REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na klimatyzację w siedzibie firmy

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiłem zainstalować klimatyzację w siedzibie firmy (budynek stanowi moją własność). W jaki sposób rozliczyć poniesione na to wydatki?

RADA

REKLAMA

Sposób rozliczenia poniesionych wydatków będzie zależał od typu nabytego klimatyzatora. Niektóre typy klimatyzatorów stanowią odrębne środki trwałe i podlegają amortyzacji według stawki 10%. Inne nie spełniają wymogów uznania ich za odrębne środki trwałe, a ich montaż stanowi wydatek o charakterze ulepszeniowym, zwiększającym wartość początkową budynku. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z treści pytania nie wynika, jakiego typu klimatyzator został przez Pana kupiony. Taka informacja jest istotna z uwagi na to, że prawidłowe ujęcie w ewidencji zainstalowanych urządzeń klimatyzacyjnych w dużej mierze zależy właśnie od rodzaju klimatyzatora. W praktyce występują trzy rodzaje klimatyzatorów:

• klimatyzatory przenośne,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

• systemy klimatyzacyjne, które składają się z centrali oraz instalacji rozprowadzonej wewnątrz budynku. Jako urządzenie trwale wbudowane w budynek, wymagają specjalistycznego montażu. Bez wykorzystania elementów pomieszczenia, w którym są montowane, systemy tego rodzaju nie będą prawidłowo funkcjonować,

• klimatyzatory typu split, które składają się z części wewnętrznej, umieszczonej w pomieszczeniu, oraz części znajdującej się na zewnątrz budynku. Do tej pory nie ma jednolitej kwalifikacji tych urządzeń. Część organów podatkowych prezentuje stanowisko, że stanowią one odrębne środki trwałe. Inne zaś twierdzą, że tego rodzaju klimatyzatory nie powinny być kwalifikowane jako odrębne środki trwałe.

Rodzaje klimatyzatorów:

1) Klimatyzatory przenośne ze względu na swój charakter mogą stanowić odrębne środki trwałe, podlegające amortyzacji. Jeżeli jednak ich wartość jednostkowa nie przekracza 3500 zł, podatnik może nie zaliczać takiego klimatyzatora do środków trwałych. Wydatki na jego nabycie będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w miesiącu oddania klimatyzatora do używania.

2) Systemy klimatyzacyjne na stałe wbudowane w konstrukcję budynku nie stanowią odrębnego środka trwałego, a jedynie zwiększają wartość początkową budynku.

3) W odniesieniu do klimatyzatorów typu split nie ma jednolitej kwalifikacji dla celów podatkowych. Część organów podatkowych prezentuje stanowisko, że stanowią one odrębne środki trwałe, tak jak klimatyzatory przenośne. Inne zaś twierdzą, że nie są to odrębne środki trwałe, a więc stanowią ulepszenie budynku.

Metody amortyzacji

Klimatyzator jako środek trwały

Jeżeli zakupione przez Pana urządzenie do klimatyzacji będzie spełniało kryteria środka trwałego, należy je zakwalifikować według Klasyfikacji Środków Trwałych do grupy rodzajowej 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”. Właściwa stawka amortyzacyjna dla tej grupy wynosi 10%.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 3 listopada 2006 r., nr 1419/UDD-415/161/06/MP, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku stwierdził:

REKLAMA

Stanowi on (klimatyzator - przyp. redakcji) więc środek trwały, który zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) zakwalifikować należy do rodzaju 653 Urządzenia klimatyzacyjne. Urządzenia klimatyzacyjnego nie należy kwalifikować jako wyposażenia w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), gdyż nie jest ono trwale wmontowane w konstrukcję budynku (jak przykładowo wymienione w rozporządzeniu instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku, np. wbudowane meble) i w dowolnym momencie może zostać odłączone od budynku bez uszczerbku zarówno dla budynku, jak i urządzenia.

Reasumując, klimatyzator stanowi środek trwały w rozumieniu art. 16a ust. 1 pkt 2 updop. Podatnik ma więc prawo dokonywać jego amortyzacji do celów podatkowych na zasadach określonych w art. 16a-16m ww. ustawy, a dokonywane odpisy amortyzacyjne może zaliczać do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 6 updop. (...)

Przytoczone wyjaśnienie organu podatkowego zostało wydane w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak w drodze analogii znajdzie zastosowanie do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.

Klimatyzator jako ulepszenie budynku

Jeżeli nabyta przez Pana klimatyzacja nie może stanowić odrębnego środka trwałego, należy zwiększyć wartość początkową budynku, w którym została zamontowana. Klimatyzacja jest wtedy wydatkiem o charakterze ulepszeniowym. Odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej powinien Pan wtedy dokonywać według stawki właściwej dla budynku (2,5%) od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ulepszenie zostało zakończone.

Jedynie gdy wartość wydatków poniesionych na ulepszenie budynku (w tym na klimatyzację) nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 3500 zł, będzie Pan mógł nie zwiększać wartości budynku jako środka trwałego. Wtedy poniesione wydatki powinien Pan zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.

Szybka amortyzacja

W opisanej w pytaniu sytuacji można rozważyć skorzystanie przez Pana z tzw. szybkiej amortyzacji. Polega ona na możliwości jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych - do wartości 50 000 euro w roku podatkowym (w 2008 r. 188 000 zł). Ta metoda amortyzacji dotyczy jednak tylko określonej grupy podatników oraz określonej grupy środków trwałych.

Po pierwsze, z jednorazowej amortyzacji mogą korzystać:

• podatnicy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą,

• mali podatnicy, czyli tacy, u których przychód ze sprzedaży, wraz z kwotą należnego VAT, nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym 800 000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro należy dokonać według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W 2008 r. kwota ta wynosi 3 014 000 zł.

Należy też pamiętać, że jednorazowa amortyzacja nie znajdzie zastosowania do podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, który w roku jej rozpoczęcia, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami istniała w tym czasie wspólność majątkowa (art. 22k ust. 11 updof).

Jeżeli zatem rozpoczął Pan działalność gospodarczą w 2008 r. lub w 2008 r. jest Pan małym podatnikiem i nie mają zastosowania ograniczenia, o których mowa w art. 22k ust. 11 updof, to spełnia Pan pierwszy z warunków do skorzystania z jednorazowej amortyzacji.

Po drugie, amortyzacji jednorazowej podlegają tylko te środki trwałe, które są zaliczane do grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych. Ponieważ, jak wspomniano, klimatyzatory kwalifikowane są w grupie 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”, zatem spełniają warunki do skorzystania z tej metody amortyzacji.

Jeżeli więc należy Pan do grupy podmiotów uprawnionych do jednorazowej amortyzacji oraz zakupiona klimatyzacja stanowi odrębny środek trwały, który można zakwalifikować do grupy 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”, może Pan skorzystać z jednorazowej amortyzacji. W przeciwieństwie do „zwykłej” amortyzacji, kiedy odpisów amortyzacyjnych dokonujemy zasadniczo od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji, w przypadku jednorazowego odpisu można go już dokonać w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Warto wspomnieć, że jednorazowa amortyzacja stanowi pomoc de minimis, udzielaną na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego, dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

• art. 22a i 22k ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA