REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki podatkowe spoczywają na firmach powiązanych rodzinnie

KT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w przepisach zawartych w ustawach o podatkach dochodowych, które dotyczą przedsiębiorstw powiązanych, mowa jest również o powiązaniach rodzinnych?


Tak. Takie regulacje znajdują się w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm., nazywana dalej ustawą o CIT), a także w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm., nazywana dalej ustawą o PIT). W obu ustawach mowa jest o powiązaniach, w wyniku których między przedsiębiorcami zostają ustalone lub narzucone warunki różniące się od tych, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. W rezultacie mogą nie być wykazywane dochody albo wykazywane w niższej wysokości od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby takie powiązania nie istniały. W tej sytuacji dochody podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Chodzi o następujące powiązania:

REKLAMA

REKLAMA

- podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski (zwany dalej podmiotem krajowym) bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

- osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej (podmiotem zagranicznym) bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

- te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

REKLAMA


Regulacje te zawarte są w art. 11 ust. 1 ustawy o CIT oraz w art. 25 ust. 1 ustawy o PIT. Przepisy te stosuje się odpowiednio, gdy podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów. Wynika to z art. 11 ust. 4 ustawy o CIT oraz z art. 25 ust. 4 ustawy o PIT. Wspomniane przepisy stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym, gdyż tak stanowi art. 11 ust. 5 ustawy o CIT oraz art. 25 ust. 5 ustawy o PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Czy obowiązujące przepisy przewidują nałożenie na firmy powiązane rodzinnie określonych obowiązków?


Firmy powiązane rodzinnie powinny sporządzać specjalną dokumentację podatkową zawieranych między sobą transakcji. Obowiązek ten dotyczy tych transakcji, w wyniku których łączna kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym przekracza równowartość: 100 tys. euro, gdy wartość operacji nie przekroczy 20 proc. kapitału zakładowego (akcyjnego) albo 30 tys. euro w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępniania wartości niematerialnych i prawnych, albo 50 tys. euro w pozostałych przypadkach. Te trzy warunki wymieniono w art. 9a ustawy o CIT. Z kolei w art. 25a ustawy o PIT wspomina się o dwóch ostatnich warunkach.


Czy ustawy o podatkach dochodowych określają, co powinna zawierać wspomniana dokumentacja transakcji zawieranych między firmami powiązanymi rodzinnie?


Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w unormowaniach art. 9a ust. 1 ustawy o CIT i art. 25a ust. 1 ustawy o PIT. Otóż taka dokumentacja powinna określać funkcje spełniane przez podmioty uczestniczące w transakcji, z uwzględnieniem użytych przez nie aktywów i podejmowanego ryzyka, wszystkie przewidywane koszty związane z daną operacją oraz formy i terminy zapłaty, a także metody i sposoby kalkulacji zysków oraz ceny przedmiotu transakcji. Na tym nie koniec. W dokumentacji trzeba określić strategię gospodarczą i inne działania w jej ramach - gdy będą miały wpływ na wartość przeprowadzonej operacji oraz inne czynniki, jeżeli uwzględnione zostały przy finalizowaniu danej transakcji. Wreszcie dokumentacja ma również uwzględniać oczekiwane przez firmę, mającą obowiązek sporządzania dokumentacji, korzyści związane z uzyskaniem świadczeń o charakterze niematerialnym - w przypadku gdy uwzględniono je w umowie.


Dlaczego ustawowe przepisy wymagają od powiązanych ze sobą przedsiębiorstw, w tym rodzinnie, sporządzania tak szczegółowych dokumentacji dla zawieranych między nimi transakcji?


Jak już wspomnieliśmy, w obu ustawach o podatkach dochodowych mowa jest o tym, że wykorzystując powiązania, firmy mogą nie wykazywać dochodów albo wykazywać je w niższej wysokości od tej, jakiej należałoby oczekiwać, gdyby takie powiązania nie istniały. Krótko mówiąc, powiązania między firmami mogą być wykorzystywane do przerzucania dochodów i unikania opodatkowania. Administracja skarbowa chce temu przeciwdziałać. A sprawdzanie transakcji zawieranych między firmami powiązanymi, w tym rodzinnie, ułatwia m.in. dokładna dokumentacja, którą przedsiębiorstwa te mają obowiązek sporządzać.


Czy w przepisach przewidziano inne obowiązki związane z dokumentacją transakcji dokonywanych między firmami powiązanymi, w tym rodzinnie?


Tak. Firmy mające obowiązek sporządzania dokumentacji powinny przedstawić ją na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Przedsiębiorcy muszą to zrobić w terminie siedmiu dni. Przewidują to regulacje art. 9a ust. 4 ustawy o CIT i art. 25a ust. 4 ustawy o PIT. Dodajmy, że firmy powinny przestrzegać przepisów związanych z obowiązkami dotyczącymi dokumentacji. W przeciwnym razie mogą ponieść konsekwencje przewidziane w art. 30d ustawy o PIT oraz w art. 19 ust. 4 ustawy o CIT. Otóż jeśli organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi dochód z transakcji między firmami powiązanymi w wysokości wyższej od zadeklarowanej (lub stratę w wysokości niższej), natomiast nie zostanie dostarczona dokumentacja, to różnica między zadeklarowanym a oszacowanym dochodem będzie opodatkowana według 50-procentowej stawki. To duża dolegliwość. Dla porównania przypomnijmy, że normalnie dochody przedsiębiorców podlegających ustawie o PIT podlegają progresywnej skali ze stawkami 19, 30 i 40 proc. lub jednolitej 19-proc. stawce. Ustawa o CIT przewiduje natomiast stawkę w wysokości 19 proc.


Warto podkreślić, że w ustawowych przepisach wymieniono metody, jakie mogą stosować pracownicy administracji skarbowej określający dochody firm powiązanych dokonujących transakcji, w wyniku których wykazują zaniżone dochody. Otóż w przypadku tego rodzaju transakcji pomiędzy firmami powiązanymi dochody określa się, w drodze oszacowania, stosując następujące metody: porównywalnej ceny niekontrolowanej, ceny odprzedaży, rozsądnej marży (koszt plus). Jeżeli nie jest możliwe zastosowanie którejś z wymienionych metod, to można zastosować metody zysku transakcyjnego. Regulacje odnośnie tej kwestii zostały zawarte w art. 11 ust. 2 ustawy o CIT oraz w art. 25 ust. 2 ustawy o PIT.


Czy moglibyśmy doradzić przedsiębiorcom z firm powiązanych rodzinnie, jakie najważniejsze dane powinna zawierać sporządzona przez nich dla celów podatkowych dokumentacja zawieranych między nimi transakcji?


Przede wszystkim w takiej dokumentacji trzeba uwzględnić dane dotyczące wszystkich firm powiązanych rodzinnie, które uczestniczą w dokonywanej transakcji. Należy zatem przedstawić ich działalność, powiązania rodzinne, ich organizację itp.

Istotne jest również zaprezentowanie w dokumentacji funkcji, jakie w dokonywanych transakcjach spełniają poszczególne przedsiębiorstwa. Warto w takim przypadku uwzględnić m.in. spożytkowane aktywa (w tym wartości niematerialne i prawne). Dobrze jest ponadto zaprezentować ryzyko oraz odpowiedzialność ponoszoną przez firmy powiązane rodzinnie, które biorą udział w transakcji.


Szczególną uwagę warto poświęcić podziałowi ryzyka gospodarczego i odpowiedzialności firm dokonujących transakcji. Mogą to być np. ryzyka kursowe, związane za starzeniem się zapasów czy utratą mienia nieobjętego ubezpieczeniem. W niektórych przypadkach należy podać informacje dotyczące analogicznych transakcji zawartych z podmiotami niepowiązanymi. Na tym nie koniec. Warto bowiem zaprezentować spodziewane korzyści związane z opisywaną operacją. Chodzi w tym przypadku zarówno o korzyści bezpośrednie, jak i pośrednie. Warto zwrócić uwagę na to, żeby w dokumentacji określić koszty transakcji. Należy również podać zasady, formy i terminu zapłaty. One to bowiem mają wpływ na cenę.


Oprócz tego trzeba zadbać o przedstawienie w dokumentacji reguł związanych z kalkulowaniem zysków. Dzięki temu można wykazać, jak dana firma powiązana rodzinnie określa dochód z konkretnej transakcji. W działalności gospodarczej nie każda transakcja musi bezpośrednio przynieść zysk. W dokumentacji trzeba jednak wykazać zasadność jej przeprowadzenia, a także spodziewane korzyści, jakie może ona przynieść.

(KT)


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 25, 25a, 30d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

- Art. 9a, 11, 19 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).


Andrzej Dębiec, partner, szef działu podatkowego Kancelarii Lovells

 
 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA