REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy za niezawiadomienie o przejściu do dużego urzędu skarbowego jest sankcja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Podatnik do 15 października nie złożył informacji do urzędu skarbowego, że przechodzi do dużego urzędu skarbowego. Co teraz powinien zrobić? Jakie są konsekwencje uchybienia temu obowiązkowi i czy da się ich jakoś uniknąć?

RADA

REKLAMA

Ustawa o urzędach i izbach skarbowych nie przewiduje odrębnych sankcji za niedotrzymanie przez podatnika terminu złożenia zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego. Jednak podatnik może ponieść z tego tytułu odpowiedzialność na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego. Aby jej uniknąć, powinien skorzystać z instytucji tzw. czynnego żalu, jeśli organ podatkowy nie ma jeszcze udokumentowanej wiadomości o popełnieniu przez podatnika tego czynu zabronionego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Niektórzy podatnicy mają obowiązek rozliczać się w specjalnie dla nich wyznaczonych urzędach skarbowych. Szczegółowo określa je ustawa o urzędach i izbach skarbowych. Wśród wymienionych tam podmiotów znajdują się m.in. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które:

• w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego, albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zarządzają (bezpośrednio lub pośrednio) podmiotami zagranicznymi, albo

• są przez nierezydentów zarządzane (bezpośrednio lub pośrednio).

Obowiązek zawiadomienia o zmianie właściwości US

Ustawa o urzędach i izbach skarbowych nakłada na podatników, którzy spełniają warunki objęcia ich właściwością tzw. dużych urzędów skarbowych, obowiązek złożenia zawiadomienia na specjalnym formularzu. Takie zawiadomienie podatnicy są obowiązani złożyć do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego ma nastąpić taka zmiana. Jeśli włączenie do kategorii podatników podlegających właściwości ww. urzędu będzie miało miejsce między 15 października a 31 grudnia, to zawiadomienie powinno nastąpić w terminie siedmiu dni od tego włączenia, nie później jednak niż do 31 grudnia poprzedzającego rok, od którego następuje zmiana właściwości.

Sankcje za niedopełnienie obowiązku

Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o urzędach i izbach skarbowych nie została przewidziana żadna odrębna sankcja za niedopełnienie tego obowiązku. Nie oznacza to jednak, że podatnik może zlekceważyć konieczność dopełnienia tych formalności.

Uwaga

Nieprzekazanie informacji o podleganiu dużym urzędom skarbowym może skutkować odpowiedzialnością karną skarbową na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.

Przepis ten penalizuje naruszenia obowiązków z zakresu składania informacji podatkowych, które są zagrożone karą grzywny. Wysokość kary jest ustalana w zależności od wagi popełnionego czynu zabronionego.

REKLAMA

Jak podkreśla się w doktrynie, przez pojęcie „wymagana informacja podatkowa” - w znaczeniu art. 80 k.k.s. - należy rozumieć zarówno dane, których podania organ podatkowy zażądał, jak i dane, które powinny być dostarczone z urzędu, na mocy wyrażonej wprost dyspozycji ustawowej bądź na podstawie wyraźnej delegacji aktu wykonawczego.

Przepis art. 80 k.k.s. wymaga ponadto złożenia powyższych informacji organowi właściwemu. Zakres pojęcia informacji podatkowych, o których jest mowa w art. 80 k.k.s. - na mocy art. 53 § 30 k.k.s. - określa rozdział 11 Ordynacji podatkowej. Z art. 82 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika natomiast wprost, że pojęcie to obejmuje również informacje składane w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Jak uniknąć kary

Uchybienie obowiązkowi złożenia powyższego zawiadomienia nie zawsze musi skutkować ukaraniem podatnika. Podatnik bowiem, stwierdziwszy niedopatrzenie, pomimo upływu terminu może złożyć powyższe zawiadomienie wraz z tzw. czynnym żalem. Jest to pisemne (bądź ustne do protokołu) zawiadomienie sprawcy o popełnieniu czynu zabronionego ujawniające istotne okoliczności tego czynu, w szczególności ze wskazaniem osób współdziałających ze sprawcą w popełnieniu tego czynu. Szczegółowe zasady składania czynnego żalu określa art. 16 k.k.s.

Aby czynny żal był skuteczny:

• w momencie jego składania organ podatkowy nie może mieć wyraźnie udokumentowanej wiadomości o popełnieniu przestępstwa bądź wykroczenia skarbowego, którego czynny żal dotyczy,

• jego złożenie nie może nastąpić już po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.

Skorzystanie z czynnego żalu nie będzie możliwe w przypadku, gdy organ podatkowy z urzędu stwierdzi spełnienie warunku objęcia podatnika właściwością tzw. dużego urzędu skarbowego.

Należy podkreślić, że analogiczne zawiadomienie są zobowiązani złożyć podatnicy, którzy przestali podlegać właściwości dużego urzędu skarbowego. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy podatnicy ci przez dwa kolejne lata podatkowe nie należeli do kategorii podatników wymienionych w ustawie o urzędach i izbach skarbowych jako objęci właściwością ww. dużych urzędów skarbowych. Zawiadomienie to są oni obowiązani złożyć w terminie do 15 października po upływie roku podatkowego, w którym nastąpiło ich wyłączenie. W tym przypadku również może mieć miejsce stwierdzenie zmiany właściwości urzędu skarbowego przez organ podatkowy z urzędu.

• art. 5 ust. 9b, art. 5a ustawy z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 127, poz. 858

• art. 82-86 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 142, poz. 961

• art. 16 i 80 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 151, poz. 1013

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA