REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na studia właściciela firmy

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę doradczą. Podjąłem decyzję o rozpoczęciu nowego kierunku studiów. Czy jako właściciel firmy mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłatę za studia magisterskie?

RADA

REKLAMA

Wydatki na studia, jeżeli są związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeżeli:

• został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie znajduje się na liście wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych (art. 22 ust. 1 updof).

REKLAMA

W katalogu negatywnym wśród wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe nie wymieniono opłat za studia. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku ponoszone wydatki na dokształcanie można zaliczyć do kosztów. Aby tak się stało, konieczne jest istnienie związku między poniesionym wydatkiem a osiągniętym przychodem.

W konsekwencji, aby stwierdzić, czy poniesiony przez Pana wydatek na studia może zostać zaliczony do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, należy ustalić, czy jest on związany ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Z pytania nie wynika, jaki rodzaj usług doradczych Pan świadczy. W związku z tym kosztem podatkowym będzie wydatek tylko na takie studia, które poszerzą Pana wiedzę w zakresie świadczonych usług.

Jeżeli bowiem wydatek na studia służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia, a przez to nie jest związany z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, to ma on charakter osobisty i jako taki nie może stanowić kosztu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z 13 sierpnia 2007 r., nr IA-415/85/2007, czytamy:

REKLAMA

Wydatki w postaci opłat za czesne na studiach „Facility Managament Zarządzanie nieruchomościami” o profilu rozszerzonym, obejmującym minimum ministerialne niezbędne do uzyskania licencji zarządcy nieruchomości, jak również opłaty za egzamin zawodowy i obowiązkowy staż zawodowy, z którymi mamy do czynienia w niniejszej sprawie, to wydatki na kształcenie zmierzające do zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju obecnie prowadzonej przez Pana działalności, której przedmiotem są usługi budowlane.

Przedmiotowe wydatki mają zatem pośredni związek z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą i zmierzają do zabezpieczenia (zachowania) tego źródła przychodów, gdyż zdobyta przez Pana wiedza przyczyni się do zwiększenia zakresu świadczonych usług, ich jakości, a także wpłynie na wysokość uzyskiwanego w przyszłości przychodu.

Korzystne dla podatników stanowisko w tej sprawie zajął również Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów. W piśmie z 26 lutego 2007 r., nr 1438/DF2/415-228/369/06/AZ, czytamy:

(...) zdobyta wiedza na studiach podnosi jakość świadczonych przez Wnioskodawcę usług, co w konsekwencji wpływa na powstanie lub zwiększenie przychodu z tego źródła. Niewątpliwym jest więc fakt, iż w przedmiotowej sprawie zachodzi związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem. Ponadto ponoszone przez Stronę wydatki na kształcenie nie zostały umieszczone w art. 23 powołanej ustawy, tj. w katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W świetle powyższego poniesione wydatki na wpisowe oraz opłaty miesięczne za kształcenie na Wydziale w Warszawskiej Szkole stanowią koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

• art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA