REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie firmą, sobą i czasem w… drodze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Drzazga
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Jak każdy czynny przedsiębiorca jestem ciągle w podróży między moimi rozrzuconymi po Polsce i świecie firmami, między jednym a drugim biznesowym spotkaniem, kongresem czy wreszcie wywiadem prasowym. Chcąc w międzyczasie „złapać oddech”, by troszczyć się o swój work-life balance podróżuję jeszcze więcej. Mówią o mnie – kobieta inspirująca, a ja przepakowując kolejną walizkę czasem uśmiecham się do siebie i myślę – raczej kobieta podróżująca. 

Po latach budowania firm wiem dziś na pewno, że nie byłoby możliwe odnoszenie sukcesów, gdybym nie była mistrzynią planowania – jaką strategię obrać, by dotrzeć do celu, w jakim tempie posuwać się do przodu, jakimi środkami transportu – tak dosłownie i w przenośni. Dziś wiem, że od dobrego planowania zależy też nasz wewnętrzny spokój, a ten z kolei jest to bazą wokół, której powinniśmy organizować́ całe swoje życie – prywatne i zawodowe. 

REKLAMA

REKLAMA

Jednak stan ten wymaga świadomego wysiłku i samodyscypliny. Zachęcam młodych przedsiębiorców, by pamiętali o tym, że w każdym momencie, powinni pamiętać o tym, by dbać o swoją sferę̨ emocjonalną, o swoje wnętrze, bo życie w poczuciu niepewności – która niestety towarzyszy im na początku drogi do sukcesu – sprawi, że ich pewność́ siebie i wiara we własne siły będzie tylko spadała, a to zacznie przyciągać́ tylko problematyczne sytuacje. 

Sama sobie od zawsze powtarzałam – nie czekaj na lepsze jutro, nie czekaj na wiosnę̨, nie odkładaj nic na inne, łatwiejsze czasy, bo jeśli nic nie zmienisz na lepsze, Twoje wewnętrzne życie zmieni się tylko na gorsze i odbije w życiu zewnętrznym. Tak osobistym jak i zawodowym. Rozwój zarówno osobisty, duchowy jak i zawodowy jest o wiele bardziej skuteczny, gdy dba się̨ o niego, wtedy jest dobrze i stabilnie niż, gdy trzeba gasić́ pożary. Dlatego planuję każdy krok, staram się przewidywać każdą ewentualna przeszkodę i stale udoskonalam umiejętności efektywnego zarządzania sobą w czasie i projektami pod presją jego braku. 

REKLAMA

Pomimo tego, że teraz znacznie łatwiej jest podróżować dzięki nowoczesnym środkom transportu i technologiom, wciąż wymaga to dużej determinacji i umiejętności podejmowania szybkich decyzji w różnych, czasami trudnych sytuacjach. Przemieszczanie się między krajami i kontynentami, często różnymi środkami transportu, wymaga od przedsiębiorcy samodyscypliny, opanowania, zaangażowania i… tak, tak, czegoś bardziej przyziemnego i zupełnie niezależnego ode mnie – dobrych łączy telefonicznych i internetowych. 

W jednej kwestii świat się nie zmienił – przedsiębiorcy od zawsze musieli podróżować po całym świecie, częściej niż zwykły pracownik etatowy. Na szczęście dziś jest to znacznie łatwiejsze i szybsze, a mając dobre łącza telefoniczne i internetowe oraz umiejętność pracy zdalnej, jesteśmy w stanie skutecznie zarządzać projektami i utrzymywać kontakt z zespołem i klientami nawet z bardzo daleka. Właściwe wykorzystanie narzędzi do współpracy online, takich jak chmury obliczeniowe czy programy do zarządzania projektami, również pomagają w pracy i wspierają realizację celów zawodowych bez względu na miejsce pobytu. Dlatego pytana o to jak ułatwiam sobie pracę w ciągłej podróży, opowiadam – menedżer prócz cech osobowości, takich jak determinacja, umiejętność podejmowania decyzji, zdolność do pracy pod presją i elastyczność, musi stale powiększać znajomość nowoczesnych technologii zarządzania projektami zdalnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki takiemu zarządzaniu sobą i projektami, nie boję się ani ryzyka, ani ciągle nowych wyzwań. Mój instynkt jest niezawodny, ale prawdą jest, że zatrudnianie zaufanych i kompetentnych ludzi w każdej firmie, czy oddziale jest kluczowe do tego, by nie tracić równowagi emocjonalnej oraz finansowej. Dzięki tej równowadze można zachować spójność w działaniach i wyznaczonej strategii, by dotrzeć wszędzie tam, gdzie wyznaczyliśmy kierunek – tak zawodowy jak i prywatny. Czego wszystkim młodym przedsiębiorcom na początku ich drogi szczerze doradzam. 

Ważne jest również, aby te osoby były w pełni zaangażowane i rozumiały cele firmy oraz sposób, w jaki działają jej liderzy. To pozwala na podejmowanie szybkich i skutecznych decyzji w imieniu firmy, a także na utrzymywanie dobrej atmosfery i kultury organizacyjnej.

Dlatego moi pracownicy są wybierani przeze mnie, nie chcę być dla nich anonimową panią prezes podróżującą w interesach, chcę, żeby mnie znali, chcę z nimi porozmawiać, wiedzieć jaki jest ich cel, jak widzą siebie w organizacji, czym się kierują.  To pozwala mi na budowanie z nimi relacji opartej na zaufaniu i zrozumieniu i daje szansę na lepsze zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań. Pracownicy, którzy czują się zauważeni i docenieni, zwykle są bardziej zmotywowani, a także chętniej angażują się w strategię firmy. 

Uważam, że warto inwestować czas w budowanie relacji z pracownikami i dbać o ich rozwój, co z pewnością przyniesie pozytywne efekty dla całej organizacji. Dzięki takim działaniom ludzie czują się docenieni i zauważeni, są bardziej zaangażowani w swoją pracę i chętniej wnoszą swój wkład w rozwój organizacji, a dzięki temu nasza biznes osiąga coraz lepsze wyniki finansowe. 

Wracając do początkowego wątku: co lepsze prezes w podróży poszukujący nowych pomysłów czy prezes na miejscu siedzący i bezpośrednio nadzorujący? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy prezes jest inny i każdy ma swój własny styl zarządzania. Menedżer sam musi sobie odpowiedzieć czy nadzorowana przez niego organizacja będzie prawidłowo funkcjonowała i czy może skutecznie zarządzać nawet wtedy, gdy nie jest osobiście obecny. Są prezesi, którzy nie wyobrażają sobie realizowania zadań i osiągania wytyczonych celów bez osobistej obecności i bezpośredniego nadzoru.  Jednak niezależnie czy jest w firmie czy poza nią, zarządzający musi mieć pewność, że jego zespół działa sprawnie. 

Ważne, by prezes był w stanie utrzymać kontrolę nad ogólnym kierunkiem organizacji i mieć możliwość monitorowania czy realizowane są podstawione cele. Oznacza to, że powinien delegować zadania i upoważniać liderów w firmie do podejmowania decyzji. 

Ja cieszę się, że zarządzam tak swoimi firmami, że świetnie funkcjonują niezależnie od mojej obecności, bo mój zespół wie, że mu ufam, a oni mogą na mnie liczyć zawsze i wszędzie. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA