REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów środek trwały kupiony kilka lat temu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

W 2004 r. kupiłem samochód osobowy za kwotę 61 000 zł. Obecnie chcę go wprowadzić do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej. Jego wartość rynkowa wynosi 14 000 zł. Czy mogę ten samochód przyjąć do środków trwałych i poddać go amortyzacji? Jeżeli tak, to jak ustalić jego wartość początkową?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W przedstawionym stanie faktycznym Czytelnik ma prawo wprowadzić do ewidencji środków trwałych samochód nabyty w 2004 r. i poddać go amortyzacji. Jeżeli Czytelnik ma fakturę zakupu samochodu z 2004 r. na kwotę 61 000 zł, to wartość początkową powinien przyjąć według tej ceny nabycia. Jeżeli nie ma takiej faktury i nie może ustalić ceny nabycia, za wartość początkową powinien przyjąć wartość rynkową samochodu z grudnia 2009 r. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Amortyzacji podlegają składniki majątku będące własnością lub współwłasnością podatnika, których przewidywany okres używania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przekracza rok. Przy czym amortyzacji podlegają składniki nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, które są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania (art. 22a updof). Jeżeli więc kupiony kilka lat temu samochód:

REKLAMA

• stanowi własność podatnika,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przewidywany okres jego używania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przekracza rok,

• w dniu przyjęcia do używania jest kompletny i zdatny do użytku

- podatnik może zaliczyć go do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Dla amortyzacji nie ma znaczenia, że składnik majątku został kupiony kilka lat temu na cele prywatne. Ważne jest, że w momencie wprowadzenia do ewidencji środków trwałych składnik spełnia warunki uznania go za środek trwały, o których mowa w art. 22a updof. W przedstawionym stanie faktycznym Czytelnik ma prawo wprowadzić do ewidencji środków trwałych samochód nabyty w 2004 r. i poddać go amortyzacji. Środki trwałe wprowadza się do ewidencji najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia środka trwałego do ewidencji uznaje się za jego ujawnienie (art. 22d ust. 2 updof). Odpisów amortyzacyjnych od ujawnionych środków trwałych dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji (art. 22h ust. 1 pkt 4 updof).

Ustalenie wartości początkowej

Zgodnie z art. 22g ust. 8 updof:

Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu, o których mowa w art. 22n updof, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.

Tylko wtedy, gdy podatnik nie może ustalić ceny nabycia środka trwałego, np. samochodu, jego wartość początkową powinien ustalić samodzielnie według wartości rynkowej na moment wskazany w wymienionym przepisie. Jeżeli jednak Czytelnik ma fakturę zakupu samochodu z 2004 r. na kwotę 61 000 zł, to wartość początkową powinien przyjąć według tej ceny nabycia. W takim przypadku wykluczone jest samodzielne ustalenie wartości początkowej samochodu, nawet gdy nie jest on już wart 61 000 zł.

Składniki inne niż środki trwałe

Jeżeli składnik majątku nie może zostać uznany za środek trwały, to nie podlega amortyzacji. Nie można również zastosować art. 22g updof do ustalenia jego wartości początkowej. Tak się dzieje przykładowo w sytuacji, gdy dany składnik ma być używany na potrzeby prowadzonej działalności nie dłużej niż rok. Czy wobec tego podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów wydatek na składnik majątku nabyty kilka lat temu, którego obecnie chce używać na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, ale przewidywany okres jego używania jest nie dłuższy niż rok?

Organy podatkowe twierdzą, że w tego typu przypadkach podatnik nie ma prawa zaliczyć do kosztów ani historycznej ceny nabycia, ani obecnej wartości rynkowej danego składnika. Innego zdania jest natomiast WSA w Bydgoszczy w wyroku z 28 lipca 2010 r., sygn. akt I SA/Bd 492/10:

(...) wartość samochodu zakupionego na cele osobiste, a następnie przekazanego na wyłączny użytek prowadzonej działalności gospodarczej będzie stanowiła podstawę do zaliczenia tej wartości bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów (a nie poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych), jeżeli przewidywany okres używania tego auta na potrzeby działalności gospodarczej będzie krótszy niż rok lub równy temu okresowi. Nie ma przy tym znaczenia, że samochód zostanie przekazany na cele działalności gospodarczej po upływie trzech lat od chwili zakupu. Nie można w tym zakresie zgodzić się z organem podatkowym, że skoro samochód został zakupiony na cele osobiste, to wartość tego samochodu, w przypadku późniejszego przekazania go na cele działalności gospodarczej, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu z powodu braku związku z tą działalnością w momencie zakupu pojazdu. Brak związku z tą działalnością w momencie zakupu auta nie jest kwestią istotną dla rozstrzygnięcia rozpatrywanej sprawy. Ważne jest, że taki związek będzie - bez wątpienia - istniał w momencie przekazania samochodu na cele działalności gospodarczej.

Sąd nie podziela natomiast stanowiska skarżącego, że będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość samochodu w kwocie (...) zł, tj. w cenie jego nabycia. Skoro samochód zostanie wyłączony ze środków trwałych, to podstawą do zaliczenia wartości samochodu do kosztów uzyskania przychodów będzie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W świetle tego uregulowania wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli służy osiągnięciu jakiegoś celu gospodarczego związanego z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i został poniesiony w sposób racjonalny, tzn. stwarzający szansę na pozytywny wynik ekonomiczny. Do chwili przekazania auta na użytek działalności gospodarczej był on eksploatowany na cele osobiste podatnika. Tym samym samochód ten nie był wykorzystywany dla osiągnięcia przychodu w ramach prowadzonej przez skarżącego działalności gospodarczej i wartość samochodu do tego momentu nie może, na gruncie art. 22 ust. 1 wskazanej ustawy, stanowić kosztu uzyskania przychodu. Dopiero po przekazaniu pojazdu na cele działalności gospodarczej będzie on służył osiągnięciu przychodu z tej działalności i wartość rynkowa samochodu (uwzględniająca jego stan i stopień zużycia), z tej chwili, może podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Z wyroku wynika prawo podatnika do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości rynkowej danego składnika z dnia przekazania go na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Należy się jednak liczyć z tym, że uwzględnienie jakiejkolwiek wartości takiego składnika w kosztach będzie kwestionowane przez organy podatkowe.

PRZYKŁAD

Jan Nowak kupił w 2004 r. samochód osobowy za kwotę 61 000 zł dla celów prywatnych. W grudniu 2010 r. rozpoczął używanie tego samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość rynkowa samochodu wynosi w tym momencie 14 000 zł. Pan Nowak planuje jednak sprzedać samochód na wiosnę 2011 r. Z tego powodu nie wprowadził go do ewidencji środków trwałych. Zgodnie z wyrokiem WSA w Bydgoszczy ma prawo zaliczyć do kosztów w grudniu 2010 r. wartość rynkową samochodu, tj. kwotę 14 000 zł.

• art. 22, 22a i 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

Tomasz Król

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA