REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wycofanie samochodu z działalności powoduje obowiązek zapłaty VAT

Iwona Skrok
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy wycofanie samochodu osobowo-ciężarowego z ewidencji środków trwałych rodzi zobowiązanie w podatku od towarów i usług? Samochód zostaje przeniesiony do użytku osobistego.


RADA

REKLAMA

REKLAMA

 


W zależności od okoliczności przeniesienie samochodu do użytku osobistego może być nieopodatkowane VAT, opodatkowane stawką 22% lub też zwolnione z VAT. Wycofanie nie będzie podlegało VAT, gdy Czytelnikowi nie przysługiwało odliczenie VAT przy zakupie ani w całości, ani w części. Jeżeli Czytelnikowi takie odliczenie przysługiwało, to przekazanie samochodu na cele osobiste podlega VAT. Jeżeli Czytelnikowi przysługiwało pełne odliczenie, to przy wycofaniu samochodu zapłaci 22% VAT od ceny nabycia. Jeżeli Czytelnikowi przysługiwało częściowe odliczenie na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, a samochód może być uznany za używany, to jego wycofanie będzie zwolnione z VAT.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Wycofanie” samochodu według ustawy o VAT jest oceniane jako nieodpłatne przekazanie lub darowizna, niepozostające w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Tego rodzaju czynności podlegają opodatkowaniu VAT, pod warunkiem że przy zakupie tego samochodu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT w całości lub części. Wynika to z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. W przepisie tym czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.


Z pytania nie wynika, czy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy zakupie samochodu. Zatem należy rozważyć dwie sytuacje:

1) podatnikowi przy nabyciu samochodu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części,

2) podatnikowi przy nabyciu samochodu odliczenie podatku naliczonego nie przysługiwało.


Ad 1. Gdy podatnikowi przy nabyciu samochodu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części, wówczas wycofanie samochodu należy potraktować jako dostawę podlegającą opodatkowaniu VAT. Wycofanie samochodu w zależności od spełnienia określonych warunków może być:

a) opodatkowane stawką 22% lub

b) zwolnione z VAT.


Ad 1a) Wycofanie samochodu powinno być opodatkowane stawką 22%, jeżeli podatnikowi przysługiwało pełne odliczenie (100%) VAT naliczonego. Podstawę opodatkowania stanowi cena nabycia towaru (samochodu). Wynika to z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem: w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towaru, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia. VAT należy zatem naliczyć od ceny zakupu przekazywanego auta. Będzie to kwota zapłacona przy zakupie pomniejszona o odliczony VAT, tj. kwota netto zakupu. Wycofanie samochodu należy udokumentować fakturą wewnętrzną. Obowiązek wystawienia takiej faktury wynika z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.


W praktyce przy takim przekazaniu podstawa opodatkowania jest taka sama jak przy zakupie danego towaru. Zatem jeżeli podatnik zakupił pewien czas temu środek trwały, a obecnie postanawia przekazać go w formie nieodpłatnej - od tej czynności będzie musiał zapłacić taki sam podatek, jaki odliczył w momencie jego nabycia, mimo iż wartość samochodu znacznie spadła. Przepisy ustawy o podatku VAT nie uwzględniają bowiem spadku wartości używanych towarów. Dlatego w takiej sytuacji o wiele korzystniejsza jest sprzedaż takiego samochodu, bowiem wówczas podstawą opodatkowania jest cena sprzedaży - uwzględniająca warunki rynkowe, nie zaś cena nabycia.


PRZYKŁAD

Podatnik kupił samochód. Cena zakupu wyniosła 60 000 zł plus VAT 13 200 zł. Samochód spełniał warunki uznania go za ciężarowy zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. W związku z tym podatnik dokonał pełnego (100%) odliczenia VAT naliczonego. Po 2 latach podatnik wycofał samochód z działalności i przekazał go na cele osobiste. Tym samym jest obowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej i wykazania na niej dostawy samochodu w cenie 60 000 zł (kwota netto zakupu) plus VAT 13 200 zł oraz odprowadzenia VAT należnego z tytułu tej czynności.


Jeżeli podatnikowi przysługiwało pełne odliczenie VAT naliczonego, nie ma znaczenia, czy samochód jest samochodem używanym. Obowiązują zasady opodatkowania wskazane powyżej.


Ad 1b) Inaczej będzie, gdy podatnikowi przysługiwało częściowe odliczenie VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT, a samochód może być uznany za towar używany. Wtedy wycofanie samochodu będzie zwolnione z VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.


Zwolnienie ma zastosowanie, gdy są spełnione łącznie dwa warunki:

- podatnik dokonał odliczenia 60%, nie więcej niż 6000 zł (w przypadku nabycia samochodu między 1 maja 2004 r. a 22 sierpnia 2005 r. 50%, nie więcej niż 5000 zł),

- samochód jest używany przez podatnika co najmniej 6 miesięcy.


Również w tym przypadku podatnik jest obowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej i wykazania w niej jako podstawy opodatkowania ceny nabycia samochodu netto. Wykazując dostawę jako zwolnioną, na fakturze należy podać podstawę prawną zwolnienia, czyli § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.


PRZYKŁAD

Podatnik kupił samochód. Cena zakupu wyniosła 60 000 zł plus VAT 13 200 zł. Samochód nie spełniał warunków uznania go za ciężarowy zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. W związku z tym podatnik dokonał częściowego odliczenia VAT naliczonego (6000 zł). Po 2 latach podatnik wycofał samochód z działalności i przekazał go na cele osobiste. Tym samym jest obowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej i wykazania na niej dostawy samochodu w cenie 60 000 zł (kwota netto zakupu). Dostawę wykaże jako zwolnioną z VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT. Podstawę prawną zwolnienia podatnik wykazuje na fakturze wewnętrznej.


Dokonanie dostawy zwolnionej z VAT może się w tym przypadku wiązać również z obowiązkiem korekty odliczenia podatku naliczonego. Obowiązek ten będzie dotyczył samochodów, które znajdują się w tzw. okresie korekty. Okres korekty wynosi:

- 5 lat - dla samochodów nabytych od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r. niezależnie od ich wartości początkowej,

- 5 lat - dla samochodów nabytych od 1 czerwca 2005 r., jeżeli ich wartość początkowa przekracza 15 000 zł,

- 1 rok - dla samochodów nabytych od 1 czerwca 2005 r., jeżeli ich wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł.


Okres korekty obejmuje lata kalendarzowe, licząc od roku, w którym samochód został oddany do używania (art. 91 ustawy o VAT).


PRZYKŁAD

Samochód osobowy został nabyty w maju 2004 r. za kwotę 40 000 zł plus VAT 8800 zł. Podatnik odliczył 50% podatku naliczonego (zgodnie z obowiązującymi w tym czasie przepisami), czyli 4400 zł. Pozostałe koszty zakupu wyniosły 2000 zł. Samochód został przyjęty do używania w czerwcu, a jego wartość początkową ustalono na kwotę 46 400 zł. Samochód został wycofany z działalności i przekazany na cele osobiste w lipcu 2007 r., czyli w czwartym roku korekty. Podatnik koryguje 2/5 odliczonego podatku naliczonego. Zmniejsza podatek naliczony o kwotę 1760 zł (4400 zł :5 = 880 zł × 2 = 1760 zł). Zmniejszenia dokonuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym wycofał samochód z działalności, czyli w rozliczeniu za lipiec 2007 r.


W piątym roku korekty, czyli w 2008 r., podatnik zmniejszyłby kwotę podatku naliczonego tylko o 1/5 kwoty odliczonego podatku, czyli o 880 zł. Sprzedając samochód w 2009 r., podatnik nie byłby już obowiązany do dokonywania korekty podatku naliczonego.


Ad 2. Jeżeli przy nabyciu samochodu podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego (np. w sytuacji zakupu od osoby fizycznej, która nie wystawiła faktury VAT, lub zakupu samochodu używanego zwolnionego z VAT), należy przyjąć, że wycofanie samochodu osobowo-ciężarowego ze środków trwałych i przekazanie go na potrzeby osobiste nie jest dostawą towarów. Nie podlega więc ustawie o podatku od towarów i usług, nie należy go tym samym dokumentować fakturą i wykazywać ani jako obrotu opodatkowanego, ani zwolnionego z VAT.


Przekazanie nieodpłatnie środka trwałego w postaci samochodu osobowo-ciężarowego, od którego nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego, nie będzie wypełniało definicji dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Nie będzie zatem podlegać opodatkowaniu VAT. Dostawą opodatkowaną jest jedynie przekazanie takiego towaru, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku w całości lub części. Gdy odliczenie nie przysługiwało, podatnik w ogóle nie dokumentuje tej czynności fakturą wewnętrzną, a jedynie dokonuje wykreślenia samochodu z ewidencji środków trwałych.


Takie podejście prezentują również organy podatkowe, m.in. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w interpretacji z 6 lutego 2007 r., nr 1424/1120/443/78/2006/IW, w której stwierdził, że wycofanie samochodu osobowego ze środków trwałych i przekazanie go na potrzeby osobiste, w sytuacji gdy przy jego nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, nie jest dostawą towarów, nie podlega więc ustawie o podatku od towarów i usług.

- art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

 art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784


Iwona Skrok

doradca podatkowy

 
 
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA