REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy przenieść się do urzędu skarbowego właściwego do obsługi dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z przekroczeniem progu obrotu przechodzimy pod właściwości tzw. urzędu skarbowego do obsługi dużych podatników. Prosiłbym o podanie, jakich formalności i w jakich terminach musimy dokonać w związku ze zmianą?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek rozliczania się w urzędzie skarbowym właściwym wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników powstanie dla Państwa 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu. Jeżeli Państwa spółka przekroczyłaby ten próg w 2007 r., to będzie rozliczać się w urzędzie skarbowym do obsługi dużych podatników dopiero od 1 stycznia 2009 r. Szczegóły zamieszczamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kategorie podatników, którzy mają obowiązek rozliczania się w wyznaczonych urzędach skarbowych, tzw. dużych, określono w ustawie z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (dalej: ustawa). Obowiązek rozliczania się w takim urzędzie mają określone podmioty, takie jak:

REKLAMA

• podatkowe grupy kapitałowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• banki,

• zakłady ubezpieczeń,

• jednostki działające na podstawie przepisów o obrocie instrumentami finansowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

• jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

• oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstwa zagranicznego.

W „dużym” urzędzie skarbowym będą się także rozliczać podatnicy będący osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, którzy:

• w ostatnim roku podatkowym osiągnęli przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro, gdzie wartość tę przelicza się według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego,

• jako rezydenci (podmioty polskie) brali udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadali udział w ich kapitale,

• są zarządzani bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta lub gdy nierezydent posiada co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu,

• jako rezydenci jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio brali udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i zagranicznym lub w jego kontroli albo posiadali jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Państwa spółka przekroczyła zapewne przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro. Spełnienie tego warunku należy stwierdzić na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy (art. 5a ust. 2 ustawy). Przychodem netto, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, jest generalnie kwota netto ze sprzedaży materiałów, towarów i produktów gotowych (wyrobów i usług), a więc po pomniejszeniu o rabaty, upusty, skonta oraz o należny podatek od towarów i usług.

Fakt przekroczenia tej kwoty oznacza, że Państwa spółka powinna być rozliczana w urzędzie skarbowym wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Finansów. Zmiana właściwości Państwa dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego na nowego właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje w tym przypadku 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu (art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy).

Spółka powinna zgłosić zmianę właściwości do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

WAŻNE!

Zmianę właściwości urzędu skarbowego należy zgłosić do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

Zawiadomienie o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego należy złożyć na specjalnym formularzu. Jego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2003 r. Nr 175, poz. 1698).

PRZYKŁAD

„X” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (gmina Bemowo) osiągnął w 2006 r. przychód podatkowy przekraczający 5 mln euro. W związku z tym faktem od 1 stycznia 2008 r. będzie rozliczał się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym. O fakcie tym spółka zawiadomiła przed 15 października 2007 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo, w którym się dotychczas rozliczała.

Naczelnik urzędu skarbowego może też stwierdzić z urzędu w trakcie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego spełnienie warunków uzasadniających przejście do urzędu skarbowego obsługującego dużych podatników. Informuje wówczas o tym także właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych nie przewidują sankcji za naruszenie obowiązku zawiadomienia o zmianie właściwości urzędu skarbowego. Odpowiedzialność z tego tytułu może podatnik ponieść na podstawie Kodeksu karnego skarbowego (art. 80 k.k.s.).

Terytorialny zasięg działania urzędów skarbowych wyznaczonych do obsługi tzw. dużych podatników określono w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych. Aktualny wykaz urzędów skarbowych do obsługi niektórych kategorii podatników wraz z danymi teleadresowymi znajdą Państwo na stronie: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=146&id=29717

• art. 5 ustawy z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703

• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 września 2003 r. w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego - Dz.U. Nr 175, poz. 1698

• załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych - Dz.U. Nr 209, poz. 2027; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 48

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA