REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podatkowo rozliczać samochód w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za leasing samochodu firmowego mogą być kosztem podatkowym. Stawka amortyzacyjna dla samochodów wynosi 20 proc. rocznie. Przedsiębiorcy nie mogą odliczać VAT od zakupu paliwa do aut.

Samochód w firmie to podstawowe narzędzie pracy wielu przedsiębiorców. Kupno auta za gotówkę czy jego leasing można rozliczać w ewidencji podatkowej. Również używanie samochodu w firmie wpłynie na rozliczenia podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Marta Szafarowska, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że zawarcie umowy leasingu wiąże się ze spłatą wartości początkowej środka trwałego w czasie jej trwania. Część tej spłaty, w formie opłaty wstępnej lub tzw. czynszu inicjalnego, wnoszona jest przez korzystającego jako warunek zawarcia umowy.

- Opłata ta stanowi z jednej strony udział własny korzystającego w finansowaniu środka trwałego, a z drugiej, tak jak i pozostałe opłaty przewidziane w umowie leasingu, jest płatnością związaną z możliwością używania przedmiotu umowy. Zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych, opłaty ustalone w umowie leasingu operacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów - podkreśla Marta Szafarowska.

Janina Fornalik, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, wyjaśnia natomiast zasady rozliczeń VAT, jeśli chodzi o samochody firmowe. Podkreśla, że przepisy ustawy o VAT obowiązujące od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej wprowadziły niezgodne z prawem wspólnotowym ograniczenia w zakresie odliczania VAT naliczonego przy zakupie i leasingu określonych pojazdów oraz przy zakupie paliwa do nich. Polska była bowiem uprawniona do utrzymania takich ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego, które obowiązywały w dniu akcesji. Przepisy obowiązujące przed 1 maja 2004 r. nie zezwalały na odliczenie VAT przy zakupie pojazdów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg oraz paliwa do nich. Na pełne odliczenie mógł jednak liczyć nabywca tzw. samochodu z kratką.

REKLAMA

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawą ograniczenia odliczania VAT od zakupu paliwa do samochodów osobowych zajmuje się Europejski Trybunał Sprawiedliwości

Nowa ustawa o VAT zmieniła zakres prawa do odliczenia dwukrotnie - 1 maja 2004 r. oraz 22 sierpnia 2005 r., co oznacza, że obie te zmiany zostały wprowadzone niezgodnie z przepisami VI Dyrektywy Rady WE (obecnie Dyrektywy 2006/112/WE).

Rozliczenia podatkowe samochodu w firmie dotyczą zarówno podatku dochodowego, jak i podatku od towarów i usług.

Opłaty leasingowe w kosztach

Zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych, opłaty ustalone w umowie leasingu operacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów. Zdaniem Marty Szafarowskiej nie ulega wątpliwości, że również opłata początkowa stanowi taki koszt dla korzystającego. Do końca 2006 roku nie było wątpliwości, że opłata wstępna powinna być zaliczona do kosztów podatkowych korzystającego z chwilą ich poniesienia. Zmienione od stycznia 2007 r. przepisy ustaw o podatkach dochodowych w zakresie momentu, w którym koszty są potrącalne, powodują jednak, że niektóre organy podatkowe uznają, że opłata wstępna, jako związana z zapoczątkowaniem umowy leasingu, odnosi się do całego okresu jej trwania, a tym samym powinna być rozpoznawana jako koszt proporcjonalnie do okresu trwania samej umowy leasingu. Opinię taką wyraził m.in. minister finansów w piśmie z 29 maja 2007 r. (nr MB8/420/2007).

- Stanowisko takie nie jest uzasadnione, co potwierdzają ostatnie orzeczenia WSA w Warszawie z 17 czerwca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 24/08) oraz z 8 sierpnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 221/08) - podaje Marta Szafarowska.

Dodaje, że analizując charakter opłaty wstępnej, jako płatności warunkującej zawarcie umowy leasingu, WSA wyciągnął diametralnie inne wnioski niż organy podatkowe. Dla organów podatkowych taki charakter opłaty wstępnej oznaczał, że dotyczy ona całego okresu trwania umowy leasingu. Natomiast dla sądu administracyjnego właśnie te cechy oznaczają, że nie można powiedzieć, że opłata dotyczy okresu, na jaki została zawarta umowa. Opłata dotyczy bowiem nie tyle samego trwania usługi leasingu, lecz w ogóle prawa do skorzystania z niego. Leasingobiorca wnosi ją, zanim jeszcze umowa leasingu zostanie uruchomiona.

- To wniesienie opłaty wstępnej jest bowiem podstawowym warunkiem do zawarcia umowy leasingu. Dlatego sąd przyznał, że dla celów podatkowych wstępną opłatę leasingową należy zaliczyć do kosztów jednorazowo w chwili poniesienia, bez konieczności rozliczania jej w czasie - stwierdza Marta Szafarowska.

Jej zdaniem stanowisko zajęte przez WSA w pełni uwzględnia charakter opłaty wstępnej, natomiast organy podatkowe nie uwzględniają faktu, że np. wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu nie wiąże się z możliwością uzyskania przez leasingobiorcę zwrotu części opłaty wstępnej. Zaprzecza to więc możliwości uznania, że opłata ta dotyczy całego okresu trwania umowy leasingu. Zgodnie z przewidywaniami, od przedmiotowych wyroków organy podatkowe złożyły skargi kasacyjne.

- Problem traktowania opłaty wstępnej rozstrzygnięty zostanie przez NSA, a na ostateczne rozstrzygnięcie w tej sprawie przyjdzie poczekać - wyjaśnia nasza rozmówczyni z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Odpisy amortyzacyjne

Teraz przejdźmy do odpisów amortyzacyjnych. Paweł Mazurkiewicz, doradca podatkowy, partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, wyjaśnia nam, że stawka amortyzacyjna dla samochodów (bez względu na ich kwalifikację) wynosi 20 proc. rocznie. Stawka ta może być dowolnie przez podatnika obniżana.

Amortyzację samochodów różnicuje od amortyzacji innych składników majątkowych kilka szczególnych ograniczeń. Po pierwsze, odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych, których wartość początkowa przekracza równowartość 20 tys. euro (przeliczone na złote po kursie NBP z dnia przekazania samochodu do używania), nie stanowią kosztu w części, w której odpis amortyzacyjny naliczony jest od nadwyżki wartości początkowej ponad limit 20 tys. euro.

- Biorąc pod uwagę ograniczenia w zakresie odliczenia VAT od samochodów osobowych - należy zauważyć, że wartość początkowa obejmować będzie także część nieodliczonego VAT związanego z zakupem auta. Należy podkreślić, że nie jest zgodne z przepisami obiegowe twierdzenie, że samochodu osobowego nie amortyzuje się od wartości powyżej 20 tys. euro. Amortyzacja taka występuje, tyle że koszt generowany przez tę amortyzację jest wyłączony z kosztów uzyskania przychodu - wyjaśnia Paweł Mazurkiewicz.

Dodaje, że różnica między tymi dwoma stwierdzeniami (brak amortyzacji - albo koszt amortyzacji wyłączony z kosztów podatkowych) widoczna jest w chwili sprzedaży auta - kiedy to zgodnie z przepisami do kosztów zaliczona zostanie wartość netto samochodu - a więc powiększona o całość odpisów amortyzacyjnych, niezależnie od ich wcześniejszego częściowego wyłączenia z kosztów podatkowych.

Wskazuje to jednocześnie na interesującą prawidłowość odnosząca się do amortyzacji samochodów o wartości znacznie przekraczającej 20 tys. euro - o ile przewidywana jest sprzedaż tych pojazdów w ciągu kilku lat po ich zakupie, to z podatkowego punktu widzenia opłacalne może być maksymalne obniżenie stawki amortyzacji (nawet poprzez faktyczne wyeliminowanie amortyzacji - stawka 0 proc.), tak aby w momencie sprzedaży cała wartość (cena nabycia) samochodu stawała się kosztem uzyskania przychodu.

Po drugie, używane (a więc starsze niż sześciomiesięczne) samochody mogą podlegać amortyzacji w okresie 36 miesięcy. Po trzecie - jak podkreśla Paweł Mazurkiewicz - samochody osobowe nie mogą podlegać amortyzacji degresywnej (tj. z wykorzystaniem zwiększonej stawki amortyzacji), gdy w kolejnych latach podstawa amortyzacji pomniejszana jest o saldo dokonanych wcześniej odpisów amortyzacyjnych.

Odliczenie VAT od paliwa

Zostało jeszcze omówienie zagadnień związanych z odliczaniem VAT od aut i paliwa do nich. Janina Fornalik wskazuje, że polscy podatnicy mogą pominąć niekorzystne przepisy krajowe, jeśli ich sytuacja pogorszyła się od 1 maja 2004 r. lub od 22 sierpnia 2005 r. Stanowisko takie wynika też z orzeczeń wydanych przez sądy administracyjne (m.in. wyrok WSA w Rzeszowie z 13 maja 2008 r., sygn. I SA/Rz 284/08; WSA we Wrocławiu z 4 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 1852/06; WSA w Warszawie z 20 czerwca 2007 r., sygn. akt VIII SA/Wa 324/07 oraz z 11 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 263/08).

- Naruszenie przez polskie przepisy regulacji unijnych w omawianym zakresie zostało również dostrzeżone przez Komisję Europejską, która wezwała Polskę do odpowiedniej zmiany przepisów. Ponadto kwestia ta jest również przedmiotem zapytania prejudycjalnego skierowanego do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przez WSA w Krakowie (sprawa C-414/07) - podaje Janina Fornalik.

Wyjaśnia też, że nie czekając na zmianę przepisów oraz rozstrzygnięcie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości już dzisiaj podatnicy posiadający samochody, które obecnie podlegają obowiązującym ograniczeniom, mają podstawy, aby zaprzestać ich stosowania oraz odzyskać podatek nie odliczony w przeszłości. Należy jednak pamiętać, że prawo do skorygowania podatku naliczonego za 2004 roku upływa z końcem 2008 r.

- Istnieją argumenty przemawiające za tym, że od 1 maja 2004 r. nie obowiązują żadne ograniczenia w odliczaniu VAT przy nabyciu samochodów i paliwa do nich, gdyż obowiązujące przepisy naruszają regulacje wspólnotowe, natomiast przepisy obowiązujące przed akcesją utraciły moc obowiązującą - podsumowuje Janina Fornalik.

Miesięczne wyliczenie ryczałtu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Eksperci MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA