REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób odzyskać nadwyżkę podatku naliczonego w przypadku likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji za marzec 2010 r. wystąpiła u mnie nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, jednak nie wystąpiłem o jej zwrot. W czerwcu 2010 r. planuję zakończenie działalności. Czy jeżeli w czerwcu nie wystąpi sprzedaż, mogę wystąpić o zwrot nadwyżki podatku?

RADA

REKLAMA

Tak, może Pan wystąpić w czerwcu o zwrot nadwyżki podatku.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podatnicy, u których kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, mogą wybierać między dwoma sposobami rozliczenia tej różnicy. Pierwszym z nich jest obniżenie o tę kwotę podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe. Drugim jest zwrot różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 o VAT). Możliwość wyboru przez podatnika sposobu rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego została przewidziana również w art. 86 ust. 19 ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. Nie oznacza to, że w takich przypadkach podatnik nie może takiej nadwyżki wykazać do zwrotu na rachunek bankowy. W takiej sytuacji prawo do zwrotu przewiduje art. 87 ust. 5a, o czym dalej.

Z pytania wynika, że w czerwcu planuje Pan zakończenie działalności. Mimo że nie wystąpi u Pana podatek należny, chciałby Pan odzyskać na rachunek bankowy nadwyżkę podatku naliczonego z poprzednich miesięcy. Będzie Pan mógł uzyskać zwrot podatku naliczonego wykazanego w deklaracji VAT-7 za czerwiec, nawet jeżeli w miesiącu tym nie wystąpi u Pana sprzedaż. Po pierwsze, prawdopodobnie będzie Pan zobowiązany do sporządzenia i opodatkowania VAT tzw. remanentu likwidacyjnego. Skutkiem tego będzie uzyskanie przez Pana bezwzględnego prawa do otrzymania zwrotu podatku wykazanego w ostatniej deklaracji VAT-7 (art. 14 ust. 9a ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W kwestii obowiązku sporządzenia remanentu przez podatników likwidujących działalność wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 30 lipca 2010 r. (nr ILPP1/443-547/09-4/KG): Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, w przypadku likwidacji działalności przez podmioty wymienione w art. 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Uzasadnieniem tej regulacji ustawowej jest cel jakiemu służyć ma podatek VAT - opodatkowanie konsumpcji. Jeżeli podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które następnie zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, to obciąża go podatek należny. Sformułowanie „towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów” oznacza, że w przepisie tym mowa jest o towarach, które mogły być odprzedane w takim charakterze, w jakim zostały nabyte.

Po drugie, nawet gdyby nie był Pan zobowiązany do sporządzenia i opodatkowania VAT remanentu likwidacyjnego (np. ze względu na fakt, że remanent ten ma wartość „zerową”), uprawnienie do złożenia umotywowanego wniosku o zwrot przysługiwać będzie Panu na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy o VAT, który przyznaje prawo do zwrotu, gdy nie wystąpi żadna sprzedaż. Wniosek taki powinien zostać rozpatrzony przez organ podatkowy pozytywnie, gdyż likwidacja działalności gospodarczej stanowi z całą pewnością wystarczający powód jego złożenia.

W tym wypadku należy jednak podkreślić, że zwrot nadwyżki podatku naliczonego na wniosek, o którym mowa w art. 87 ust. 5a, będzie Panu przysługiwał w dłuższym, 180-dniowym terminie. Jego skrócenie do 60 dni jest możliwe. Wymaga jednak od Pana złożenia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego.

PRZYKŁAD

Podatnik likwiduje działalność gospodarczą 10 czerwca 2010 r. W deklaracji VAT-7 za maj 2010 r. podatnik wykazał kwotę podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w wysokości 1532 zł.

Podatek od remanentu likwidacyjnego sporządzonego przez podatnika wyniósł 854 zł. W tej sytuacji podatnik powinien wykazać w poz. 43 i 46 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2010 r. kwotę 854 zł, natomiast w poz. 47 i 55 tej deklaracji - kwotę 1532 zł. Różnica, czyli kwota 678 zł, powinna zostać wykazana przez podatnika w poz. 60, 61 i 63. Kwota ta winna zostać zwrócona podatnikowi, bez składania żadnych wniosków, w terminie 60 dni.

Otrzymanie zwrotu przez podatnika byłoby możliwe również wówczas, gdyby nie sporządzał on remanentu likwidacyjnego (np. ze względu na brak towarów podlegających ujęciu w tym remanencie). W takim przypadku w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2010 r. należałoby w poz. 47, 55, 60, 61 oraz 64 wykazać kwotę 1532 zł, zaznaczyć kwadrat 1 w poz. 71 oraz dołączyć do tej deklaracji wniosek o zwrot (motywując wniosek likwidacją działalności gospodarczej). Kwota zwrotu (1532 zł) powinna w tej sytuacji zostać zwrócona podatnikowi w terminie 180 dni (chyba że organ podatkowy przedłuży termin zwrotu na podstawie art. 87 ust. 5a w zw. z art. 87 ust. 2 zdanie drugie i trzecie ustawy o VAT).

• art. 14, art. 86 ust. 19 oraz art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 357

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA