REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki w przypadku likwidacji firmy jednoosobowej oraz spółki cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie są obowiązki w przypadku likwidacji firmy (jednoosobowej) oraz spółki cywilnej w zakresie VAT od środków trwałych i zapasów materiałowych?


RADA

REKLAMA

REKLAMA


Na osobach fizycznych likwidujących samodzielną działalność gospodarczą oraz rozwiązywanych spółkach cywilnych ciąży obowiązek opodatkowania towarów pozostałych po prowadzonej działalności. Zasady realizacji tego obowiązku omawiamy w uzasadnieniu.

 


UZASADNIENIE

REKLAMA


Likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej oznacza zaprzestanie przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Z kolei likwidacja spółki cywilnej wiąże się z jej rozwiązaniem. Zdarzenia te (zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną, rozwiązanie spółki cywilnej) powodują najczęściej konieczność opodatkowania VAT wszystkich pozostałych po prowadzonej działalności gospodarczej towarów (art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), a więc opodatkowania tzw. remanentu. Najczęściej, lecz nie zawsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Do opodatkowania nie dojdzie, jeśli:

l likwidujący działalność gospodarczą podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego (art. 14 ust. 2 ustawy),

l likwidujący działalność podatnik nie ma towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy),

l na dzień likwidacji działalności (zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną, rozwiązania spółki cywilnej) podatnik nie ma żadnych towarów (np. dlatego, że przed tym dniem zostały one wniesione w formie aportu do innego podmiotu).


WAŻNE!

Do opodatkowania remanentu w związku z likwidacja działalności nie dochodzi, jeśli podatnik korzystał ze zwolnienia podmiotowego z VAT.


Należy podkreślić, że w ramach remanentu opodatkowaniu podlegają wszystkie towary pozostałe po prowadzonej działalności gospodarczej, a więc zarówno towary handlowe, jak i materiały, wyposażenie czy środki trwałe należące do podatnika.


Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 maja 2000 r. (sygn. akt I SA/Ka 1719/98, niepubl.) stwierdzając, że „intencją ustawodawcy było więc opodatkowanie towarów znajdujących się w tzw. remanencie likwidacyjnym. Przepis ten pozwala bowiem na opodatkowanie towarów, w stosunku do których przysługiwało wymienionym w nim podmiotom prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Przy czym wynikające z niego opodatkowanie nie ogranicza się tylko do towarów handlowych (środków obrotowych), lecz dotyczy również wszelkich innych towarów, jeżeli w związku z ich zakupem przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego”.


Jest to zatem odmienna sytuacja niż na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, gdzie środki trwałe nie są uwzględniane w dochodzie będącym podstawą do obliczenia podatku likwidacyjnego.


Obowiązki podatników kończących prowadzenie działalności gospodarczej, wynikające z przepisów art. 14 ustawy, są następujące:

l w terminie 14 dni od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu należy sporządzić spis z natury na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania tych czynności (art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy),

l w terminie 7 dni od zakończenia spisu należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o dokonanym spisie z natury oraz o ustalonej wartości towarów i kwocie podatku należnego (art. 14 ust. 5 pkt 2 ustawy),

l w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek ten powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14 dnia od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu), należy złożyć w urzędzie skarbowym deklarację dotyczącą dokonanego spisu z natury,

l w tym samym terminie, bez wezwania, należy wpłacić należny podatek (przy czym należy podkreślić prawo do bezpośredniego zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 14 ust. 9 ustawy).


Należy też zwrócić uwagę na art. 14 ust. 7 ustawy. Stanowi on, że dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników rozwiązanych spółek cywilnych i osobowych, których przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu z podatku przez okres 12 miesięcy (licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego), pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury. Ze zwolnienia tego korzysta, przykładowo, sprzedaż towarów przejętych przez wspólnika rozwiązanej spółki cywilnej w ramach jego samodzielnej działalności gospodarczej.


W przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego przed 1 maja 2004 r., zwolnieniem powyższym nie jest objęta sprzedaż towarów objętych remanentem dokonanym przez osoby fizyczne.


- art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA