REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki w przypadku likwidacji firmy jednoosobowej oraz spółki cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie są obowiązki w przypadku likwidacji firmy (jednoosobowej) oraz spółki cywilnej w zakresie VAT od środków trwałych i zapasów materiałowych?


RADA

REKLAMA


Na osobach fizycznych likwidujących samodzielną działalność gospodarczą oraz rozwiązywanych spółkach cywilnych ciąży obowiązek opodatkowania towarów pozostałych po prowadzonej działalności. Zasady realizacji tego obowiązku omawiamy w uzasadnieniu.

 


UZASADNIENIE


Likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej oznacza zaprzestanie przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Z kolei likwidacja spółki cywilnej wiąże się z jej rozwiązaniem. Zdarzenia te (zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną, rozwiązanie spółki cywilnej) powodują najczęściej konieczność opodatkowania VAT wszystkich pozostałych po prowadzonej działalności gospodarczej towarów (art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), a więc opodatkowania tzw. remanentu. Najczęściej, lecz nie zawsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Do opodatkowania nie dojdzie, jeśli:

l likwidujący działalność gospodarczą podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego (art. 14 ust. 2 ustawy),

l likwidujący działalność podatnik nie ma towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy),

l na dzień likwidacji działalności (zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną, rozwiązania spółki cywilnej) podatnik nie ma żadnych towarów (np. dlatego, że przed tym dniem zostały one wniesione w formie aportu do innego podmiotu).


WAŻNE!

Do opodatkowania remanentu w związku z likwidacja działalności nie dochodzi, jeśli podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

REKLAMA


Należy podkreślić, że w ramach remanentu opodatkowaniu podlegają wszystkie towary pozostałe po prowadzonej działalności gospodarczej, a więc zarówno towary handlowe, jak i materiały, wyposażenie czy środki trwałe należące do podatnika.


Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 maja 2000 r. (sygn. akt I SA/Ka 1719/98, niepubl.) stwierdzając, że „intencją ustawodawcy było więc opodatkowanie towarów znajdujących się w tzw. remanencie likwidacyjnym. Przepis ten pozwala bowiem na opodatkowanie towarów, w stosunku do których przysługiwało wymienionym w nim podmiotom prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Przy czym wynikające z niego opodatkowanie nie ogranicza się tylko do towarów handlowych (środków obrotowych), lecz dotyczy również wszelkich innych towarów, jeżeli w związku z ich zakupem przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego”.


Jest to zatem odmienna sytuacja niż na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, gdzie środki trwałe nie są uwzględniane w dochodzie będącym podstawą do obliczenia podatku likwidacyjnego.


Obowiązki podatników kończących prowadzenie działalności gospodarczej, wynikające z przepisów art. 14 ustawy, są następujące:

l w terminie 14 dni od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu należy sporządzić spis z natury na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania tych czynności (art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy),

l w terminie 7 dni od zakończenia spisu należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o dokonanym spisie z natury oraz o ustalonej wartości towarów i kwocie podatku należnego (art. 14 ust. 5 pkt 2 ustawy),

REKLAMA

l w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek ten powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14 dnia od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu), należy złożyć w urzędzie skarbowym deklarację dotyczącą dokonanego spisu z natury,

l w tym samym terminie, bez wezwania, należy wpłacić należny podatek (przy czym należy podkreślić prawo do bezpośredniego zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 14 ust. 9 ustawy).


Należy też zwrócić uwagę na art. 14 ust. 7 ustawy. Stanowi on, że dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników rozwiązanych spółek cywilnych i osobowych, których przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu z podatku przez okres 12 miesięcy (licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego), pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury. Ze zwolnienia tego korzysta, przykładowo, sprzedaż towarów przejętych przez wspólnika rozwiązanej spółki cywilnej w ramach jego samodzielnej działalności gospodarczej.


W przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego przed 1 maja 2004 r., zwolnieniem powyższym nie jest objęta sprzedaż towarów objętych remanentem dokonanym przez osoby fizyczne.


- art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA