REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wycofanie z działalności budynku podlega opodatkowaniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą wybudował budynek (pięć mieszkań na wynajem i pawilon handlowy). Podatnik odliczył VAT od części handlowej i obecnie zamierza wycofać przedmiotowy budynek z działalności gospodarczej. Od budowy budynku minęło 6 lat. Czy dochodzi do opodatkowania VAT?
Jeśli tak, co stanowi podstawę opodatkowania? Czy należy wystawić fakturę wewnętrzną?

RADA

Wycofanie przedmiotowego budynku z działalności podlega opodatkowaniu jako nieodpłatna dostawa towarów i należy ją udokumentować fakturą wewnętrzną. Podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia (wybudowania) przedmiotowego budynku.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu VAT podlegają, między innymi, odpłatne dostawy towarów (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Za odpłatną dostawę towarów uznaje się w niektórych przypadkach również dostawy nieodpłatne (co oznacza, że nieodpłatne dostawy towarów również mogą podlegać opodatkowaniu VAT). Przypadki, w których tak się dzieje, zostały wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przepisów tych wynika, że aby doszło do opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:
1) przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika musi nastąpić na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (w szczególności, między innymi, na cele osobiste podatnika),
2) podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (należy podkreślić, że warunek ten jest spełniony, jeśli prawo do odliczenia przysługiwało tylko w części).

Z treści pytania wynika, że w omawianym przypadku są spełnione oba warunki - przekazanie następuje na cele osobiste podatnika (taki bowiem charakter ma wycofanie składników majątku podatnika z prowadzonej działalności), zaś w związku z wybudowaniem przedmiotowego budynku podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego.

W konsekwencji wycofanie przedmiotowego budynku z prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatna dostawa towarów (bez znaczenia jest, że od budowy budynku minęło 6 lat) i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług). Podstawę opodatkowania stanowi koszt wytworzenia przedmiotowego budynku (art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług). Co istotne, jest to koszt wytworzenia (wybudowania) całego budynku, a nie tylko jego części, w stosunku do której przysługiwało przy wytworzeniu (wybudowaniu) prawo do odliczenia. Przepisy nie przewidują, niestety, możliwości wyłączania z podstawy opodatkowania części kosztu wytworzenia nieodpłatnie przekazywanego towaru, która przypada na część tego towaru (np. budynku) wykorzystywaną do wykonywania czynności zwolnionych od podatku (a więc niedających prawa do odliczenia). Nie można również zastosować zwolnienia jak w przypadku towarów używanych, ponieważ przysługiwało prawo do odliczenia VAT (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy).

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 10 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA