REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy za niezawiadomienie o przejściu do dużego urzędu skarbowego jest sankcja

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Podatnik do 15 października nie złożył informacji do urzędu skarbowego, że przechodzi do dużego urzędu skarbowego. Co teraz powinien zrobić? Jakie są konsekwencje uchybienia temu obowiązkowi i czy da się ich jakoś uniknąć?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o urzędach i izbach skarbowych nie przewiduje odrębnych sankcji za niedotrzymanie przez podatnika terminu złożenia zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego. Jednak podatnik może ponieść z tego tytułu odpowiedzialność na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego. Aby jej uniknąć, powinien skorzystać z instytucji tzw. czynnego żalu, jeśli organ podatkowy nie ma jeszcze udokumentowanej wiadomości o popełnieniu przez podatnika tego czynu zabronionego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Niektórzy podatnicy mają obowiązek rozliczać się w specjalnie dla nich wyznaczonych urzędach skarbowych. Szczegółowo określa je ustawa o urzędach i izbach skarbowych. Wśród wymienionych tam podmiotów znajdują się m.in. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które:

REKLAMA

• w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego, albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zarządzają (bezpośrednio lub pośrednio) podmiotami zagranicznymi, albo

• są przez nierezydentów zarządzane (bezpośrednio lub pośrednio).

Obowiązek zawiadomienia o zmianie właściwości US

Ustawa o urzędach i izbach skarbowych nakłada na podatników, którzy spełniają warunki objęcia ich właściwością tzw. dużych urzędów skarbowych, obowiązek złożenia zawiadomienia na specjalnym formularzu. Takie zawiadomienie podatnicy są obowiązani złożyć do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego ma nastąpić taka zmiana. Jeśli włączenie do kategorii podatników podlegających właściwości ww. urzędu będzie miało miejsce między 15 października a 31 grudnia, to zawiadomienie powinno nastąpić w terminie siedmiu dni od tego włączenia, nie później jednak niż do 31 grudnia poprzedzającego rok, od którego następuje zmiana właściwości.

Sankcje za niedopełnienie obowiązku

Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o urzędach i izbach skarbowych nie została przewidziana żadna odrębna sankcja za niedopełnienie tego obowiązku. Nie oznacza to jednak, że podatnik może zlekceważyć konieczność dopełnienia tych formalności.

Uwaga

Nieprzekazanie informacji o podleganiu dużym urzędom skarbowym może skutkować odpowiedzialnością karną skarbową na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.

Przepis ten penalizuje naruszenia obowiązków z zakresu składania informacji podatkowych, które są zagrożone karą grzywny. Wysokość kary jest ustalana w zależności od wagi popełnionego czynu zabronionego.

Jak podkreśla się w doktrynie, przez pojęcie „wymagana informacja podatkowa” - w znaczeniu art. 80 k.k.s. - należy rozumieć zarówno dane, których podania organ podatkowy zażądał, jak i dane, które powinny być dostarczone z urzędu, na mocy wyrażonej wprost dyspozycji ustawowej bądź na podstawie wyraźnej delegacji aktu wykonawczego.

Przepis art. 80 k.k.s. wymaga ponadto złożenia powyższych informacji organowi właściwemu. Zakres pojęcia informacji podatkowych, o których jest mowa w art. 80 k.k.s. - na mocy art. 53 § 30 k.k.s. - określa rozdział 11 Ordynacji podatkowej. Z art. 82 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika natomiast wprost, że pojęcie to obejmuje również informacje składane w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Jak uniknąć kary

Uchybienie obowiązkowi złożenia powyższego zawiadomienia nie zawsze musi skutkować ukaraniem podatnika. Podatnik bowiem, stwierdziwszy niedopatrzenie, pomimo upływu terminu może złożyć powyższe zawiadomienie wraz z tzw. czynnym żalem. Jest to pisemne (bądź ustne do protokołu) zawiadomienie sprawcy o popełnieniu czynu zabronionego ujawniające istotne okoliczności tego czynu, w szczególności ze wskazaniem osób współdziałających ze sprawcą w popełnieniu tego czynu. Szczegółowe zasady składania czynnego żalu określa art. 16 k.k.s.

Aby czynny żal był skuteczny:

• w momencie jego składania organ podatkowy nie może mieć wyraźnie udokumentowanej wiadomości o popełnieniu przestępstwa bądź wykroczenia skarbowego, którego czynny żal dotyczy,

• jego złożenie nie może nastąpić już po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.

Skorzystanie z czynnego żalu nie będzie możliwe w przypadku, gdy organ podatkowy z urzędu stwierdzi spełnienie warunku objęcia podatnika właściwością tzw. dużego urzędu skarbowego.

Należy podkreślić, że analogiczne zawiadomienie są zobowiązani złożyć podatnicy, którzy przestali podlegać właściwości dużego urzędu skarbowego. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy podatnicy ci przez dwa kolejne lata podatkowe nie należeli do kategorii podatników wymienionych w ustawie o urzędach i izbach skarbowych jako objęci właściwością ww. dużych urzędów skarbowych. Zawiadomienie to są oni obowiązani złożyć w terminie do 15 października po upływie roku podatkowego, w którym nastąpiło ich wyłączenie. W tym przypadku również może mieć miejsce stwierdzenie zmiany właściwości urzędu skarbowego przez organ podatkowy z urzędu.

• art. 5 ust. 9b, art. 5a ustawy z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 127, poz. 858

• art. 82-86 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 142, poz. 961

• art. 16 i 80 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 151, poz. 1013

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA