REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób odzyskać nadwyżkę podatku naliczonego w przypadku likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji za marzec 2010 r. wystąpiła u mnie nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, jednak nie wystąpiłem o jej zwrot. W czerwcu 2010 r. planuję zakończenie działalności. Czy jeżeli w czerwcu nie wystąpi sprzedaż, mogę wystąpić o zwrot nadwyżki podatku?

RADA

REKLAMA

Tak, może Pan wystąpić w czerwcu o zwrot nadwyżki podatku.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podatnicy, u których kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, mogą wybierać między dwoma sposobami rozliczenia tej różnicy. Pierwszym z nich jest obniżenie o tę kwotę podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe. Drugim jest zwrot różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 o VAT). Możliwość wyboru przez podatnika sposobu rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego została przewidziana również w art. 86 ust. 19 ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. Nie oznacza to, że w takich przypadkach podatnik nie może takiej nadwyżki wykazać do zwrotu na rachunek bankowy. W takiej sytuacji prawo do zwrotu przewiduje art. 87 ust. 5a, o czym dalej.

Z pytania wynika, że w czerwcu planuje Pan zakończenie działalności. Mimo że nie wystąpi u Pana podatek należny, chciałby Pan odzyskać na rachunek bankowy nadwyżkę podatku naliczonego z poprzednich miesięcy. Będzie Pan mógł uzyskać zwrot podatku naliczonego wykazanego w deklaracji VAT-7 za czerwiec, nawet jeżeli w miesiącu tym nie wystąpi u Pana sprzedaż. Po pierwsze, prawdopodobnie będzie Pan zobowiązany do sporządzenia i opodatkowania VAT tzw. remanentu likwidacyjnego. Skutkiem tego będzie uzyskanie przez Pana bezwzględnego prawa do otrzymania zwrotu podatku wykazanego w ostatniej deklaracji VAT-7 (art. 14 ust. 9a ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W kwestii obowiązku sporządzenia remanentu przez podatników likwidujących działalność wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 30 lipca 2010 r. (nr ILPP1/443-547/09-4/KG): Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, w przypadku likwidacji działalności przez podmioty wymienione w art. 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Uzasadnieniem tej regulacji ustawowej jest cel jakiemu służyć ma podatek VAT - opodatkowanie konsumpcji. Jeżeli podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które następnie zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, to obciąża go podatek należny. Sformułowanie „towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów” oznacza, że w przepisie tym mowa jest o towarach, które mogły być odprzedane w takim charakterze, w jakim zostały nabyte.

Po drugie, nawet gdyby nie był Pan zobowiązany do sporządzenia i opodatkowania VAT remanentu likwidacyjnego (np. ze względu na fakt, że remanent ten ma wartość „zerową”), uprawnienie do złożenia umotywowanego wniosku o zwrot przysługiwać będzie Panu na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy o VAT, który przyznaje prawo do zwrotu, gdy nie wystąpi żadna sprzedaż. Wniosek taki powinien zostać rozpatrzony przez organ podatkowy pozytywnie, gdyż likwidacja działalności gospodarczej stanowi z całą pewnością wystarczający powód jego złożenia.

W tym wypadku należy jednak podkreślić, że zwrot nadwyżki podatku naliczonego na wniosek, o którym mowa w art. 87 ust. 5a, będzie Panu przysługiwał w dłuższym, 180-dniowym terminie. Jego skrócenie do 60 dni jest możliwe. Wymaga jednak od Pana złożenia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego.

PRZYKŁAD

Podatnik likwiduje działalność gospodarczą 10 czerwca 2010 r. W deklaracji VAT-7 za maj 2010 r. podatnik wykazał kwotę podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 1532 zł.

Podatek od remanentu likwidacyjnego sporządzonego przez podatnika wyniósł 854 zł. W tej sytuacji podatnik powinien wykazać w poz. 43 i 46 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2010 r. kwotę 854 zł, natomiast w poz. 47 i 55 tej deklaracji - kwotę 1532 zł. Różnica, czyli kwota 678 zł, powinna zostać wykazana przez podatnika w poz. 60, 61 i 63. Kwota ta winna zostać zwrócona podatnikowi, bez składania żadnych wniosków, w terminie 60 dni.

Otrzymanie zwrotu przez podatnika byłoby możliwe również wówczas, gdyby nie sporządzał on remanentu likwidacyjnego (np. ze względu na brak towarów podlegających ujęciu w tym remanencie). W takim przypadku w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2010 r. należałoby w poz. 47, 55, 60, 61 oraz 64 wykazać kwotę 1532 zł, zaznaczyć kwadrat 1 w poz. 71 oraz dołączyć do tej deklaracji wniosek o zwrot (motywując wniosek likwidacją działalności gospodarczej). Kwota zwrotu (1532 zł) powinna w tej sytuacji zostać zwrócona podatnikowi w terminie 180 dni (chyba że organ podatkowy przedłuży termin zwrotu na podstawie art. 87 ust. 5a w zw. z art. 87 ust. 2 zdanie drugie i trzecie ustawy o VAT).

• art. 14, art. 86 ust. 19 oraz art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 357

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA