REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie i rozliczenie wydatków na alkohol w firmie

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki reprezentacyjne wyłączono z katalogu kosztów uzyskania przychodów od 1 stycznia 2007 r. Wcześniej reprezentacja była uwzględniana w kosztach firmy.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu negatywnym, jako niemogące być kosztem podatkowym. Co oznacza ta definicja?

REKLAMA

Oznacza ona, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Uznanie zatem za koszt uzyskania także takich wydatków, których poniesienie może mieć bezpośredni wpływ, oznacza, że nie tylko skutek jest tu rozstrzygający, ale także uzasadnione oczekiwanie uzyskania przychodu. Zależność między poniesionymi w danym czasie kosztami a możliwością uzyskania w przyszłości z tego tytułu przychodu trzeba zatem rozpatrywać na podstawie adekwatnego związku przyczynowego.

Wspomnieliśmy tu o katalogu negatywnym, który wyłącza pewne wydatki z możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. I tu dochodzimy do istoty naszego tematu, czyli wydatków firmowych na alkohol. Otóż przepisy podatkowe wprost wyłączają z kosztów podatkowych wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W konsekwencji w zdecydowanej większości przypadków zakupu alkoholu w firmie wydatki na ten cel nie będą mogły być kosztem podatkowym. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy firma zajmuje się sprzedażą alkoholu.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. nie ma już możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że przedmiotowe wydatki, mające charakter wydatków na cele reprezentacyjne, ponoszone po 31 grudnia 2006 r., nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na zmianę przepisów w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokonując zakupów firmowych, trzeba pamiętać, że nie każdy wydatek na prezent zakupiony i wręczony kontrahentowi będzie można uznać za wydatek związany z reklamą, a tym samym za koszt uzyskania przychodu. Wydatki na alkohol nie są związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodów, a ich negatywna ocena przesądza o tym, że nie można ich w koszty działalności zaliczyć.

Inaczej będzie wyglądać sytuacja w przypadku firm zajmujących się np. sprzedażą wyrobów alkoholowych. Organy podatkowe w wydanych interpretacjach podatkowych potwierdzają, że np. firma, która zajmuje się sprzedażą alkoholi i ponosi wydatki na oferowanie alkoholi w celach degustacji, nie podejmuje działań reprezentacyjnych.

W takim przypadku poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą na dystrybucji napojów alkoholowych, a ich celem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych towarów. Zatem takie działania mają charakter reklamowy, a poniesione w związku z nimi wydatki mają wpływ na osiągane przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

JAK TO ZROBIĆ...

Przekazanie alkoholu kontrahentom a rozliczenia VAT

PROBLEM: Spółka, chcąc zwiększyć sprzedaż, podejmuje różne działania, w tym reklamowe. Podatnik nieodpłatnie przekazuje na rzecz dostawców oraz gości spółki towary jako prezenty. Są to najczęściej: alkohol, słodycze, kwiaty, perfumy, torby. Czy nieodpłatne przekazanie tych towarów podlega opodatkowaniu VAT?

ROZWIĄZANIE: Przekazanie prezentów o małej wartości zachodzi wówczas, gdy jednej osobie przekazywane są towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, a podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Ponadto jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie może przekroczyć 5 zł, jeśli przekazania nie ujęto w specjalnej ewidencji.

Aby ocenić, czy opisane przekazanie towarów (przy założeniu, że nie stanowią one prezentów o małej wartości) będzie podlegało opodatkowaniu VAT, niezbędne jest stwierdzenie, czy spółka miała prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym przekazaniem.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w dokonanych zakupach zależy od istnienia związku przyczynowo-skutkowego między ponoszonymi wydatkami i uzyskiwanymi przychodami, pozwalającymi na zakwalifikowanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Z kosztów wyłącza się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przedmiotowe wydatki nie mogą więc być zaliczone do kosztów. Zatem nieodpłatne przekazanie przedstawicielom odbiorców i gościom towarów nieoznaczonych logo spółki, tj.: alkohol, słodycze, kwiaty, perfumy, torby (niebędących prezentami o małej wartości), jeśli podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów - nie podlega opodatkowaniu VAT.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA