REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma otrzymana w drodze dziedziczenia wymaga założenia nowych rejestrów

Krystyna Górczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po przejęciu firmy w spadku trzeba zarejestrować własną działalność, a wcześniej rozliczyć spadkodawcę. Nowy podatnik musi od nowa założyć wszystkie niezbędne ewidencje podatkowe i rachunkowe.

W przypadku firm (ściślej przedsiębiorstw) odziedziczonych do końca 2006 roku obowiązują tzw. stare zwolnienia i stare zasady opodatkowania. Rozstrzygające są przy tym nie daty powstania obowiązku podatkowego w tych przypadkach, ale rozumiane w sensie cywilistycznym daty nabycia rzeczy i praw majątkowych. I tak do końca 2006 roku obowiązywało specjalne zwolnienie wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od spadków i darowizn, które zwalniało z opodatkowania nabycie firmy w spadku, pod warunkiem jej dalszego prowadzenia. Zwolnienie dostępne było tylko dla małżonka lub zstępnych i obejmowało nabycie w drodze spadku lub darowizny zakładu wytwórczego, budowlanego, handlowego, usługowego lub jego części w drodze spadku lub darowizny. Dodatkowym warunkiem było to, by zakład był prowadzony przez nabywcę w stanie niepogorszonym przez okres co najmniej pięć lat od dnia przyjęcia spadku lub darowizny.

REKLAMA

Nowe zwolnienie

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. takiego zwolnienia już nie ma. Zamiast niego jest zwolnienie dla tzw. zerowej grupy podatkowej, obejmującej najbliższą rodzinę podatnika. Nowe zwolnienie dotyczy generalnie nabycia rzeczy i praw. Nie wspomina natomiast nic o przedsiębiorstwie. Niemniej jednak nowe zasady dotyczą także przedsiębiorstwa nabytego po 1 stycznia 2007 r. A zatem ze starego zwolnienia korzysta każdy podatnik, który nabył firmę w spadku do 31 grudnia 2006 r. Przy czym w przypadku nabycia rzeczy lub praw majątkowych tytułem spadku za dzień nabycia uznaje się dzień śmierci spadkodawcy.

Nowe przepisy zwalniają z podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych w drodze dziedziczenia przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie właściwemu naczelnikowi urzędu w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku. Co do zasady zgłoszenia takiego dokonuje się na formularzu SD-Z2. Dotyczy to także odziedziczonego przedsiębiorstwa.

Skutki podatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z art. 97 par. 1 i par. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane przepisami prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy, a w przypadku kontynuowania przez spadkobierców, na ich własny rachunek, działalności spadkodawcy przechodzą na następców prawnych również przewidziane przepisami prawa podatkowego, przysługujące spadkodawcy uprawnienia o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną przez spadkodawcę działalnością gospodarczą.

Ustawodawca ani w ustawach podatkowych, ani w ustawie - Ordynacja podatkowa nie zawarł definicji kontynuacji działalności gospodarczej. Dlatego posiłkując się słownikiem języka polskiego za kontynuację uważa się dalszy ciąg, wykonywanie w dalszym ciągu rozpoczętej działalności, dalsze jej rozwinięcie, kontynuowanie. Jak wynika z powyższego, kontynuacja działalności gospodarczej nie jest uwarunkowana nieprowadzeniem wcześniej przez kontynuatora działalności gospodarczej we własnym imieniu.

W sytuacji gdy działalność ma być kontynuowana przez następcę prawnego, ma on obowiązek zarejestrowania się jako odrębny podmiot gospodarczy, ponieważ przepisy ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. nr. 142, poz. 702 z późn. zm.) nie przewidują możliwości kontynuowania działalności za zmarłego podatnika, który prowadził działalność jednoosobowo.

W konsekwencji, aby następca prawny mógł kontynuować działalność po śmierci podatnika, musi przede wszystkim dopełnić formalności w zakresie rejestracji. Będzie w takim przypadku odrębnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek. Wymagane zatem będzie zarówno zgłoszenie dla potrzeb VAT, jak i wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Obowiązki rachunkowe

To, że po przejęciu firmy w spadku trzeba zarejestrować własną działalność, a wcześniej rozliczyć spadkodawcę ma te konsekwencje, że nowy podatnik musi od nowa założyć wszystkie niezbędne ewidencje podatkowe, a zatem księgę przychodów i rozchodów wraz z towarzyszącymi jej ewidencjami, ewidencje VAT, jeśli jest podatnikiem tego podatku lub ewentualnie księgi rachunkowe, jeśli chce je prowadzić lub do ich prowadzenia jest zobowiązany.

Ustawa o rachunkowości przewiduje, że w pewnych okolicznościach konieczne jest zamknięcie ksiąg rachunkowych (patrz ramka). Dokonuje się tego nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia zaistnienia zdarzeń, które zobowiązują do dokonania takiej czynności. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe. Takie zamknięcie jest oczywiście konieczne także w przypadku osoby fizycznej, która zmarła, a przed śmiercią prowadziła działalność gospodarczą.

Podobnie rzecz ma się z podatkową księgą przychodów i rozchodów. Tu również konieczne jest zamknięcie księgi prowadzonej przez spadkodawcę i otwarcie jej dla nowego podmiotu, którym jest osoba, która dopiero rozpoczyna prowadzenie działalności.

Mimo że dotyczy to firmy przejętej w spadku, która w ten sposób kontynuuje swoje funkcjonowanie na rynku, nowy podatnik jest w o tyle szczęśliwej sytuacji, że nie musi prowadzić ksiąg rachunkowych, nawet jeżeli wcześniej spadkodawca był do tego zobowiązany. Obowiązujące od sierpnia przepisy wyraźnie stanowią, że taki obowiązek mają osoby fizyczne i spółki osobowe, których wspólnikami są osoby fizyczne jeżeli przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1,2 mln euro. Przeliczenia tego limitu na złote dokonuje się po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy. Dopiero jeśli limit ten zostanie przekroczony, od następnego roku księgi rachunkowe prowadzić trzeba. Ale można też zdecydować się na ich prowadzenie z własnej woli. Trzeba o tym tylko zawiadomić urząd skarbowy.

ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH

Księgi rachunkowe zamyka się:

•  na dzień kończący rok obrotowy,

•  na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży i zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego,

•  na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

•  w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, w szczególności na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

•  na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, w szczególności na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

•  na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub upadłości,

•  na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami.

Krystyna Górczak

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

•  Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA