. może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
Podatnik niezatrudniajacy pracowników może zgłosić zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy.
REKLAMA
Aby podatnik był zwolniony z obowiązku zapłaty zaliczek na podatek dochodowy, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie może on wykonywać działalności gospodarczej, tj. usług będących przedmiotem tejże działalności. Może jednak wykonywać czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności.
Zwolnienie z obowiązku uiszczania zaliczek nie zwalnia z obowiązku prowadzenia w sposób prawidłowy stosownej ewidencji księgowej i ujmowania w niej tych zdarzeń gospodarczych, które podatnik zgodnie z zapisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ma prawo dokonywać w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości, opłaty za serwis internetowy (za okres wypowiedzenia tych umów) mogą być uwzględnione przez Wnioskodawczynię przy ustaleniu dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, skoro zobowiązanie do ich poniesienia powstało przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Wydatki te należy wówczas uznać za pośrednio związane z działalnością gospodarczą i mające związek z zachowaniem źródła przychodów.
REKLAMA
REKLAMA