REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób odzyskać nadwyżkę podatku naliczonego w przypadku likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji za marzec 2010 r. wystąpiła u mnie nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, jednak nie wystąpiłem o jej zwrot. W czerwcu 2010 r. planuję zakończenie działalności. Czy jeżeli w czerwcu nie wystąpi sprzedaż, mogę wystąpić o zwrot nadwyżki podatku?

RADA

REKLAMA

Tak, może Pan wystąpić w czerwcu o zwrot nadwyżki podatku.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podatnicy, u których kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, mogą wybierać między dwoma sposobami rozliczenia tej różnicy. Pierwszym z nich jest obniżenie o tę kwotę podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe. Drugim jest zwrot różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 o VAT). Możliwość wyboru przez podatnika sposobu rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego została przewidziana również w art. 86 ust. 19 ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. Nie oznacza to, że w takich przypadkach podatnik nie może takiej nadwyżki wykazać do zwrotu na rachunek bankowy. W takiej sytuacji prawo do zwrotu przewiduje art. 87 ust. 5a, o czym dalej.

Z pytania wynika, że w czerwcu planuje Pan zakończenie działalności. Mimo że nie wystąpi u Pana podatek należny, chciałby Pan odzyskać na rachunek bankowy nadwyżkę podatku naliczonego z poprzednich miesięcy. Będzie Pan mógł uzyskać zwrot podatku naliczonego wykazanego w deklaracji VAT-7 za czerwiec, nawet jeżeli w miesiącu tym nie wystąpi u Pana sprzedaż. Po pierwsze, prawdopodobnie będzie Pan zobowiązany do sporządzenia i opodatkowania VAT tzw. remanentu likwidacyjnego. Skutkiem tego będzie uzyskanie przez Pana bezwzględnego prawa do otrzymania zwrotu podatku wykazanego w ostatniej deklaracji VAT-7 (art. 14 ust. 9a ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W kwestii obowiązku sporządzenia remanentu przez podatników likwidujących działalność wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 30 lipca 2010 r. (nr ILPP1/443-547/09-4/KG): Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, w przypadku likwidacji działalności przez podmioty wymienione w art. 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Uzasadnieniem tej regulacji ustawowej jest cel jakiemu służyć ma podatek VAT - opodatkowanie konsumpcji. Jeżeli podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które następnie zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, to obciąża go podatek należny. Sformułowanie „towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów” oznacza, że w przepisie tym mowa jest o towarach, które mogły być odprzedane w takim charakterze, w jakim zostały nabyte.

Po drugie, nawet gdyby nie był Pan zobowiązany do sporządzenia i opodatkowania VAT remanentu likwidacyjnego (np. ze względu na fakt, że remanent ten ma wartość „zerową”), uprawnienie do złożenia umotywowanego wniosku o zwrot przysługiwać będzie Panu na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy o VAT, który przyznaje prawo do zwrotu, gdy nie wystąpi żadna sprzedaż. Wniosek taki powinien zostać rozpatrzony przez organ podatkowy pozytywnie, gdyż likwidacja działalności gospodarczej stanowi z całą pewnością wystarczający powód jego złożenia.

W tym wypadku należy jednak podkreślić, że zwrot nadwyżki podatku naliczonego na wniosek, o którym mowa w art. 87 ust. 5a, będzie Panu przysługiwał w dłuższym, 180-dniowym terminie. Jego skrócenie do 60 dni jest możliwe. Wymaga jednak od Pana złożenia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego.

PRZYKŁAD

Podatnik likwiduje działalność gospodarczą 10 czerwca 2010 r. W deklaracji VAT-7 za maj 2010 r. podatnik wykazał kwotę podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 1532 zł.

Podatek od remanentu likwidacyjnego sporządzonego przez podatnika wyniósł 854 zł. W tej sytuacji podatnik powinien wykazać w poz. 43 i 46 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2010 r. kwotę 854 zł, natomiast w poz. 47 i 55 tej deklaracji - kwotę 1532 zł. Różnica, czyli kwota 678 zł, powinna zostać wykazana przez podatnika w poz. 60, 61 i 63. Kwota ta winna zostać zwrócona podatnikowi, bez składania żadnych wniosków, w terminie 60 dni.

Otrzymanie zwrotu przez podatnika byłoby możliwe również wówczas, gdyby nie sporządzał on remanentu likwidacyjnego (np. ze względu na brak towarów podlegających ujęciu w tym remanencie). W takim przypadku w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2010 r. należałoby w poz. 47, 55, 60, 61 oraz 64 wykazać kwotę 1532 zł, zaznaczyć kwadrat 1 w poz. 71 oraz dołączyć do tej deklaracji wniosek o zwrot (motywując wniosek likwidacją działalności gospodarczej). Kwota zwrotu (1532 zł) powinna w tej sytuacji zostać zwrócona podatnikowi w terminie 180 dni (chyba że organ podatkowy przedłuży termin zwrotu na podstawie art. 87 ust. 5a w zw. z art. 87 ust. 2 zdanie drugie i trzecie ustawy o VAT).

• art. 14, art. 86 ust. 19 oraz art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 357

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA