REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wycofanie z działalności budynku podlega opodatkowaniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą wybudował budynek (pięć mieszkań na wynajem i pawilon handlowy). Podatnik odliczył VAT od części handlowej i obecnie zamierza wycofać przedmiotowy budynek z działalności gospodarczej. Od budowy budynku minęło 6 lat. Czy dochodzi do opodatkowania VAT?
Jeśli tak, co stanowi podstawę opodatkowania? Czy należy wystawić fakturę wewnętrzną?

RADA

Wycofanie przedmiotowego budynku z działalności podlega opodatkowaniu jako nieodpłatna dostawa towarów i należy ją udokumentować fakturą wewnętrzną. Podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia (wybudowania) przedmiotowego budynku.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu VAT podlegają, między innymi, odpłatne dostawy towarów (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Za odpłatną dostawę towarów uznaje się w niektórych przypadkach również dostawy nieodpłatne (co oznacza, że nieodpłatne dostawy towarów również mogą podlegać opodatkowaniu VAT). Przypadki, w których tak się dzieje, zostały wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przepisów tych wynika, że aby doszło do opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:
1) przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika musi nastąpić na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (w szczególności, między innymi, na cele osobiste podatnika),
2) podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (należy podkreślić, że warunek ten jest spełniony, jeśli prawo do odliczenia przysługiwało tylko w części).

Z treści pytania wynika, że w omawianym przypadku są spełnione oba warunki - przekazanie następuje na cele osobiste podatnika (taki bowiem charakter ma wycofanie składników majątku podatnika z prowadzonej działalności), zaś w związku z wybudowaniem przedmiotowego budynku podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego.

W konsekwencji wycofanie przedmiotowego budynku z prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatna dostawa towarów (bez znaczenia jest, że od budowy budynku minęło 6 lat) i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług). Podstawę opodatkowania stanowi koszt wytworzenia przedmiotowego budynku (art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług). Co istotne, jest to koszt wytworzenia (wybudowania) całego budynku, a nie tylko jego części, w stosunku do której przysługiwało przy wytworzeniu (wybudowaniu) prawo do odliczenia. Przepisy nie przewidują, niestety, możliwości wyłączania z podstawy opodatkowania części kosztu wytworzenia nieodpłatnie przekazywanego towaru, która przypada na część tego towaru (np. budynku) wykorzystywaną do wykonywania czynności zwolnionych od podatku (a więc niedających prawa do odliczenia). Nie można również zastosować zwolnienia jak w przypadku towarów używanych, ponieważ przysługiwało prawo do odliczenia VAT (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy).

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 10 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

REKLAMA

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA