REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Były współmałżonek może odpowiadać za długi firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ciechanowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za zobowiązania podatkowe przedsiębiorca odpowiada całym swoim majątkiem, a ponadto jego odpowiedzialność rozciąga się na majątek wspólny jego i współmałżonka. Po rozwodzie były małżonek odpowiada tylko do wysokości swojego udziału w majątku wspólnym.

REKLAMA

Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują kilka wyjątków od ogólnej zasady odpowiedzialności podatnika za zobowiązania podatkowe. Jednym z nich jest sytuacja, kiedy podatnik zawarł z małżonkiem umowę o ograniczeniu lub wyłączeniu ustawowej wspólności majątkowej albo gdy wspólność tę zniósł sąd, a także jeśli małżonkowie są w separacji. W takich przypadkach małżonek przedsiębiorcy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą za zaległości podatkowe wynikające z tej działalności, ale powstałe tylko w tym okresie, w którym stale współdziałał z podatnikiem w wykonywaniu tej działalności i osiągał z niej korzyści. Odpowiedzialność ta ograniczona jest do wysokości osiągniętych korzyści, a ponadto nie obejmuje podatków niepobranych przez płatnika lub inkasenta. Zasady tej nie stosuje się, gdy należności tego typu nie pobrano od członków rodziny płatnika lub inkasenta bądź od małżonka, z którym została zawarta umowa o ograniczeniu wspólności majątkowej, a także gdy wspólność ta została ograniczona przez sąd lub gdy małżonkowie są w separacji. Ograniczenie to nie ma też zastosowania, gdy płatnik lub inkasent podatek pobrał, lecz nie wpłacił go na rzecz organu podatkowego.

REKLAMA

Nieco inaczej wygląda odpowiedzialność małżonka przedsiębiorcy po orzeczeniu rozwodu. Rozwiedziony małżonek odpowiada solidarnie z byłym małżonkiem całym swoim majątkiem za zaległości podatkowe z tytułu zobowiązań podatkowych powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej, ale tylko do wysokości wartości przypadającego mu udziału w majątku wspólnym.

Decydujące znaczenie przy rozstrzyganiu zakresu odpowiedzialności byłego małżonka przedsiębiorcy ma czas powstania zobowiązania podatkowego. Odpowiada on bowiem za zobowiązania, które powstały w trakcie trwania wspólności majątkowej, ale także za zaległości podatkowe powstałe po ustaniu wspólności majątkowej, lecz dotyczące zobowiązań powstałych podczas jej trwania.

Odpowiedzialność byłego małżonka przedsiębiorcy nie obejmuje natomiast sytuacji, w których zaległość podatkowa powstała co prawda podczas trwania wspólności majątkowej, ale dotyczyła zobowiązania, które powstało przed zaistnieniem tej wspólności (np. przed zawarciem małżeństwa). Były małżonek nie odpowiada także za podatki niepobrane przez płatnika lub inkasenta, natomiast jego odpowiedzialność obejmuje należności, które płatnik bądź inkasent pobrał, lecz nie wpłacił na rzecz organu podatkowego.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zakresie odpowiedzialności byłego małżonka przedsiębiorcy takie same skutki prawne jak rozwód powoduje unieważnienie małżeństwa lub separacja

PRZYKŁAD: ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI ROZWIEDZIONEGO

W wyniku orzeczenia rozwodu ustała wspólność majątkowa między małżonkami. Sąd ustalił udział byłej małżonki przedsiębiorcy w majątku wspólnym w wysokości 1/2, co odpowiada kwocie 25 tys. zł. Po podziale majątku żona otrzymała samochód i biżuterię o łącznej wartości 25 tys. zł. Po rozwodzie podpisała intratny kontrakt i pozyskała znaczny majątek. Okazało się, że w trakcie trwania małżeństwa powstała zaległość podatkowa. Była żona będzie odpowiadać całym swoim majątkiem, ale górna granica roszczeń wynosić będzie 25 tys. zł.

Ewa Ciechanowska

ewa.ciechanowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA