REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pożyczki od udziałowca powinny być opodatkowane

Michał Bator
Grzegorz Jukiel
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaciągnięcie pożyczki przez spółkę u jej udziałowca jest znaną metodą finansowania działalności gospodarczej. W Polsce firmy korzystające z tej formy finansowania są obciążone podatkiem od czynności cywilnoprawnych o stawce 0,5 proc.

Na wstępie zaznaczyć należy, że w maju 2004 roku zniesiono ten podatek, co było uzasadniane koniecznością dostosowania prawa do regulacji unijnych. Jednakże w 2007 roku podatek ten został wprowadzony ponownie. W opinii autorów pobieranie podatku od pożyczek od udziałowca jest sprzeczne z prawem europejskim.

REKLAMA

REKLAMA

Inwestuj za pożyczone...

Regulacje prawne Unii Europejskiej, dotyczące podmiotów gospodarczych, służą ochronie czterech podstawowych swobód gospodarczych: swobodzie przepływu osób, towarów, usług i kapitału. Swobodny przepływ kapitału wymaga ujednolicenia opodatkowania związanego z takimi przepływami. Państwa członkowskie UE zobowiązały się więc do harmonizacji prawa w tym zakresie, przyjmując Dyrektywę nr 69/335/EWG dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału. Stanowi ona, że ustawodawstwa państw członkowskich powinny dążyć do ujednolicenie podatków od gromadzenia kapitału, zarówno pod względem struktury, jak i stawek, a także zawiera listę podatków o charakterze kapitałowym, które można pobierać. Wszelkie inne podatki od gromadzenia kapitału powinny zostać zniesione.

Pojęcie gromadzenia kapitału obejmuje bezpośrednie wkłady kapitałowe do spółek dokonywane przez ich właścicieli i inne operacje, które mają zbliżone skutki, czyli prowadzą do uzyskania finansowania z wykorzystaniem środków pochodzących od właściciela (udziałowca lub akcjonariusza). Ponieważ udzielenie spółce pożyczki przez jej właściciela jest tego rodzaju operacją - podatki pobierane od takich pożyczek zostały zrównane z podatkami od gromadzenia kapitału.

REKLAMA

...ale zapłać podatek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka zasada obowiązuje również w Polsce od 2001 roku. Pożyczki udzielane spółkom przez udziałowców były opodatkowane tak jak podniesienie kapitału spółki. Skutkowało to łagodniejszym opodatkowaniem takich pożyczek, gdyż stawka podatku wynosiła maksymalnie 0,5 proc., wobec stawki 2 proc. pobieranej od zwykłej pożyczki (tj. udzielonej przez podmiot obcy, nie zaś udziałowca).

Kto daje i odbiera...

Sytuacja zmieniła się 1 maja 2004 r., kiedy Polska przystąpiła do UE i zdecydowała się na zniesienie tego podatku z dniem akcesji. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych wprowadzono zwolnienie od opodatkowania pożyczek udzielonych spółce przez jej udziałowca (art. 9 pkt 10 lit. h). Rządowe uzasadnienie nowelizacji stwierdzało, że projekt ustawy ma na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych [...] w zakresie opodatkowania podwyższenia kapitału w spółkach, do Dyrektywy dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału [...] W związku z tym, że w świetle przepisów Dyrektywy pożyczki udzielane spółce kapitałowej przez jej wspólnika nie podlegają podatkowi kapitałowemu, w projekcie zaproponowano zwolnienie tych czynności od podatku.

Zwolnienie to uchylono jednak z końcem 2006 roku. Pożyczki udzielane spółce przez jej udziałowców po 1 stycznia 2007 r. są ponownie traktowane jak zwiększenie kapitału spółki i konsekwentnie opodatkowane stawką 0,5 proc. W ten sposób Polska wycofała się z regulacji, których celem było zapewnienie zgodności z Dyrektywą. Jest to - w naszej ocenie - niezgodne z prawem wspólnotowym.

Według resortu finansów niezgodności z prawem wspólnotowym nie ma. Odpowiadając na interpelację poselską resort powołuje się na jeden z przepisów przejściowych Dyrektywy, wprowadzony w 1985 r. w związku z ówczesnym rozszerzeniem UE. Przepis ten zezwalał ówczesnym państwom członkowskim na utrzymanie określonych podatków o charakterze kapitałowym (w tym podatku od pożyczek od udziałowca) w zakresie, w jakim obowiązywały 1 lipca 1984 r. Minister finansów odwołał się do regulacji podatkowych obowiązujących 1 lipca 1984 r. na gruncie ówczesnej opłaty skarbowej, która przewidywała opodatkowanie pożyczki udzielonej przez wspólnika. Na tej podstawie uznano, że w 2007 roku Polska może ponownie wprowadzić podatek zniesiony wcześniej - zgodnie z zapewnieniem polskiego rządu - w celu harmonizacji prawa.

Prawo PRL wzorcem?

Dziwi już sam fakt, że w 2007 roku w drodze karkołomnej interpretacji wybranego przepisu Dyrektywy można powołać się na regulacje z 1984 roku, aby usprawiedliwić odstępstwa od podstawowych unijnych swobód gospodarczych. Przede wszystkim jednak wszelkie odstępstwa od obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa wspólnotowego mogą wynikać tylko wprost z Traktatu akcesyjnego, a nie mogą być wyinterpretowane z treści historycznych przepisów dyrektyw o charakterze dostosowawczym. W Traktacie akcesyjnym Polska nie zgłosiła zaś zastrzeżeń do Dyrektywy dotyczącej podatków od gromadzenia kapitału. Ponadto poprawna wykładnia dyrektyw europejskich wymaga, aby każdy przepis interpretować z uwzględnieniem celu regulacji, ale także w jego kontekście. Przepisy przejściowe Dyrektywy nie mogą więc usprawiedliwiać braku realizacji przez Polskę podstawowych celów tej Dyrektywy, gdyż zostały one wprowadzone w 1985 roku i w oczywisty sposób nie były wtedy skierowane do Polski.

Nawet gdyby uznać, że regulacje prawne z 1984 roku mogą być podstawą dla braku harmonizacji aktualnie obowiązującego prawa, to i tak teza o zgodności prawa polskiego z unijnym w omawianym zakresie nie wytrzymuje krytyki. Analiza przepisów z 1984 roku pokazuje, że nie wszystkie pożyczki udzielane spółce przez jej właściciela były wówczas opodatkowane, ale tylko takie, które powodowały zadłużenie spółki przekraczające połowę wartości kapitału zakładowego. Obecne przepisy nie uzależniają opodatkowania pożyczek od udziałowca od poziomu zadłużenia, a podatkowi podlega każda umowa pożyczki udzielona spółce przez udziałowca. W tym zakresie niezgodność z prawem wspólnotowym obecnej regulacji jest więc podwójna.

Co dalej?

Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) nie pozostawia wątpliwości, że państwa członkowskie muszą zwrócić podatki pobrane z naruszeniem prawa wspólnotowego, a sądy i organy podatkowe są uprawnione i zarazem zobowiązane do stosowania przepisów prawa wspólnotowego i powstrzymania się od stosowania prawa krajowego, jeśli jest ono z nim sprzeczne. W odniesieniu do podatników, od których taki podatek pobrano po 1 stycznia 2007 r., polskie sądy i organy podatkowe powinny więc orzekać o jego nadpłacie, nie czekając na zmianę odpowiednich przepisów. Ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych trzeba zaś jak najszybciej znowelizować, aby przywrócić stan zgodny z prawem wspólnotowym. Inaczej koszty błędów ustawodawcy ponosić będzie budżet państwa, czyli my wszyscy.

WAŻNE

Pożyczki udzielane spółce przez jej udziałowców po 1 stycznia 2007 r. są ponownie traktowane jak zwiększenie kapitału spółki i konsekwentnie opodatkowane stawką 0,5 proc. W ten sposób Polska wycofała się z regulacji, których celem było zapewnienie zgodności z Dyrektywą

WAŻNE

Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) nie pozostawia wątpliwości, że państwa członkowskie muszą zwrócić podatki pobrane z naruszeniem prawa wspólnotowego, a sądy i organy podatkowe są uprawnione i zarazem zobowiązane do stosowania przepisów prawa wspólnotowego i powstrzymania się od stosowania prawa krajowego, jeśli jest ono z nim sprzeczne

PROBLEMATYCZNY PODATEK

W maju 2004 roku zniesiono PCC od pożyczek udzielanych przez udziałowców, co było uzasadniane koniecznością dostosowania prawa do regulacji unijnych. Jednakże w 2007 roku podatek ten został wprowadzony ponownie. W opinii autorów pobieranie podatku od pożyczek od udziałowca jest sprzeczne z prawem europejskim.

GRZEGORZ JUKIEL, MICHAŁ BATOR

Autorzy są doradcami podatkowymi w międzynarodowej kancelarii prawnej White & Case w Warszawie

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA