REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma otrzymana w drodze dziedziczenia wymaga założenia nowych rejestrów

Krystyna Górczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po przejęciu firmy w spadku trzeba zarejestrować własną działalność, a wcześniej rozliczyć spadkodawcę. Nowy podatnik musi od nowa założyć wszystkie niezbędne ewidencje podatkowe i rachunkowe.

W przypadku firm (ściślej przedsiębiorstw) odziedziczonych do końca 2006 roku obowiązują tzw. stare zwolnienia i stare zasady opodatkowania. Rozstrzygające są przy tym nie daty powstania obowiązku podatkowego w tych przypadkach, ale rozumiane w sensie cywilistycznym daty nabycia rzeczy i praw majątkowych. I tak do końca 2006 roku obowiązywało specjalne zwolnienie wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od spadków i darowizn, które zwalniało z opodatkowania nabycie firmy w spadku, pod warunkiem jej dalszego prowadzenia. Zwolnienie dostępne było tylko dla małżonka lub zstępnych i obejmowało nabycie w drodze spadku lub darowizny zakładu wytwórczego, budowlanego, handlowego, usługowego lub jego części w drodze spadku lub darowizny. Dodatkowym warunkiem było to, by zakład był prowadzony przez nabywcę w stanie niepogorszonym przez okres co najmniej pięć lat od dnia przyjęcia spadku lub darowizny.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zwolnienie

Od 1 stycznia 2007 r. takiego zwolnienia już nie ma. Zamiast niego jest zwolnienie dla tzw. zerowej grupy podatkowej, obejmującej najbliższą rodzinę podatnika. Nowe zwolnienie dotyczy generalnie nabycia rzeczy i praw. Nie wspomina natomiast nic o przedsiębiorstwie. Niemniej jednak nowe zasady dotyczą także przedsiębiorstwa nabytego po 1 stycznia 2007 r. A zatem ze starego zwolnienia korzysta każdy podatnik, który nabył firmę w spadku do 31 grudnia 2006 r. Przy czym w przypadku nabycia rzeczy lub praw majątkowych tytułem spadku za dzień nabycia uznaje się dzień śmierci spadkodawcy.

Nowe przepisy zwalniają z podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych w drodze dziedziczenia przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie właściwemu naczelnikowi urzędu w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku. Co do zasady zgłoszenia takiego dokonuje się na formularzu SD-Z2. Dotyczy to także odziedziczonego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Skutki podatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 97 par. 1 i par. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane przepisami prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy, a w przypadku kontynuowania przez spadkobierców, na ich własny rachunek, działalności spadkodawcy przechodzą na następców prawnych również przewidziane przepisami prawa podatkowego, przysługujące spadkodawcy uprawnienia o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną przez spadkodawcę działalnością gospodarczą.

Ustawodawca ani w ustawach podatkowych, ani w ustawie - Ordynacja podatkowa nie zawarł definicji kontynuacji działalności gospodarczej. Dlatego posiłkując się słownikiem języka polskiego za kontynuację uważa się dalszy ciąg, wykonywanie w dalszym ciągu rozpoczętej działalności, dalsze jej rozwinięcie, kontynuowanie. Jak wynika z powyższego, kontynuacja działalności gospodarczej nie jest uwarunkowana nieprowadzeniem wcześniej przez kontynuatora działalności gospodarczej we własnym imieniu.

W sytuacji gdy działalność ma być kontynuowana przez następcę prawnego, ma on obowiązek zarejestrowania się jako odrębny podmiot gospodarczy, ponieważ przepisy ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. nr. 142, poz. 702 z późn. zm.) nie przewidują możliwości kontynuowania działalności za zmarłego podatnika, który prowadził działalność jednoosobowo.

W konsekwencji, aby następca prawny mógł kontynuować działalność po śmierci podatnika, musi przede wszystkim dopełnić formalności w zakresie rejestracji. Będzie w takim przypadku odrębnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek. Wymagane zatem będzie zarówno zgłoszenie dla potrzeb VAT, jak i wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Obowiązki rachunkowe

To, że po przejęciu firmy w spadku trzeba zarejestrować własną działalność, a wcześniej rozliczyć spadkodawcę ma te konsekwencje, że nowy podatnik musi od nowa założyć wszystkie niezbędne ewidencje podatkowe, a zatem księgę przychodów i rozchodów wraz z towarzyszącymi jej ewidencjami, ewidencje VAT, jeśli jest podatnikiem tego podatku lub ewentualnie księgi rachunkowe, jeśli chce je prowadzić lub do ich prowadzenia jest zobowiązany.

Ustawa o rachunkowości przewiduje, że w pewnych okolicznościach konieczne jest zamknięcie ksiąg rachunkowych (patrz ramka). Dokonuje się tego nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia zaistnienia zdarzeń, które zobowiązują do dokonania takiej czynności. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe. Takie zamknięcie jest oczywiście konieczne także w przypadku osoby fizycznej, która zmarła, a przed śmiercią prowadziła działalność gospodarczą.

Podobnie rzecz ma się z podatkową księgą przychodów i rozchodów. Tu również konieczne jest zamknięcie księgi prowadzonej przez spadkodawcę i otwarcie jej dla nowego podmiotu, którym jest osoba, która dopiero rozpoczyna prowadzenie działalności.

Mimo że dotyczy to firmy przejętej w spadku, która w ten sposób kontynuuje swoje funkcjonowanie na rynku, nowy podatnik jest w o tyle szczęśliwej sytuacji, że nie musi prowadzić ksiąg rachunkowych, nawet jeżeli wcześniej spadkodawca był do tego zobowiązany. Obowiązujące od sierpnia przepisy wyraźnie stanowią, że taki obowiązek mają osoby fizyczne i spółki osobowe, których wspólnikami są osoby fizyczne jeżeli przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1,2 mln euro. Przeliczenia tego limitu na złote dokonuje się po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy. Dopiero jeśli limit ten zostanie przekroczony, od następnego roku księgi rachunkowe prowadzić trzeba. Ale można też zdecydować się na ich prowadzenie z własnej woli. Trzeba o tym tylko zawiadomić urząd skarbowy.

ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH

Księgi rachunkowe zamyka się:

•  na dzień kończący rok obrotowy,

•  na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży i zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego,

•  na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

•  w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, w szczególności na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

•  na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, w szczególności na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

•  na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub upadłości,

•  na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami.

Krystyna Górczak

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

•  Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA