REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środki trwałe używane sezonowo

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiosna to czas podejmowania „uśpionej” w trakcie zimy działalności sezonowej, związanej z okresem wiosna – lato. W tym momencie warto przypomnieć zasady amortyzacji środków trwałych używanych sezonowo. Przepisy podatkowe (updof, updop) przewidują bowiem dla nich szczególne zasady amortyzacji.

Odpisów amortyzacyjnych od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych należy dokonywać tylko w okresie ich wykorzystywania. Wysokość odpisu miesięcznego można ustalić w dwojaki sposób, tj. przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych:

REKLAMA

• przez liczbę miesięcy w sezonie albo

• przez 12 miesięcy w roku

- art. 22h ust. 1 pkt 3 updof, art. 16h ust. 1 pkt 3 updop.

W wyroku z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) NSA wskazał, że za działalność sezonową należy uznać taką działalność gospodarczą, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych czy też innych, odznaczających się określoną regularnością, związanych z prawami przyrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe przepisy nie mają więc zastosowania w przypadku środków trwałych używanych sezonowo z innych powodów niż warunki atmosferyczne panujące w danym sezonie.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pan Jan Nowak prowadzi działalność w zakresie usług transportowych. W styczniu 2010 r. kupił dwie naczepy - chłodnie do przewozu łatwo psujących się artykułów spożywczych. Pan Nowak kupił chłodnie pod kątem podpisanego kontraktu na transport owoców, który ma się odbywać w okresie letnim. Nie powinien jednak amortyzować kupionych naczep w sposób przewidziany dla środków trwałych używanych sezonowo. Transport artykułów spożywczych nie jest działalnością sezonową, ponieważ może być świadczony przez cały rok.

Bez względu na sposób obliczenia wysokości miesięcznego odpisu dla sezonowego środka trwałego odpisy te należy zaliczyć do kosztów tylko w okresie używania środka. Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 23 listopada 2007 r. (nr ITPB1/415-175/07/PS).

PRZYKŁAD

Spółka prowadzi sieć ośrodków wczasowych nad morzem. Do tych ośrodków kupiła skutery wodne (rodzaj 778 KŚT - Inny tabor pływający) o wartości początkowej 12 000 zł każdy. Skutery wodne są środkami trwałymi używanymi sezonowo przez spółkę w okresie od 1 maja do 30 września (5 miesięcy). Roczny odpis amortyzacyjny wynosi dla skutera wodnego 840 zł (12 000 zł x 7% - stawka z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych). Ten roczny odpis jest podstawą do wyliczenia odpisów faktycznie zaliczanych w danym roku do kosztów. Odpisy amortyzacyjne zaliczone w danym roku do kosztów spółka może bowiem wyliczyć na dwa sposoby:

1. Roczną wartość amortyzacji podzielić przez 12 miesięcy, wtedy odpis miesięczny wyniesie 70 zł (840 zł / 12 miesięcy). Do kosztów spółka zaliczy w danym roku odpisy w wysokości 350 zł (70 zł x 5 miesięcy).

2. Roczną wartość amortyzacji podzielić przez liczbę miesięcy w sezonie, wtedy odpis miesięczny wyniesie 168 zł (840 zł / / 5 miesięcy). Do kosztów spółka zaliczy w danym roku odpisy w wysokości 840 zł (168 zł x 5). Druga metoda pozwala na szybszą amortyzację środka trwałego.

W obu przypadkach odpisy będą dokonywane i zaliczane przez spółkę do kosztów w okresie maj - wrzesień.

• art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146

• art. 16h ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA