REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na studia właściciela firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę doradczą. Podjąłem decyzję o rozpoczęciu nowego kierunku studiów. Czy jako właściciel firmy mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłatę za studia magisterskie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na studia, jeżeli są związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeżeli:

REKLAMA

• został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie znajduje się na liście wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych (art. 22 ust. 1 updof).

W katalogu negatywnym wśród wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe nie wymieniono opłat za studia. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku ponoszone wydatki na dokształcanie można zaliczyć do kosztów. Aby tak się stało, konieczne jest istnienie związku między poniesionym wydatkiem a osiągniętym przychodem.

W konsekwencji, aby stwierdzić, czy poniesiony przez Pana wydatek na studia może zostać zaliczony do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, należy ustalić, czy jest on związany ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Z pytania nie wynika, jaki rodzaj usług doradczych Pan świadczy. W związku z tym kosztem podatkowym będzie wydatek tylko na takie studia, które poszerzą Pana wiedzę w zakresie świadczonych usług.

Jeżeli bowiem wydatek na studia służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia, a przez to nie jest związany z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, to ma on charakter osobisty i jako taki nie może stanowić kosztu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z 13 sierpnia 2007 r., nr IA-415/85/2007, czytamy:

Wydatki w postaci opłat za czesne na studiach „Facility Managament Zarządzanie nieruchomościami” o profilu rozszerzonym, obejmującym minimum ministerialne niezbędne do uzyskania licencji zarządcy nieruchomości, jak również opłaty za egzamin zawodowy i obowiązkowy staż zawodowy, z którymi mamy do czynienia w niniejszej sprawie, to wydatki na kształcenie zmierzające do zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju obecnie prowadzonej przez Pana działalności, której przedmiotem są usługi budowlane.

Przedmiotowe wydatki mają zatem pośredni związek z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą i zmierzają do zabezpieczenia (zachowania) tego źródła przychodów, gdyż zdobyta przez Pana wiedza przyczyni się do zwiększenia zakresu świadczonych usług, ich jakości, a także wpłynie na wysokość uzyskiwanego w przyszłości przychodu.

Korzystne dla podatników stanowisko w tej sprawie zajął również Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów. W piśmie z 26 lutego 2007 r., nr 1438/DF2/415-228/369/06/AZ, czytamy:

(...) zdobyta wiedza na studiach podnosi jakość świadczonych przez Wnioskodawcę usług, co w konsekwencji wpływa na powstanie lub zwiększenie przychodu z tego źródła. Niewątpliwym jest więc fakt, iż w przedmiotowej sprawie zachodzi związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem. Ponadto ponoszone przez Stronę wydatki na kształcenie nie zostały umieszczone w art. 23 powołanej ustawy, tj. w katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W świetle powyższego poniesione wydatki na wpisowe oraz opłaty miesięczne za kształcenie na Wydziale w Warszawskiej Szkole stanowią koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

• art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

REKLAMA

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

REKLAMA