REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na podróż udziałowców spółki stanowią koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy pobyt w hotelu oraz usługi gastronomiczne udziałowców spółki z o.o., niebędących jej pracownikami, w związku z rozmowami handlowymi w obcej firmie stanowią koszt podatkowy?


RADA

REKLAMA

 


Tak, po spełnieniu pewnych przesłanek wydatki takie będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Zasadniczo wydatki związane z rozmowami handlowymi jako bezpośrednio związane z przychodami stanowią koszt podatkowy spółki Czytelnika. Należy jednak przeanalizować, czy tego typu wydatki na rzecz udziałowców nie są wyłączone z katalogu kosztów podatkowych poprzez umieszczenie w przepisie art. 16 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera dwa wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów, które mogą mieć zastosowanie do pytania Czytelnika. Pierwsze - do kosztów podatkowych nie należą jednostronne świadczenia na rzecz udziałowców niebędących pracownikami. Drugie wyłączenie dotyczy wydatków na reprezentację, a w szczególności na posiłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jednostronne świadczenie na rzecz udziałowców


Do kosztów nie zalicza się wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców niebędących pracownikami (art. 16 ust. 1 pkt 38 updop). Czytelnik, zanim zaliczy wspomniany wydatek do kosztów podatkowych, musi wykluczyć, że nie ma do czynienia ze świadczeniem jednostronnym.


Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z 28 lipca 2005 r., sygn. FSK 1720/04):


Jednostronne świadczenie spółki na rzecz jej udziałowca w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to takie, któremu nie odpowiada wzajemne świadczenie udziałowca na rzecz spółki (...)


W przypadku Czytelnika nie mamy do czynienia ze świadczeniem jednostronnym. Wydatkom spółki na pobyt w hotelu i posiłki udziałowców odpowiada bowiem ich świadczenie w postaci prowadzenia rozmów z kontrahentem.


Warto dodać, że do wyłączenia wydatków poniesionych na rzecz takich udziałowców z kosztów uzyskania przychodu nie jest wystarczające tylko ustalenie, że udziałowiec nie był pracownikiem. Potwierdza to także wyrok NSA w Łodzi z 28 stycznia 2003 r., sygn. I SA/Łd 731/01, w którym stwierdzono:


(...) ustalenie, że udziałowiec spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest jej pracownikiem, nie może być uznane za wystarczające do nieuznania wydatków na jego rzecz za koszty uzyskania przychodów.


Organ podatkowy powinien dowieść także jednostronności świadczenia spółki Czytelnika na rzecz jej udziałowca. Tymczasem wykonywane przez udziałowca czynności faktyczne na rzecz spółki (jego udział w rozmowach handlowych) pozbawiają wydatki w postaci opłacenia jego pobytu w hotelu i posiłków cechy jednostronności. W rzeczywistości mamy do czynienia z sytuacją, w której udziałowcy ponoszą określone wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu przez ich spółkę. Spółka Czytelnika dokonuje tu jedynie zwrotu tych wydatków lub je pokrywa. Nie można zatem mówić o ponoszeniu przez nią wydatków na rzecz udziałowców.


Posiłki udziałowców a reprezentacja

REKLAMA


Nie są kosztami podatkowymi wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Czy usługi gastronomiczne podczas podróży udziałowców mogą być zatem uznane za wydatek na reprezentację?


Kwalifikacja usług gastronomicznych zależy tu od tego, kto w tych posiłkach brał udział. Reprezentacja definiowana jest jako okazałość, wystawność. W przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. W interpretacjach organów podatkowych często pojawia się stwierdzenie, że jest to działanie „na zewnątrz” firmy. Oznacza to, że jeśli z usług gastronomicznych korzystali sami udziałowcy firmy, to nie można mówić o reprezentacji. Inaczej, jeżeli w przypadku Czytelnika mamy do czynienia np. z wydatkami na wspólny obiad lub kolację udziałowców z kontrahentem. Wówczas taka kolacja powinna być uznana za reprezentację, a wydatki na nią za niestanowiące kosztów podatkowych. Takie rozumienie reprezentacji jest zresztą zgodne z interpretacją organów podatkowych (m.in. decyzją Izby Skarbowej w Olsztynie z 30 lipca 2007 r., nr PBP/4218-005-5/0).


- art. 16 ust. 1 pkt 28 i 38 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA