REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonywać odpisów jednorazowych po zmianie definicji „małego podatnika”

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. „ABC” rozpoczęła działalność w 2008 r. Spółka skorzystała z możliwości dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych na kwotę 50 000 euro. Od początku 2009 r., tj. w drugim roku działalności, spółka nie dokonywała już odpisów jednorazowych z uwagi na fakt, iż nie była małym podatnikiem. Nie stanie się nim także po zwiększeniu limitu przychodów, które definiują małego podatnika. Czy jednak w związku ze zmianą maksymalnej kwoty odpisów jednorazowych spółka będzie mogła dokonywać takich odpisów w roku 2009?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W latach podatkowych rozpoczynających się w 2009 i 2010 r. maksymalna kwota jednorazowych odpisów amortyzacyjnych wynosi 100 000 euro w każdym z tych lat podatkowych (dotychczas 50 000 euro). Spółka będzie mogła dokonywać odpisów jednorazowych w 2009 r. w ramach limitu 100 000 euro. Możliwości tej spółka nie będzie miała w latach następnych, chyba że będzie małym podatnikiem.

UZASADNIENIE

Odpisów jednorazowych mogą dokonywać podatnicy rozpoczynający działalność (w roku jej rozpoczęcia, z wyjątkami wskazanymi poniżej) oraz tzw. mali podatnicy (zob. słowniczek). Odpisów tych można dokonywać od wartości początkowej środków trwałych, zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Do wejścia w życie nowelizacji wysokość odpisów jednorazowych ograniczona była w roku podatkowym do kwoty nieprzekraczającej równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów. Należy przy tym zaznaczyć, że również po podwyższeniu limitu do 100 000 euro odpisów jednorazowych nie można dokonywać od wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

W latach podatkowych 2009 i 2010 kwota powyższego limitu wynosi 100 000 euro w każdym z tych lat podatkowych (art. 5 ustawy z 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Nowelizacja weszła w życie 22 maja 2009 r. Limit jest przeliczany na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym amortyzowane środki lub wartości zostały wprowadzone do ewidencji, w zaokrągleniu do 1000 zł. W 2009 r. limit odpisów jednorazowych wynosi więc 338 000 zł (100 000 x x 3,3775 zł). Przy określeniu powyższego limitu nie należy brać pod uwagę odpisów jednorazowych od nieprzekraczającej 3500 zł wartości początkowej środków trwałych. Środki o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł zawsze mogą być bowiem zamortyzowane jednorazowo na podstawie art. 16f ust. 3 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SŁOWNICZEK

Mały podatnik - podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (przed 22 maja 2009 r. limit ten wynosił 800 000 euro).

Czy spółka może dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w 2009 r.

Nowelizacja wprowadziła specjalne udogodnienie dla podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2008 lub 2009 r. Mogą oni dokonywać odpisów jednorazowych w ramach limitu 100 000 euro także w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności - bez względu na fakt, czy w tym następującym roku są czy nie małymi podatnikami! Przepisu tego nie zastosują jednak podatnicy, których pierwszy rok podatkowy kończy się po 31 grudnia 2010 r. A więc podatnik, który rozpocznie działalność w 2009 r., będzie mógł dokonywać odpisów jednorazowych także w 2010 r. (drugi rok działalności), nawet jeśli w 2010 r. nie będzie już małym podatnikiem.

Spółka „ABC” będzie mogła dokonywać w 2009 r. odpisów jednorazowych w ramach limitu 100 000 euro, ponieważ rozpoczęła działalność w 2008 r., a 2009 r. będzie dla niej rokiem podatkowym następującym bezpośrednio po roku rozpoczęcia działalności.

Z uwagi na wprowadzenie nowych limitów odpisów jednorazowych oraz nowego limitu przychodów definiujących małego podatnika już w trakcie roku, istnieje szereg wątpliwości, na które omówione przepisy nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Wyjaśniamy je poniżej.

PRZYKŁAD 1

Spółka z o.o. ALFALEAS rozpocznie działalność w październiku 2009 r. i zdecydowała, iż jej pierwszy rok podatkowy zakończy się 31 grudnia 2010 r. (przedłużony rok podatkowy). ALFALEAS zamierza dokonywać odpisów amortyzacyjnych w pierwszym roku działalności oraz w roku następnym.

ALFALEAS może dokonywać odpisów jednorazowych w ramach limitu 100 000 euro w pierwszym roku działalności (tj. do końca 2010 r.), jednak to prawo nie będzie jej już przysługiwać w roku następnym, tj. 2011, ponieważ przepis art. 5 ust. 4 ustawy zmieniającej ustawę o pdop wyraźnie wyklucza taką możliwość dla podatników, których pierwszy rok podatkowy kończy się 31 grudnia 2010 r.

PRZYKŁAD 2

Spółka z o.o. DELTABUD rozpoczęła działalność w 2006 r. i w żadnym z kolejnych lat nie była małym podatnikiem. Podobnie też na dzień 1 stycznia 2009 r. nie była małym podatnikiem, jednak po zwiększeniu limitu przychodu od 22 maja DELTABUD stała się małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o pdop. Czy DELTABUD może amortyzować jednorazowo środki trwałe zakupione po tej dacie? Jednocześnie DELTABUD zakupiła w styczniu 2009 r. maszynę do robót budowlanych (KŚT 581), która była i jest amortyzowana metodą liniową. Czy DELTABUD może zastosować do niej jednorazowy odpis amortyzacyjny do wysokości równowartości 100 000 euro, a od następnego roku kontynuować jej amortyzację metodą liniową?

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdząca. Bez żadnych wątpliwości środki trwałe nabyte po dacie wejścia w życie zmiany mogą być przez DELTABUD amortyzowane jednorazowo. Drugie zagadnienie nie jest już tak jednoznaczne. Można jednak stwierdzić, iż skoro ustawa jest stosowana do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2009 r. (a więc także do kosztów uzyskania przychodów kwalifikowanych po tym dniu), to do środków trwałych zakupionych po tej dacie można zastosować amortyzację jednorazową - nawet jeśli były one amortyzowane wcześniej z wykorzystaniem metody liniowej lub degresywnej.

PRZYKŁAD 3

Spółka BETACOMP dokonuje od sierpnia 2008 r. amortyzacji środka trwałego z zastosowaniem metody liniowej i stawki z Wykazu. W 2008 r. BETACOMP nie dokonywała odpisów jednorazowych, ponieważ nie był to pierwszy rok działalności spółki. Ponadto BETACOMP nie była małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o pdop. W maju 2009 r. na skutek zmiany ustawy BETACOMP stała się małym podatnikiem. Chciałaby w związku z tym zastosować odpis jednorazowy w stosunku do opisanego środka trwałego. Czy będzie miała do tego prawo?

Niestety, nie. Środek trwały został nabyty jeszcze w 2008 r., a więc nie można do niego zastosować przepisów wprowadzanych ustawą zmieniającą updop. Ustawę tę należy stosować do uzyskanych dochodów/poniesionych strat od 1 stycznia 2009 r. Dokonanie w tej sytuacji odpisu jednorazowego oznaczałoby de facto zmianę stosowanej metody amortyzacji, co zasadniczo nie jest dozwolone. Artykuł 16h ust. 2 wyraźnie wskazuje bowiem, iż wybraną metodę należy stosować do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego. Ustawa przewiduje, co prawda, w tej materii wyjątki. Jednak żaden z nich nie powinien mieć zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Jednym z nich jest sytuacja, gdy podatnik osiągnął już roczny limit amortyzacji jednorazowej i dalszą amortyzację środka trwałego kontynuuje z zastosowaniem metody liniowej lub degresywnej. Drugi przypadek dotyczy przejścia z metody degresywnej na liniową począwszy od roku podatkowego, w którym roczna kwota amortyzacji określona metodą degresywną miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody liniowej (zgodnie z art. 16k ust. 1 updop).

PRZYKŁAD 4

Spółka GAMACARD dokonała w styczniu 2009 r. odpisu jednorazowego od zakupionego wówczas środka trwałego w ramach limitu 50 000 euro. Następnie w okresie luty - kwiecień kontynuowała jego amortyzację z zastosowaniem metody liniowej. Czy w maju 2009 r. po zwiększeniu limitu GAMACARD może dokonać kolejnego jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej tego środka trwałego (łącznie z odpisem styczniowym nie więcej niż 100 000 euro)?

Spółka GAMACARD błędnie dokonywała odpisów amortyzacyjnych w okresie luty - kwiecień, ponieważ stosownie do zapisów ustawy o pdop po dokonaniu od środka trwałego jednorazowego odpisu amortyzacyjnego mogła kontynuować amortyzację metodą liniową, względnie degresywną, od następnego roku. Pomijając ten błąd, po zwiększeniu limitu GAMACARD mogłaby dokonać kolejnego odpisu od wskazanego środka trwałego do kwoty maksymalnie kolejnych 50 000 euro. GAMACARD może też dokonać korekty kosztów podatkowych, podnosząc odpis styczniowy do 100 000 euro. Ponieważ takie postępowanie nie wynika jednoznacznie z przepisów, spółka GAMACARD powinna uzyskać potwierdzenie jego prawidłowości u organów podatkowych.

Na koniec warto zauważyć, iż nie zawsze zastosowanie odpisów jednorazowych będzie korzystne z punktu widzenia optymalizacji kosztów podatkowych. Na przykład indywidualna 10% stawka w przypadku nieruchomości wartej 6 000 000 zł to kwota 600 000 zł kosztów podatkowych w skali roku. Przy zastosowaniu do tej samej nieruchomości odpisów jednorazowych kwota ta wyniesie zaledwie 338 000 zł.

• art. 4a pkt 10, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

• art. 5 i 6 ustawy z 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. Nr 69, poz. 587

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA