REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie firmą, sobą i czasem w… drodze

Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Drzazga
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Jak każdy czynny przedsiębiorca jestem ciągle w podróży między moimi rozrzuconymi po Polsce i świecie firmami, między jednym a drugim biznesowym spotkaniem, kongresem czy wreszcie wywiadem prasowym. Chcąc w międzyczasie „złapać oddech”, by troszczyć się o swój work-life balance podróżuję jeszcze więcej. Mówią o mnie – kobieta inspirująca, a ja przepakowując kolejną walizkę czasem uśmiecham się do siebie i myślę – raczej kobieta podróżująca. 

Po latach budowania firm wiem dziś na pewno, że nie byłoby możliwe odnoszenie sukcesów, gdybym nie była mistrzynią planowania – jaką strategię obrać, by dotrzeć do celu, w jakim tempie posuwać się do przodu, jakimi środkami transportu – tak dosłownie i w przenośni. Dziś wiem, że od dobrego planowania zależy też nasz wewnętrzny spokój, a ten z kolei jest to bazą wokół, której powinniśmy organizować́ całe swoje życie – prywatne i zawodowe. 

REKLAMA

REKLAMA

Jednak stan ten wymaga świadomego wysiłku i samodyscypliny. Zachęcam młodych przedsiębiorców, by pamiętali o tym, że w każdym momencie, powinni pamiętać o tym, by dbać o swoją sferę̨ emocjonalną, o swoje wnętrze, bo życie w poczuciu niepewności – która niestety towarzyszy im na początku drogi do sukcesu – sprawi, że ich pewność́ siebie i wiara we własne siły będzie tylko spadała, a to zacznie przyciągać́ tylko problematyczne sytuacje. 

Sama sobie od zawsze powtarzałam – nie czekaj na lepsze jutro, nie czekaj na wiosnę̨, nie odkładaj nic na inne, łatwiejsze czasy, bo jeśli nic nie zmienisz na lepsze, Twoje wewnętrzne życie zmieni się tylko na gorsze i odbije w życiu zewnętrznym. Tak osobistym jak i zawodowym. Rozwój zarówno osobisty, duchowy jak i zawodowy jest o wiele bardziej skuteczny, gdy dba się̨ o niego, wtedy jest dobrze i stabilnie niż, gdy trzeba gasić́ pożary. Dlatego planuję każdy krok, staram się przewidywać każdą ewentualna przeszkodę i stale udoskonalam umiejętności efektywnego zarządzania sobą w czasie i projektami pod presją jego braku. 

Pomimo tego, że teraz znacznie łatwiej jest podróżować dzięki nowoczesnym środkom transportu i technologiom, wciąż wymaga to dużej determinacji i umiejętności podejmowania szybkich decyzji w różnych, czasami trudnych sytuacjach. Przemieszczanie się między krajami i kontynentami, często różnymi środkami transportu, wymaga od przedsiębiorcy samodyscypliny, opanowania, zaangażowania i… tak, tak, czegoś bardziej przyziemnego i zupełnie niezależnego ode mnie – dobrych łączy telefonicznych i internetowych. 

REKLAMA

W jednej kwestii świat się nie zmienił – przedsiębiorcy od zawsze musieli podróżować po całym świecie, częściej niż zwykły pracownik etatowy. Na szczęście dziś jest to znacznie łatwiejsze i szybsze, a mając dobre łącza telefoniczne i internetowe oraz umiejętność pracy zdalnej, jesteśmy w stanie skutecznie zarządzać projektami i utrzymywać kontakt z zespołem i klientami nawet z bardzo daleka. Właściwe wykorzystanie narzędzi do współpracy online, takich jak chmury obliczeniowe czy programy do zarządzania projektami, również pomagają w pracy i wspierają realizację celów zawodowych bez względu na miejsce pobytu. Dlatego pytana o to jak ułatwiam sobie pracę w ciągłej podróży, opowiadam – menedżer prócz cech osobowości, takich jak determinacja, umiejętność podejmowania decyzji, zdolność do pracy pod presją i elastyczność, musi stale powiększać znajomość nowoczesnych technologii zarządzania projektami zdalnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki takiemu zarządzaniu sobą i projektami, nie boję się ani ryzyka, ani ciągle nowych wyzwań. Mój instynkt jest niezawodny, ale prawdą jest, że zatrudnianie zaufanych i kompetentnych ludzi w każdej firmie, czy oddziale jest kluczowe do tego, by nie tracić równowagi emocjonalnej oraz finansowej. Dzięki tej równowadze można zachować spójność w działaniach i wyznaczonej strategii, by dotrzeć wszędzie tam, gdzie wyznaczyliśmy kierunek – tak zawodowy jak i prywatny. Czego wszystkim młodym przedsiębiorcom na początku ich drogi szczerze doradzam. 

Ważne jest również, aby te osoby były w pełni zaangażowane i rozumiały cele firmy oraz sposób, w jaki działają jej liderzy. To pozwala na podejmowanie szybkich i skutecznych decyzji w imieniu firmy, a także na utrzymywanie dobrej atmosfery i kultury organizacyjnej.

Dlatego moi pracownicy są wybierani przeze mnie, nie chcę być dla nich anonimową panią prezes podróżującą w interesach, chcę, żeby mnie znali, chcę z nimi porozmawiać, wiedzieć jaki jest ich cel, jak widzą siebie w organizacji, czym się kierują.  To pozwala mi na budowanie z nimi relacji opartej na zaufaniu i zrozumieniu i daje szansę na lepsze zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań. Pracownicy, którzy czują się zauważeni i docenieni, zwykle są bardziej zmotywowani, a także chętniej angażują się w strategię firmy. 

Uważam, że warto inwestować czas w budowanie relacji z pracownikami i dbać o ich rozwój, co z pewnością przyniesie pozytywne efekty dla całej organizacji. Dzięki takim działaniom ludzie czują się docenieni i zauważeni, są bardziej zaangażowani w swoją pracę i chętniej wnoszą swój wkład w rozwój organizacji, a dzięki temu nasza biznes osiąga coraz lepsze wyniki finansowe. 

Wracając do początkowego wątku: co lepsze prezes w podróży poszukujący nowych pomysłów czy prezes na miejscu siedzący i bezpośrednio nadzorujący? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy prezes jest inny i każdy ma swój własny styl zarządzania. Menedżer sam musi sobie odpowiedzieć czy nadzorowana przez niego organizacja będzie prawidłowo funkcjonowała i czy może skutecznie zarządzać nawet wtedy, gdy nie jest osobiście obecny. Są prezesi, którzy nie wyobrażają sobie realizowania zadań i osiągania wytyczonych celów bez osobistej obecności i bezpośredniego nadzoru.  Jednak niezależnie czy jest w firmie czy poza nią, zarządzający musi mieć pewność, że jego zespół działa sprawnie. 

Ważne, by prezes był w stanie utrzymać kontrolę nad ogólnym kierunkiem organizacji i mieć możliwość monitorowania czy realizowane są podstawione cele. Oznacza to, że powinien delegować zadania i upoważniać liderów w firmie do podejmowania decyzji. 

Ja cieszę się, że zarządzam tak swoimi firmami, że świetnie funkcjonują niezależnie od mojej obecności, bo mój zespół wie, że mu ufam, a oni mogą na mnie liczyć zawsze i wszędzie. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA