REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na podróż udziałowców spółki stanowią koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy pobyt w hotelu oraz usługi gastronomiczne udziałowców spółki z o.o., niebędących jej pracownikami, w związku z rozmowami handlowymi w obcej firmie stanowią koszt podatkowy?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

 


Tak, po spełnieniu pewnych przesłanek wydatki takie będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Zasadniczo wydatki związane z rozmowami handlowymi jako bezpośrednio związane z przychodami stanowią koszt podatkowy spółki Czytelnika. Należy jednak przeanalizować, czy tego typu wydatki na rzecz udziałowców nie są wyłączone z katalogu kosztów podatkowych poprzez umieszczenie w przepisie art. 16 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera dwa wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów, które mogą mieć zastosowanie do pytania Czytelnika. Pierwsze - do kosztów podatkowych nie należą jednostronne świadczenia na rzecz udziałowców niebędących pracownikami. Drugie wyłączenie dotyczy wydatków na reprezentację, a w szczególności na posiłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jednostronne świadczenie na rzecz udziałowców


Do kosztów nie zalicza się wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców niebędących pracownikami (art. 16 ust. 1 pkt 38 updop). Czytelnik, zanim zaliczy wspomniany wydatek do kosztów podatkowych, musi wykluczyć, że nie ma do czynienia ze świadczeniem jednostronnym.


Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z 28 lipca 2005 r., sygn. FSK 1720/04):


Jednostronne świadczenie spółki na rzecz jej udziałowca w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to takie, któremu nie odpowiada wzajemne świadczenie udziałowca na rzecz spółki (...)


W przypadku Czytelnika nie mamy do czynienia ze świadczeniem jednostronnym. Wydatkom spółki na pobyt w hotelu i posiłki udziałowców odpowiada bowiem ich świadczenie w postaci prowadzenia rozmów z kontrahentem.


Warto dodać, że do wyłączenia wydatków poniesionych na rzecz takich udziałowców z kosztów uzyskania przychodu nie jest wystarczające tylko ustalenie, że udziałowiec nie był pracownikiem. Potwierdza to także wyrok NSA w Łodzi z 28 stycznia 2003 r., sygn. I SA/Łd 731/01, w którym stwierdzono:


(...) ustalenie, że udziałowiec spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest jej pracownikiem, nie może być uznane za wystarczające do nieuznania wydatków na jego rzecz za koszty uzyskania przychodów.


Organ podatkowy powinien dowieść także jednostronności świadczenia spółki Czytelnika na rzecz jej udziałowca. Tymczasem wykonywane przez udziałowca czynności faktyczne na rzecz spółki (jego udział w rozmowach handlowych) pozbawiają wydatki w postaci opłacenia jego pobytu w hotelu i posiłków cechy jednostronności. W rzeczywistości mamy do czynienia z sytuacją, w której udziałowcy ponoszą określone wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu przez ich spółkę. Spółka Czytelnika dokonuje tu jedynie zwrotu tych wydatków lub je pokrywa. Nie można zatem mówić o ponoszeniu przez nią wydatków na rzecz udziałowców.


Posiłki udziałowców a reprezentacja


Nie są kosztami podatkowymi wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Czy usługi gastronomiczne podczas podróży udziałowców mogą być zatem uznane za wydatek na reprezentację?


Kwalifikacja usług gastronomicznych zależy tu od tego, kto w tych posiłkach brał udział. Reprezentacja definiowana jest jako okazałość, wystawność. W przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. W interpretacjach organów podatkowych często pojawia się stwierdzenie, że jest to działanie „na zewnątrz” firmy. Oznacza to, że jeśli z usług gastronomicznych korzystali sami udziałowcy firmy, to nie można mówić o reprezentacji. Inaczej, jeżeli w przypadku Czytelnika mamy do czynienia np. z wydatkami na wspólny obiad lub kolację udziałowców z kontrahentem. Wówczas taka kolacja powinna być uznana za reprezentację, a wydatki na nią za niestanowiące kosztów podatkowych. Takie rozumienie reprezentacji jest zresztą zgodne z interpretacją organów podatkowych (m.in. decyzją Izby Skarbowej w Olsztynie z 30 lipca 2007 r., nr PBP/4218-005-5/0).


- art. 16 ust. 1 pkt 28 i 38 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA