REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na klimatyzację w siedzibie firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiłem zainstalować klimatyzację w siedzibie firmy (budynek stanowi moją własność). W jaki sposób rozliczyć poniesione na to wydatki?

RADA

REKLAMA

Sposób rozliczenia poniesionych wydatków będzie zależał od typu nabytego klimatyzatora. Niektóre typy klimatyzatorów stanowią odrębne środki trwałe i podlegają amortyzacji według stawki 10%. Inne nie spełniają wymogów uznania ich za odrębne środki trwałe, a ich montaż stanowi wydatek o charakterze ulepszeniowym, zwiększającym wartość początkową budynku. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z treści pytania nie wynika, jakiego typu klimatyzator został przez Pana kupiony. Taka informacja jest istotna z uwagi na to, że prawidłowe ujęcie w ewidencji zainstalowanych urządzeń klimatyzacyjnych w dużej mierze zależy właśnie od rodzaju klimatyzatora. W praktyce występują trzy rodzaje klimatyzatorów:

• klimatyzatory przenośne,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

• systemy klimatyzacyjne, które składają się z centrali oraz instalacji rozprowadzonej wewnątrz budynku. Jako urządzenie trwale wbudowane w budynek, wymagają specjalistycznego montażu. Bez wykorzystania elementów pomieszczenia, w którym są montowane, systemy tego rodzaju nie będą prawidłowo funkcjonować,

• klimatyzatory typu split, które składają się z części wewnętrznej, umieszczonej w pomieszczeniu, oraz części znajdującej się na zewnątrz budynku. Do tej pory nie ma jednolitej kwalifikacji tych urządzeń. Część organów podatkowych prezentuje stanowisko, że stanowią one odrębne środki trwałe. Inne zaś twierdzą, że tego rodzaju klimatyzatory nie powinny być kwalifikowane jako odrębne środki trwałe.

Rodzaje klimatyzatorów:

1) Klimatyzatory przenośne ze względu na swój charakter mogą stanowić odrębne środki trwałe, podlegające amortyzacji. Jeżeli jednak ich wartość jednostkowa nie przekracza 3500 zł, podatnik może nie zaliczać takiego klimatyzatora do środków trwałych. Wydatki na jego nabycie będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w miesiącu oddania klimatyzatora do używania.

2) Systemy klimatyzacyjne na stałe wbudowane w konstrukcję budynku nie stanowią odrębnego środka trwałego, a jedynie zwiększają wartość początkową budynku.

3) W odniesieniu do klimatyzatorów typu split nie ma jednolitej kwalifikacji dla celów podatkowych. Część organów podatkowych prezentuje stanowisko, że stanowią one odrębne środki trwałe, tak jak klimatyzatory przenośne. Inne zaś twierdzą, że nie są to odrębne środki trwałe, a więc stanowią ulepszenie budynku.

Metody amortyzacji

Klimatyzator jako środek trwały

Jeżeli zakupione przez Pana urządzenie do klimatyzacji będzie spełniało kryteria środka trwałego, należy je zakwalifikować według Klasyfikacji Środków Trwałych do grupy rodzajowej 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”. Właściwa stawka amortyzacyjna dla tej grupy wynosi 10%.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 3 listopada 2006 r., nr 1419/UDD-415/161/06/MP, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku stwierdził:

REKLAMA

Stanowi on (klimatyzator - przyp. redakcji) więc środek trwały, który zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) zakwalifikować należy do rodzaju 653 Urządzenia klimatyzacyjne. Urządzenia klimatyzacyjnego nie należy kwalifikować jako wyposażenia w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), gdyż nie jest ono trwale wmontowane w konstrukcję budynku (jak przykładowo wymienione w rozporządzeniu instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku, np. wbudowane meble) i w dowolnym momencie może zostać odłączone od budynku bez uszczerbku zarówno dla budynku, jak i urządzenia.

Reasumując, klimatyzator stanowi środek trwały w rozumieniu art. 16a ust. 1 pkt 2 updop. Podatnik ma więc prawo dokonywać jego amortyzacji do celów podatkowych na zasadach określonych w art. 16a-16m ww. ustawy, a dokonywane odpisy amortyzacyjne może zaliczać do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 6 updop. (...)

Przytoczone wyjaśnienie organu podatkowego zostało wydane w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak w drodze analogii znajdzie zastosowanie do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.

Klimatyzator jako ulepszenie budynku

Jeżeli nabyta przez Pana klimatyzacja nie może stanowić odrębnego środka trwałego, należy zwiększyć wartość początkową budynku, w którym została zamontowana. Klimatyzacja jest wtedy wydatkiem o charakterze ulepszeniowym. Odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej powinien Pan wtedy dokonywać według stawki właściwej dla budynku (2,5%) od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ulepszenie zostało zakończone.

Jedynie gdy wartość wydatków poniesionych na ulepszenie budynku (w tym na klimatyzację) nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 3500 zł, będzie Pan mógł nie zwiększać wartości budynku jako środka trwałego. Wtedy poniesione wydatki powinien Pan zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.

Szybka amortyzacja

W opisanej w pytaniu sytuacji można rozważyć skorzystanie przez Pana z tzw. szybkiej amortyzacji. Polega ona na możliwości jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych - do wartości 50 000 euro w roku podatkowym (w 2008 r. 188 000 zł). Ta metoda amortyzacji dotyczy jednak tylko określonej grupy podatników oraz określonej grupy środków trwałych.

Po pierwsze, z jednorazowej amortyzacji mogą korzystać:

• podatnicy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą,

• mali podatnicy, czyli tacy, u których przychód ze sprzedaży, wraz z kwotą należnego VAT, nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym 800 000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro należy dokonać według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W 2008 r. kwota ta wynosi 3 014 000 zł.

Należy też pamiętać, że jednorazowa amortyzacja nie znajdzie zastosowania do podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, który w roku jej rozpoczęcia, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami istniała w tym czasie wspólność majątkowa (art. 22k ust. 11 updof).

Jeżeli zatem rozpoczął Pan działalność gospodarczą w 2008 r. lub w 2008 r. jest Pan małym podatnikiem i nie mają zastosowania ograniczenia, o których mowa w art. 22k ust. 11 updof, to spełnia Pan pierwszy z warunków do skorzystania z jednorazowej amortyzacji.

Po drugie, amortyzacji jednorazowej podlegają tylko te środki trwałe, które są zaliczane do grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych. Ponieważ, jak wspomniano, klimatyzatory kwalifikowane są w grupie 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”, zatem spełniają warunki do skorzystania z tej metody amortyzacji.

Jeżeli więc należy Pan do grupy podmiotów uprawnionych do jednorazowej amortyzacji oraz zakupiona klimatyzacja stanowi odrębny środek trwały, który można zakwalifikować do grupy 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”, może Pan skorzystać z jednorazowej amortyzacji. W przeciwieństwie do „zwykłej” amortyzacji, kiedy odpisów amortyzacyjnych dokonujemy zasadniczo od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji, w przypadku jednorazowego odpisu można go już dokonać w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Warto wspomnieć, że jednorazowa amortyzacja stanowi pomoc de minimis, udzielaną na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego, dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

• art. 22a i 22k ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA