REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach przy najmie lokalu trzeba rozliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem lokali dla przedsiębiorców na potrzeby prowadzonej przez nich działalności gospodarczej opodatkowany jest podatkiem od towarów i usług. Zwolnione z VAT są natomiast usługi wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele mieszkaniowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wynika to z przepisu zawartego w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Przez świadczenie usług, o którym mowa we wspomnianym art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jest to zgodne z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Lokale użytkowe

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na jej cel lub rezultat. Regulacja ta zawarta jest w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przepis dotyczący tej kwestii znajduje się w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Wielu podatników wynajmuje lokale użytkowe. Otóż wynajem tych lokali mieści się we wspomnianym pojęciu działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zdaniem organów podatkowych jest tak dlatego, że zawierana umowa najmu ma zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe (patrz postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, nr PP/443-13/BP/07, z 25 kwietnia 2007 r.). Zatem istotne jest wykorzystanie towaru - w tym przypadku lokalu użytkowego - w sposób ciągły dla celów zarobkowych bez względu na to, czy najem będzie prowadzony w ramach działalności gospodarczej czy jako odrębne źródło przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z tego, że według wspomnianych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usługi najmu lokali użytkowych jest działalnością gospodarczą. Wykonujący te czynności podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Obowiązek podatkowy

Jak wynika z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (z określonymi zastrzeżeniami). Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 13 pkt 4, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze.

Szczególne procedury

Warto jednak pamiętać o szczególnych procedurach dotyczących drobnych przedsiębiorców. Otóż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 tys. zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zasada ta określona została w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast podatnik rozpoczynający wykonywanie działalności w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, wspomnianej kwoty 50 tys. zł. Przepis dotyczący tej kwestii znajduje się w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Warto jednak w tym przypadku przypomnieć wyjaśnienia zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Z wyjaśnień tych wynika, że podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczyła w 2007 roku kwotę 39 700 zł (czyli poprzedni limit) tracą prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług w momencie przekroczenia tej kwoty. Zatem sam fakt podwyższenia limitu uprawniającego do zwolnienia z podatku od 2008 roku do 50 tys. zł nie oznacza, że podatnicy, którzy przekroczyli obowiązujący w 2007 roku limit 39 700 zł, mogą korzystać w 2008 roku ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdarza się, że małżonkowie wynajmują lokale stanowiące ich współwłasność. Jeśli umowa najmu/dzierżawy nieruchomości stanowiącej współwłasność zostanie zawarta przez jednego małżonka, a obowiązek podatkowy w podatku dochodowym w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu najmu zostanie zgłoszony przez współmałżonków oddzielnie, wówczas zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje każdemu ze współmałżonków oddzielnie. Każdy bowiem ze współwłaścicieli nieruchomości jest traktowany jako odrębny podmiot osiągający obrót z najmu proporcjonalnie do udziału w nieruchomości (w przypadku wspólności ustawowej małżonków w częściach równych).

W przypadku gdy umowa najmu/dzierżawy nieruchomości stanowiącej współwłasność zostanie zawarta przez jednego małżonka i obowiązek podatkowy w podatku dochodowym w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu najmu zostanie zgłoszony przez jednego współmałżonka, wówczas zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje tylko temu współmałżonkowi. Natomiast drugi małżonek, nie osiągając przychodów z tego tytułu i nie deklarując do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT, gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych oraz nie osiąga przychodów z tego tytułu (decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, nr PP-II/44071-18/07/IW, z 9 sierpnia 2007 r.).

Zwolnienie z VAT

Istotne regulacje zawarte są w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 4 załącznika nr 4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku - wymienione zostały usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe. Jak z tego wynika, zakresem zwolnienia od podatku objęte są usługi wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele mieszkalne.

CZY NALEŻY SKŁADAĆ DEKLARACJE

Jeżeli wynajmowany lokal przeznaczony jest na cele inne niż mieszkaniowe, np. prowadzona jest w nim działalność gospodarcza, a podatnik nie może skorzystać ze zwolnień, powinien w takim przypadku składać deklaracje VAT.

JAK ROZLICZAĆ NAJEM LOKALI UŻYTKOWYCH

Wynajem lokali użytkowych mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Istotne jest zatem wykorzystanie lokalu użytkowego - w sposób ciągły dla celów zarobkowych - bez względu na to, czy najem będzie prowadzony w ramach działalności gospodarczej czy jako odrębne źródło przychodu. Oznacza to, że osoba wynajmująca na takich warunkach lokal użytkowy opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług.

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 5, 8, 15, 19, 43 i 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA