REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy likwidując działalność, należy ująć maszynę w remanencie likwidacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2002 r. jako osoba fizyczna prowadzę zakład stolarski. W listopadzie 2003 r. zakupiłem do firmy frezarkę. Od tego zakupu odliczyłem VAT. 30 września 2008 r. chcę zlikwidować stolarnię. Czy w związku z likwidacją działalności powinienem ująć maszynę w remanencie likwidacyjnym i czy powinienem naliczyć podatek VAT?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli Czytelnik zakończy prowadzenie działalności gospodarczej (w tym przypadku w zakładzie stolarskim, jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i opodatkowania towarów, które pozostały na dzień likwidacji, w tym frezarki. Jeżeli jednak zakończy on działalność (w zakładzie stolarskim), ale jednocześnie będzie wykonywał inną działalność opodatkowaną VAT, np. na podstawie umowy najmu odda frezarkę w odpłatne używanie, to wówczas nie straci statusu podatnika VAT. Tym samym nie będzie zobowiązany do sporządzenia spisu z natury oraz zapłaty podatku należnego.

uzasadnienie

Należy rozpatrzyć 2 przypadki.

REKLAMA

1. Podatnik nie kontynuuje działalności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środek trwały, przy którego nabyciu nabywca odliczył VAT, musi być wykazany w remanencie. Wynika to z zasad sporządzania remanentu likwidacyjnego, które zostały omówione w rozdziale 4 ustawy o VAT, regulującym reguły opodatkowania przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną.

Czy frezarkę należy ująć w spisie z natury i opodatkować VAT?

Osoba fizyczna, która zaprzestała wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (likwiduje działalność gospodarczą), jest zobowiązana do sporządzenia remanentu likwidacyjnego i zapłacenia VAT od towarów ujętych w tym spisie.

Opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

• rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,

• zaprzestania przez podatnika VAT będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Obowiązek opodatkowania towarów objętych spisem z natury dotyczy wyłącznie tych składników majątku, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Maszyna jest towarem, który po nabyciu nie został sprzedany, a który na dzień zakończenia działalności stanowi składnik majątku podatnika. Jeżeli frezarka pozostaje na stanie majątkowym w dniu likwidacji działalności gospodarczej, a przy jej nabyciu podatnik odliczył VAT naliczony, to powinien on objąć ją spisem z natury i opodatkować VAT.

WAŻNE!

Jeśli maszyna w dniu likwidacji stanowi majątek firmy, a podatnik odliczył VAT przy jej zakupie - powinien objąć ją spisem z natury i opodatkować VAT.

W jaki sposób wycenić maszynę w remanencie likwidacyjnym

1 stycznia 2008 r. weszła w życie nowelizacja art. 29 ust. 10 ustawy o VAT. Obecnie podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku). Jeśli nie ma ceny nabycia, podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Ustalona w ten sposób wartość stanowi podstawę opodatkowania towarów objętych spisem z natury w związku z likwidacją działalności. Stosowanie wskazanego przepisu w praktyce budzi jednak wątpliwości. Nie jest do końca oczywiste, czy mowa w nim o podstawie opodatkowania rozumianej jako historyczna cena nabycia netto, czy też rynkowa cena nabycia netto określona w momencie dokonywania czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Ponieważ prawidłowe określenie podstawy opodatkowania decyduje o wysokości podatku należnego, dlatego w dalszym ciągu najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla podatnika jest wystąpienie do urzędu skarbowego o wydanie w tej sprawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Przykład

Podatnik 30 czerwca 2008 r. zlikwidował działalność gospodarczą. Spisem z natury sporządzonym na potrzeby VAT objął frezarkę. Cena nabycia netto maszyny wynosiła 18 000 zł (plus 3960 zł VAT). Obecnie wartość rynkowa netto frezarki wynosi 5000 zł (plus 1100 zł VAT). Biorąc pod uwagę historyczną cenę nabycia netto, podatnik powinien wykazać w remanencie likwidacyjnym podatek należny w kwocie 3960 zł. Określając rynkową cenę nabycia netto na dzień sporządzenia spisu, podatnik powinien wykazać podatek należny w kwocie 1100 zł.

Zastosowanie historycznej ceny nabycia netto oznacza konieczność „oddania” pełnej kwoty VAT naliczonego od nabycia środka trwałego, który był wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, co jest bardzo niekorzystne dla podatnika. Po kilku latach używania frezarki jej wartość rynkowa m.in. ze względu na stopień zużycia jest bowiem znacznie niższa, a podatek należny trzeba byłoby odprowadzić od wartości, jaką ta maszyna miała w momencie nabycia. W związku z tym za poprawne z punktu widzenia ogólnych zasad opodatkowania VAT należałoby uznać rozwiązanie polegające na ustalaniu podstawy opodatkowania według rynkowej ceny nabycia netto z dnia dokonania czynności opodatkowanej, tj. z dnia sporządzenia spisu z natury. Aby jednak to rozwiązanie bezpiecznie zastosować, należy najpierw wystąpić o wydanie interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia tej możliwości.

Do kiedy trzeba zapłacić VAT od remanentu

Obowiązek podatkowy powstaje w dniu, w którym spis z natury powinien zostać sporządzony, nie później jednak niż 14 dnia, licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Spis z natury powinien być sporządzony w ciągu 14 dni od dnia zaprzestania działalności. Jeżeli w tym terminie podatnik sporządzi spis, obowiązek podatkowy powstanie w dniu sporządzenia spisu z natury.

Przykład

Podatnik zakończył działalność 30 września. Spis z natury sporządził na ten dzień. Obowiązek podatkowy powstał 30 września, w związku z czym podatek należny od remanentu likwidacyjnego powinien zostać wykazany w deklaracji VAT za wrzesień i zapłacony do 25 października.

Przykład

Podatnik zakończył działalność 30 września. Spis z natury sporządził 6 października. Obowiązek podatkowy powstał 6 października (nie upłynął termin 14 dni od dnia zakończenia działalności). Podatek należny od remanentu likwidacyjnego podatnik wykaże w deklaracji VAT za październik i odprowadzi go do 25 listopada.

Jeżeli natomiast podatnik sporządzi spis po upływie 14 dni od dnia zakończenia działalności, obowiązek podatkowy powstanie 14 dnia od dnia zakończenia działalności.

Przykład

Podatnik zakończył działalność 30 września. Spis z natury sporządził 17 listopada. Obowiązek podatkowy powstał 14 października, tj. 14 dnia od zakończenia działalności. Podatek należny od remanentu likwidacyjnego podatnik powinien wykazać w deklaracji VAT za październik i zapłacić do 25 listopada.

Do obowiązków podatnika należy również zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o dokonanym spisie, ustalonej wartości i kwocie podatku należnego. Na wywiązanie się z tego obowiązku ma on 7 dni, licząc od dnia zakończenia spisu.

Warto również zauważyć, że przepis dotyczący rozliczenia VAT w związku z likwidacją działalności normuje zasadę opodatkowania towarów niebędących przedmiotem dostawy na dzień zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Nie nakłada natomiast obowiązku skorygowania podatku naliczonego odliczonego przy ich nabyciu. Oznacza to, że podatnik w dniu, w którym powstał obowiązek rozliczenia VAT na podstawie remanentu likwidacyjnego, dokonuje samoobliczenia podatku należnego od towarów objętych spisem, który wykaże w bieżącej deklaracji VAT i zapłaci w terminie do 25 dnia następnego miesiąca. Nie ma on natomiast obowiązku korygowania VAT naliczonego od towarów objętych spisem, co powodowałoby konieczność korygowania deklaracji VAT, w których to nabycie zostało rozliczone, i zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.

2. Podatnik kontynuuje działalność gospodarczą

Nie w każdym przypadku likwidacja działalności przez osobę fizyczną powoduje obowiązek sporządzenia spisu z natury i zapłaty należnego z tego tytułu VAT. Jeżeli bowiem podatnik prowadzi kilka rodzajów działalności opodatkowanej VAT, kontynuacja chociażby w niewielkim zakresie jednej z nich wyłącza obowiązek opodatkowania towarów, na zasadach wskazanych w art. 14 ustawy o VAT.

Przykład

Podatnik VAT prowadzi działalność produkcyjną. Do firmy zakupił maszynę, w związku z którą odliczył podatek naliczony. Obecnie zamierza zlikwidować działalność produkcyjną, a maszynę wynająć. Pomimo zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej w zakresie produkcji podatnik będzie dalej wykonywał działalność opodatkowaną (działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT), tj. będzie podatnikiem VAT z tytułu świadczonych usług wynajmu maszyny. Nie będzie zatem zobowiązany do opodatkowania towarów pozostałych po likwidacji działalności produkcyjnej.

WAŻNE!

Kontynuacja chociażby w niewielkim zakresie jednego z rodzajów działalności gospodarczej wyłącza obowiązek opodatkowania towarów, na zasadach wskazanych w art. 14 ustawy o VAT, tj. objęcia ich spisem z natury.

Stanowisko to podzielają organy podatkowe, m.in. Urząd Skarbowy w Sochaczewie w postanowieniu z 17 maja 2006 r. nr U.S.28.I/443-3/06. Na pytanie zadane przez podatnika w zakresie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w przypadku zmiany działalności z handlowej na usługową organ odpowiedział, że: „(...) skoro podatnik zamierza nadal prowadzić działalność gospodarczą na własne imię, zmieniając wyłącznie jej rodzaj, nie zgłasza jej zaprzestania i wobec tego nie sporządza remanentu likwidacyjnego. Nie nastąpi bowiem w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług likwidacja firmy. Podatnik, który figuruje w ewidencji podatników czynnych podatku VAT tutejszego organu podatkowego, będzie kontynuował działalność gospodarczą pod tym samym numerem NIP, a zatem w tym przypadku nie będą miały zastosowania przepisy art. 14 ww. ustawy”.

Podobne stanowisko wyraziły: Urząd Skarbowy w Płocku w piśmie z 8 grudnia 2005 r. nr 1419/UPO-443-135/05/EN/5 oraz Urząd Skarbowy w Krośnie w piśmie z 4 kwietnia 2006 r. nr US.PP. 443/21/1/06.

W nawiązaniu do sytuacji przedstawionej w pytaniu, jeżeli podatnik jako osoba fizyczna zakończy prowadzenie działalności w zakładzie stolarskim, jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i opodatkowania towarów, które pozostały na dzień likwidacji, w tym frezarki. Jeżeli jednak zakończy on działalność w zakładzie stolarskim, ale jednocześnie będzie wykonywał inną działalność opodatkowaną VAT, np. na podstawie umowy najmu odda frezarkę w odpłatne używanie, to wówczas nie straci statusu podatnika VAT i tym samym nie będzie zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i zapłaty podatku należnego.

• art. 14, art. 15, art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost. zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA