REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie i rozliczenie wydatków na alkohol w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki reprezentacyjne wyłączono z katalogu kosztów uzyskania przychodów od 1 stycznia 2007 r. Wcześniej reprezentacja była uwzględniana w kosztach firmy.

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu negatywnym, jako niemogące być kosztem podatkowym. Co oznacza ta definicja?

REKLAMA

Oznacza ona, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Uznanie zatem za koszt uzyskania także takich wydatków, których poniesienie może mieć bezpośredni wpływ, oznacza, że nie tylko skutek jest tu rozstrzygający, ale także uzasadnione oczekiwanie uzyskania przychodu. Zależność między poniesionymi w danym czasie kosztami a możliwością uzyskania w przyszłości z tego tytułu przychodu trzeba zatem rozpatrywać na podstawie adekwatnego związku przyczynowego.

Wspomnieliśmy tu o katalogu negatywnym, który wyłącza pewne wydatki z możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. I tu dochodzimy do istoty naszego tematu, czyli wydatków firmowych na alkohol. Otóż przepisy podatkowe wprost wyłączają z kosztów podatkowych wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W konsekwencji w zdecydowanej większości przypadków zakupu alkoholu w firmie wydatki na ten cel nie będą mogły być kosztem podatkowym. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy firma zajmuje się sprzedażą alkoholu.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. nie ma już możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że przedmiotowe wydatki, mające charakter wydatków na cele reprezentacyjne, ponoszone po 31 grudnia 2006 r., nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na zmianę przepisów w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokonując zakupów firmowych, trzeba pamiętać, że nie każdy wydatek na prezent zakupiony i wręczony kontrahentowi będzie można uznać za wydatek związany z reklamą, a tym samym za koszt uzyskania przychodu. Wydatki na alkohol nie są związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodów, a ich negatywna ocena przesądza o tym, że nie można ich w koszty działalności zaliczyć.

Inaczej będzie wyglądać sytuacja w przypadku firm zajmujących się np. sprzedażą wyrobów alkoholowych. Organy podatkowe w wydanych interpretacjach podatkowych potwierdzają, że np. firma, która zajmuje się sprzedażą alkoholi i ponosi wydatki na oferowanie alkoholi w celach degustacji, nie podejmuje działań reprezentacyjnych.

W takim przypadku poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą na dystrybucji napojów alkoholowych, a ich celem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych towarów. Zatem takie działania mają charakter reklamowy, a poniesione w związku z nimi wydatki mają wpływ na osiągane przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

JAK TO ZROBIĆ...

Przekazanie alkoholu kontrahentom a rozliczenia VAT

PROBLEM: Spółka, chcąc zwiększyć sprzedaż, podejmuje różne działania, w tym reklamowe. Podatnik nieodpłatnie przekazuje na rzecz dostawców oraz gości spółki towary jako prezenty. Są to najczęściej: alkohol, słodycze, kwiaty, perfumy, torby. Czy nieodpłatne przekazanie tych towarów podlega opodatkowaniu VAT?

ROZWIĄZANIE: Przekazanie prezentów o małej wartości zachodzi wówczas, gdy jednej osobie przekazywane są towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, a podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Ponadto jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie może przekroczyć 5 zł, jeśli przekazania nie ujęto w specjalnej ewidencji.

Aby ocenić, czy opisane przekazanie towarów (przy założeniu, że nie stanowią one prezentów o małej wartości) będzie podlegało opodatkowaniu VAT, niezbędne jest stwierdzenie, czy spółka miała prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym przekazaniem.

Prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w dokonanych zakupach zależy od istnienia związku przyczynowo-skutkowego między ponoszonymi wydatkami i uzyskiwanymi przychodami, pozwalającymi na zakwalifikowanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Z kosztów wyłącza się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przedmiotowe wydatki nie mogą więc być zaliczone do kosztów. Zatem nieodpłatne przekazanie przedstawicielom odbiorców i gościom towarów nieoznaczonych logo spółki, tj.: alkohol, słodycze, kwiaty, perfumy, torby (niebędących prezentami o małej wartości), jeśli podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów - nie podlega opodatkowaniu VAT.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA