REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynsz z najmu podnosi wartość lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Knapik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy wynajmują na potrzeby prowadzonej działalności lokale użytkowe, mogą zaliczyć do kosztów wydatki na ich adaptację, które jako inwestycja w obcym środku trwałym podlegają amortyzacji.

REKLAMA

Pierwszym etapem amortyzacji jest ustalenie wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym. Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT wartość początkową inwestycji w obcych środkach trwałych oraz budynków i budowli wybudowanych na obcym gruncie ustala się stosując odpowiednio ust. 3-5. W myśl art. 16g ust. 4 ustawy za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

REKLAMA

Do wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym przyjmuje się zatem wartość wydatków o charakterze ściśle inwestycyjnym (np. koszty prac projektowych, robót budowlanych, materiałów). Są to wydatki bezpośrednio związane z przedmiotową inwestycją, bowiem wpływają wprost na przystosowanie wynajmowanego lokalu na potrzeby prowadzonej działalności. Pozostaje jednak pytanie - co z pozostałymi wydatkami pośrednio warunkującymi prowadzenie tej inwestycji, tj. czynsz za najem, podatek od nieruchomości, opłaty eksploatacyjne? Czy wydatki te zwiększają wartość początkową inwestycji w obcym środku trwałym i podlegają amortyzacji, czy może mogą być bezpośrednio zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodu? Niestety, w interpretacjach dostępnych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów organy podatkowe prezentują rozbieżne stanowiska w tej sprawie.

Wydatki pośrednie do kosztów

REKLAMA

Do 2006 roku dominował pogląd, że wydatki pośrednio warunkujące prowadzenie inwestycji mogły być zaliczane wprost do kosztów podatkowych, bez konieczności ich amortyzowania. Przykładowo w postanowieniu z 28 kwietnia 2006 r., nr DP/PD/ 423-014/2/06/AP naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego stwierdził, iż do nakładów o charakterze inwestycyjnym nie można zaliczyć wydatków wynikających z umowy najmu, a związanych z bieżącym utrzymaniem najmowanego budynku, tj. czynszu, opłat za media, podatku od nieruchomości, opłat z tytułu wieczystego użytkowania, opłat za wywóz nieczystości oraz wydatków ponoszonych na usługi telekomunikacyjne i informatyczne. Zatem wydatki te nie podwyższą wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym. Mogą być natomiast rozpatrywane w kategorii wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższy pogląd podzielają postanowienia Małopolskiego Urzędu Skarbowego z 21 kwietnia 2006 r., nr PD1/423-57/06/33897 oraz Urzędu Skarbowego w Rybniku z 13 lutego 2006 r., nr PDP/423/9/2005.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus zmienia zdanie

Natomiast od 2006 roku zarysowuje się w interpretacjach organów podatkowych odmienna tendencja. Przykładowo, naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 29 stycznia 2007 r., nr 1471/DPD1/423-153/06/KK, stwierdził, iż do kosztów wytworzenia środka trwałego, w przypadku inwestycji w obcym środku trwałym, należy zaliczyć koszty bezpośrednio związane z przedmiotową inwestycją (np. prace budowlano-remontowe, projektowe, dostosowujące dany środek do potrzeb podmiotu prowadzącego działalność) oraz koszty pośrednie warunkujące prowadzenie tej inwestycji, poniesione do czasu jej zakończenia, w tym m.in. koszty najmu lokalu i opłat eksploatacyjnych związanych z tym lokalem, bez których poniesienia podjęcie i prowadzenie prac przygotowawczych pod kątem danego rodzaju działalności najemcy nie byłoby możliwe. (...) Artykuł 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Tym samym koszty najmu, eksploatacji lokalu oraz inne koszty związane z najmem poniesione przed rozpoczęciem wykorzystywania wynajmowanego lokalu dla potrzeb prowadzonej działalności należy zakwalifikować jako koszty wykorzystania usług obcych powiększające wartość inwestycji w obcym środku trwałym na podstawie art. 16g ust. 7 w związku z ust. 4 ustawy o CIT. Po przyjęciu ww. inwestycji w obcym środku trwałym do używania dla potrzeb działalności gospodarczej od wartości początkowej ustalonej w powyższy sposób, uwzględniającej koszty czynszu, opłaty za media oraz inne opłaty eksploatacyjne, spółka będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane w postanowieniu naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 września 2006 r., nr 1471/DPD1/423-90/06/KK oraz postanowieniu naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 28 września 2007 r. nr ŁUS-II-2-423/220/07/AG.

W świetle przedstawionych interpretacji uzasadnione jest przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym w trakcie realizacji inwestycji, aż do momentu przekazania jej do używania, ustalając wartość początkową inwestycji w obcym środku trwałym, należy uwzględnić zarówno koszty bezpośrednie (projekt, roboty budowlane, materiały), jak i pośrednie (czynsz z najmu, opłaty eksploatacyjne). Natomiast po oddaniu tej inwestycji do używania koszty pośrednie ponoszone na bieżąco mogą być zaliczane wprost w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

RADOSŁAW KNAPIK

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA