REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Linki reklamowe z podatkiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od dochodów z kliknięć na reklamy internetowe trzeba płacić podatki - tak uważają urzędnicy fiskusa. Nie ma jednak oficjalnego stanowiska, jaką formę ma przybrać takie opodatkowanie.

Najpopularniejszym sposobem zarabiania na kliknięciach w reklamy zamieszczone na stronach internetowych jest uczestnictwo w programie Google AdSense. Odkąd Google włączył do programu partnerskiego (PPC - Paid Per Click) obsługę stron polskojęzycznych, zarabianie na linkach stworzyło potencjalną możliwość opodatkowania tego typu działalności.

REKLAMA

Uczestnik programu za jedno kliknięcie otrzymuje przeważnie kilka groszy, ale najczęściej odwiedzane serwisy potrafią w ciągu jednego miesiąca generować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych dochodu. Google, po przekroczeniu kwoty 100 dolarów w miesiącu, zgromadzone środki z tytułu reklam kontekstowych wypłaca uczestnikowi w ciągu 30 dni w formie czeku lub przelewu.

Umowa najmu

Klasyfikacja tego typu działalności i związany z tym sposób opodatkowania wielokrotnie były przedmiotem indywidualnych zapytań podatników. Odpowiedzi naczelników urzędów skarbowych nie kwalifikowały jej jednak jednoznaczne. W praktyce jest więc tak, że przychód z tej samej działalności dla różnych podatników może być opodatkowany w różny sposób.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim (postanowienie nr 1412/PD/415-38/06) zaliczył uczestnictwo w programie AdSense do umowy mającej charakter zbliżony do umowy najmu. Organ uznał, że za wynajęcie powierzchni reklamowej na prywatnej stronie internetowej podatnik otrzymuje w zamian określoną w umowie opłatę (czynsz).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnikom uzyskującym przychody ze źródła najem-dzierżawa przysługuje możliwość wyboru formy opodatkowania, tj. zasad ogólnych lub zryczałtowanego podatku dochodowego.

Takiej interpretacji nie zaakceptował jednak naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach. Powołując się na przepisy kodeksu cywilnego (postanowienie nr PD1A/415-39/06), nie uznał części strony internetowej za rzecz materialną. Naczelnik stwierdził jednocześnie, że uczestnika AdSense z firmą Google nie wiąże przecież pisemna umowa najmu, a zatem nie istnieje przychód w formie czynszu.

Działalność gospodarcza

Zdarza się, że zarabianie na klikaniu fiskus traktuje jako przesłankę prowadzenia działalności gospodarczej. Taką interpretację przyjął naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie (postanowienie nr US/3-PDP/4150-5/06). Uznał, że przychody te należy rozliczać jako osiągane przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą i opodatkowaną według zasad określonych przepisami dla źródła przychodu, jakim jest działalność gospodarcza.

Inne przychody

Pracownicy Krajowej Informacji Podatkowej przy Ministerstwie Finansów klikanie w reklamy kontekstowe AdSense kwalifikują jako przychód z innego źródła i z racji tego sugerują, aby były rozliczane jednorazowo w zeznaniu rocznym.

Google jako podmiot zagraniczny nie odprowadza zaliczek na podatek. Gdyby umieszczanie linków sponsorowanych wiązało się z podpisaniem umowy zlecenia czy umowy o dzieło, wtedy ten obowiązek spoczywałby na podatniku. Jako koszty uzyskania przychodu można uznać opłaty za usługi hostingowe i związane z użytkowaniem domeny.

Przedsiębiorcy bez VAT

Przedsiębiorcy przychody z klikania w reklamy Google traktują jako przychód z tytułu usług reklamowych. Z racji tego, że nie jest to sprzedaż krajowa ani też sprzedaż wewnątrzwspólnotowa przychody te są zwolnione z VAT (Google Inc. - odbiorca usługi reklamowej ma siedzibę poza terenem Polski i UE). Fakturę VAT należy wystawić w dol. z datą otrzymania informacji o prawie do wypłaty (w momencie uzyskania salda powyżej 100 dol. na koncie uczestnika pojawia się informacja płatność w toku).

Ważne!

Przychody z reklam Google przedsiębiorców są zwolnione z VAT. Stanowią usługi reklamowe, których odbiorcą jest podmiot mający siedzibę poza terenem Unii

PrzemysŁaw Molik

przemyslaw.molik@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA