REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczać gabinet rehabilitacyjny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który zdecyduje się otworzyć gabinet rehabilitacyjny, ma do wyboru dwa sposoby opodatkowania takiej działalności: progresywna skala PIT bądź 19-proc. podatek liniowy.

Rehabilitacja cieszy się coraz większą popularnością. Zainteresowane są nią zarówno osoby młode, jak i starsze, wymagające zabiegów rehabilitacyjnych ze względu na wiek. W związku z tym otworzenie gabinetu rehabilitacyjnego może być świetnym pomysłem na biznes. Na początek warto zastanowić się nad sposobem rozliczeń z fiskusem. Do wyboru będą tu skala PIT bądź 19-proc. podatek liniowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie i ewidencja

Dochody podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. według progresywnej skali PIT.

Podatnicy mogą też wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach liniowego PIT. W tym przypadku są zobowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

REKLAMA

Wybór sposobu opodatkowania na zasadach liniowego PIT dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza zgłoszeniem formy rozliczeń do naczelnika urzędu skarbowego, jak przy każdej działalności gospodarczej również prowadząc gabinet rehabilitacyjny trzeba ewidencjonować przychody i koszty. Ewidencją w takim przypadku będzie podatkowa księga przychodów i rozchodów. Księgę trzeba prowadzić według ustalonych wzorów w sposób czytelny i rzetelny. W księdze trzeba ewidencjonować wszystkie zdarzenia gospodarcze. Najważniejszymi będą przychody i koszty. One bowiem pozwolą ustalić podstawę opodatkowania.

Poza księgą podatkową w niektórych sytuacjach podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia innych ewidencji, np. ewidencji wyposażenia. Jeśli przedsiębiorca w gabinecie rehabilitacyjnym będzie zatrudniał pracowników, będzie musiał dodatkowo prowadzić karty przychodów.

Zeznanie do 30 kwietnia

Niezależnie od tego, który sposób rozliczeń z fiskusem podatnik wybierze - liniowy PIT czy skalę podatkową - roczne zeznanie podatkowe w obu przypadkach składa się do 30 kwietnia roku następnego po roku, za który składane jest rozliczenie. Przedsiębiorcy opłacający podatek dochodowy na zasadach ogólnych będą musieli złożyć w urzędzie skarbowym deklarację PIT-36. Natomiast liniowcy swoje roczne dochody rozliczają na formularzu PIT-36L.

PRZYKŁAD: JAKIE KSIĘGI PRZY TERAPII ZAJĘCIOWEJ

Podatnik uruchomił warsztaty terapii zajęciowej jako odrębną organizacyjnie i finansowo placówkę do prowadzenia zajęć przygotowujących niepełnosprawnych do podjęcia pracy. Zarząd powiatu zobowiązał się pokryć ze środków PFRON koszty utworzenia i działalności warsztatu. Czy w takim przypadku podatkowa księga przychodów i rozchodów jest prawidłową ewidencją do księgowania zdarzeń gospodarczych?

Fakt, że przedsiębiorca prowadzi działalność we własnym imieniu i na własny rachunek, nie wyklucza realizacji przez niego zadań publicznych. Na te zadania przyznano środki na dofinansowanie kosztów utworzenia, działalności warsztatów z funduszu PFRON za pośrednictwem zarządu powiatu. Zadania w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej są realizowane w ramach zadań zleconych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zatem osoba fizyczna korzystająca z dofinansowania kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej zobowiązana jest do założenia ksiąg rachunkowych bez względu na wysokość zrealizowanych przychodów w poprzednim roku obrotowym. Jeżeli jednostka podejmuje działalność w ciągu roku obrotowego, to z dniem podjęcia tej działalności stosuje się przepisy ustawy o rachunkowości. Zgodnie z ustawą o PIT wolne od podatku dochodowego są otrzymane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków PFRON.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA