REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na podróż udziałowców spółki stanowią koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy pobyt w hotelu oraz usługi gastronomiczne udziałowców spółki z o.o., niebędących jej pracownikami, w związku z rozmowami handlowymi w obcej firmie stanowią koszt podatkowy?


RADA

REKLAMA

 


Tak, po spełnieniu pewnych przesłanek wydatki takie będą mogły zostać uznane za koszt podatkowy. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Zasadniczo wydatki związane z rozmowami handlowymi jako bezpośrednio związane z przychodami stanowią koszt podatkowy spółki Czytelnika. Należy jednak przeanalizować, czy tego typu wydatki na rzecz udziałowców nie są wyłączone z katalogu kosztów podatkowych poprzez umieszczenie w przepisie art. 16 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera dwa wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów, które mogą mieć zastosowanie do pytania Czytelnika. Pierwsze - do kosztów podatkowych nie należą jednostronne świadczenia na rzecz udziałowców niebędących pracownikami. Drugie wyłączenie dotyczy wydatków na reprezentację, a w szczególności na posiłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jednostronne świadczenie na rzecz udziałowców


Do kosztów nie zalicza się wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców niebędących pracownikami (art. 16 ust. 1 pkt 38 updop). Czytelnik, zanim zaliczy wspomniany wydatek do kosztów podatkowych, musi wykluczyć, że nie ma do czynienia ze świadczeniem jednostronnym.


Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z 28 lipca 2005 r., sygn. FSK 1720/04):


Jednostronne świadczenie spółki na rzecz jej udziałowca w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to takie, któremu nie odpowiada wzajemne świadczenie udziałowca na rzecz spółki (...)


W przypadku Czytelnika nie mamy do czynienia ze świadczeniem jednostronnym. Wydatkom spółki na pobyt w hotelu i posiłki udziałowców odpowiada bowiem ich świadczenie w postaci prowadzenia rozmów z kontrahentem.


Warto dodać, że do wyłączenia wydatków poniesionych na rzecz takich udziałowców z kosztów uzyskania przychodu nie jest wystarczające tylko ustalenie, że udziałowiec nie był pracownikiem. Potwierdza to także wyrok NSA w Łodzi z 28 stycznia 2003 r., sygn. I SA/Łd 731/01, w którym stwierdzono:


(...) ustalenie, że udziałowiec spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest jej pracownikiem, nie może być uznane za wystarczające do nieuznania wydatków na jego rzecz za koszty uzyskania przychodów.


Organ podatkowy powinien dowieść także jednostronności świadczenia spółki Czytelnika na rzecz jej udziałowca. Tymczasem wykonywane przez udziałowca czynności faktyczne na rzecz spółki (jego udział w rozmowach handlowych) pozbawiają wydatki w postaci opłacenia jego pobytu w hotelu i posiłków cechy jednostronności. W rzeczywistości mamy do czynienia z sytuacją, w której udziałowcy ponoszą określone wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu przez ich spółkę. Spółka Czytelnika dokonuje tu jedynie zwrotu tych wydatków lub je pokrywa. Nie można zatem mówić o ponoszeniu przez nią wydatków na rzecz udziałowców.


Posiłki udziałowców a reprezentacja

REKLAMA


Nie są kosztami podatkowymi wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Czy usługi gastronomiczne podczas podróży udziałowców mogą być zatem uznane za wydatek na reprezentację?


Kwalifikacja usług gastronomicznych zależy tu od tego, kto w tych posiłkach brał udział. Reprezentacja definiowana jest jako okazałość, wystawność. W przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. W interpretacjach organów podatkowych często pojawia się stwierdzenie, że jest to działanie „na zewnątrz” firmy. Oznacza to, że jeśli z usług gastronomicznych korzystali sami udziałowcy firmy, to nie można mówić o reprezentacji. Inaczej, jeżeli w przypadku Czytelnika mamy do czynienia np. z wydatkami na wspólny obiad lub kolację udziałowców z kontrahentem. Wówczas taka kolacja powinna być uznana za reprezentację, a wydatki na nią za niestanowiące kosztów podatkowych. Takie rozumienie reprezentacji jest zresztą zgodne z interpretacją organów podatkowych (m.in. decyzją Izby Skarbowej w Olsztynie z 30 lipca 2007 r., nr PBP/4218-005-5/0).


- art. 16 ust. 1 pkt 28 i 38 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA