REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakład zagranicznej firmy podlega polskiemu CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Koślicki
ekspert podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z prawem dochody osiągnięte z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce przez nierezydentów podlegają opodatkowaniu jedynie w sytuacji, gdy działalność ta prowadzona jest w formie zakładu. Warto przeanalizować, jakie przesłanki decydują o jego powstaniu.

Dokonanie prawidłowej analizy i rzetelne określenie, czy zagraniczny podmiot posiada w Polsce zakład czy też nie, jest bardzo ważne z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Konsekwencją istnienia zakładu jest bowiem konieczność opodatkowania wygenerowanych przez niego dochodów w Polsce. Natomiast w sytuacji gdy prowadzona przez zagraniczny podmiot działalność nie spowoduje powstania zakładu, dochody uzyskane ze źródeł położonych w Polsce będą podlegały opodatkowaniu za granicą, w państwie rezydencji tej osoby.

REKLAMA

REKLAMA

WAŻNE

Dla powstania zakładu nie jest wystarczające samo istnienie stałej placówki. Warunkiem koniecznym jest prowadzenie działalności gospodarczej przez tę placówkę

Czym jest zakład

REKLAMA

W uproszczeniu stwierdzić można, iż zakładem jest stała placówka, za pośrednictwem której całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza zagranicznego przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie to w szczególności obejmuje:

• miejsce zarządu,

• filię, biuro, fabrykę, warsztat i kopalnię,

• źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego,

• kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Wskazać należy w tym miejscu, iż wymienione formy mają charakter przykładowy, a wykaz ten nie stanowi katalogu zamkniętego. Kwestię istnienia zakładu należy zatem w każdym przypadku rozpatrywać indywidualnie.

Do najważniejszych przesłanek determinujących powstanie zakładu zaliczyć można:

• istnienie miejsca, gdzie działalność jest prowadzona w postaci stałej placówki, bez względu na posiadany tytuł prawny do dysponowania danym miejscem,

• stały charakter placówki,

• wykonywanie działalności gospodarczej przedsiębiorstwa za pośrednictwem istniejącej placówki.

Inne zasady przewidziane zostały dla prowadzenia działalności budowlanej. Co do zasady, plac budowy, prace budowlane albo instalacyjne będą kwalifikowane jako zakład w sytuacji, jeśli będą trwały dłużej niż czas określony w konkretnej umowie dotyczącej zasad unikania podwójnego opodatkowania. Przepisy zawartych umów określają go w różnym wymiarze. Jest to 6, 9, 12, 18 lub 24 miesiące.

Warto w tym miejscu odnieść się do art. 5 pkt 4 Konwencji Modelowej OECD. Zgodnie z jego treścią zakładu nie stanowią:

• placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa,

• utrzymywanie zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania,

• utrzymywanie zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo,

• utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa,

• utrzymywanie stałej placówki w celu prowadzenia wyłącznie działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.

Dochody zakładu

Wysokość dochodu lub straty zakładu ustala się według zasad ogólnych, zawartych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W celu ustalenia wartości tej w poprawnej wysokości możliwe jest odliczenie dochodów wolnych od podatku, a także kosztów uzyskania przychodów. Z powyższego zapisu wynika zatem, że wysokość dochodu lub straty zakładu zagranicznego podmiotu działającego w Polsce oblicza się identycznie jak w przypadku podatników polskich. Trzeba jednak zauważyć, że dokonując kalkulacji zarówno przychodów, jak i kosztów uzyskania przychodów zakładu, pod uwagę należy wziąć te wartości, które dotyczą działalności na terytorium polskim. Zakład zatem należy potraktować jak podmiot polski.

Zgodnie z postanowieniami art. 7 wspomnianej wyżej Konwencji Modelowej, w pierwszej kolejności konieczne jest przypisanie do zakładu takich zysków, które zakład mógłby osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność, w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Obowiązkowe księgi

Trzeba zauważyć, że na zakładzie zagranicznego podmiotu działającym w Polsce spoczywają takie same obowiązki, jak gdyby był on niezależnym polskim podatnikiem. Musi więc on dokonywać comiesięcznych wpłat zaliczek na podatek dochodowy, a także składać deklarację roczną. Ustawa o rachunkowości także przewiduje kilka obowiązków. Zgodnie z jej treścią, zakład zobowiązany jest także do prowadzenia ksiąg rachunkowych w sytuacji, gdy przedsiębiorca zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą w Polsce osobiście, przez osobę upoważnioną lub poprzez zatrudnionych przez siebie pracowników. O obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowej wspomina również przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Biorąc pod uwagę jego treść, stwierdzić należy, że prowadzący zakład zobowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania oraz poprawne skalkulowanie należnego podatku.

W przypadku braku możliwości ustalenia podstawy opodatkowania w oparciu o księgi rachunkowe organom podatkowym umożliwione zostało dokonanie szacowania dochodu w oparciu o określone wskaźniki.

Dochód globalny

Podlegającym opodatkowaniu dochodem zakładu jest dochód globalny uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej. Do jego wartości konieczne jest także zaliczenie przychodów z tytułu należności licencyjnych, odse- tek, majątku ruchomego i nieruchomego, a także inne podlegające opodatkowaniu w Polsce dochody niekorzystające ze zwolnień ani przedmiotowych, ani podmiotów.

DEFINICJA ZAKŁADU W USTAWIE O CIT

Zakład zagraniczny stanowi:

• stała placówka, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabryka, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

• plac budowy, budowa, montaż lun instalacja, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

• osoba, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeśli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania umów oraz pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje.

PRZEDSTAWICIELSTWO NIE JEST ZAKŁADEM

Warto zaznaczyć, iż podmioty zagraniczne czasami prowadzą swoją działalność gospodarczą w formie przedstawicielstw. Co do zasady mogą one prowadzić działalność wyłącznie w zakresie reklamy oraz reprezentacji przedsiębiorstwa zagranicznego. Działalność taka nie determinuje powstania zakładu.

KRZYSZTOF KOŚLICKI

krzysztof.koslicki@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

• Konwencja Modelowa OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA