REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie firmą, sobą i czasem w… drodze

Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Drzazga
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Jak każdy czynny przedsiębiorca jestem ciągle w podróży między moimi rozrzuconymi po Polsce i świecie firmami, między jednym a drugim biznesowym spotkaniem, kongresem czy wreszcie wywiadem prasowym. Chcąc w międzyczasie „złapać oddech”, by troszczyć się o swój work-life balance podróżuję jeszcze więcej. Mówią o mnie – kobieta inspirująca, a ja przepakowując kolejną walizkę czasem uśmiecham się do siebie i myślę – raczej kobieta podróżująca. 

Po latach budowania firm wiem dziś na pewno, że nie byłoby możliwe odnoszenie sukcesów, gdybym nie była mistrzynią planowania – jaką strategię obrać, by dotrzeć do celu, w jakim tempie posuwać się do przodu, jakimi środkami transportu – tak dosłownie i w przenośni. Dziś wiem, że od dobrego planowania zależy też nasz wewnętrzny spokój, a ten z kolei jest to bazą wokół, której powinniśmy organizować́ całe swoje życie – prywatne i zawodowe. 

REKLAMA

REKLAMA

Jednak stan ten wymaga świadomego wysiłku i samodyscypliny. Zachęcam młodych przedsiębiorców, by pamiętali o tym, że w każdym momencie, powinni pamiętać o tym, by dbać o swoją sferę̨ emocjonalną, o swoje wnętrze, bo życie w poczuciu niepewności – która niestety towarzyszy im na początku drogi do sukcesu – sprawi, że ich pewność́ siebie i wiara we własne siły będzie tylko spadała, a to zacznie przyciągać́ tylko problematyczne sytuacje. 

Sama sobie od zawsze powtarzałam – nie czekaj na lepsze jutro, nie czekaj na wiosnę̨, nie odkładaj nic na inne, łatwiejsze czasy, bo jeśli nic nie zmienisz na lepsze, Twoje wewnętrzne życie zmieni się tylko na gorsze i odbije w życiu zewnętrznym. Tak osobistym jak i zawodowym. Rozwój zarówno osobisty, duchowy jak i zawodowy jest o wiele bardziej skuteczny, gdy dba się̨ o niego, wtedy jest dobrze i stabilnie niż, gdy trzeba gasić́ pożary. Dlatego planuję każdy krok, staram się przewidywać każdą ewentualna przeszkodę i stale udoskonalam umiejętności efektywnego zarządzania sobą w czasie i projektami pod presją jego braku. 

REKLAMA

Pomimo tego, że teraz znacznie łatwiej jest podróżować dzięki nowoczesnym środkom transportu i technologiom, wciąż wymaga to dużej determinacji i umiejętności podejmowania szybkich decyzji w różnych, czasami trudnych sytuacjach. Przemieszczanie się między krajami i kontynentami, często różnymi środkami transportu, wymaga od przedsiębiorcy samodyscypliny, opanowania, zaangażowania i… tak, tak, czegoś bardziej przyziemnego i zupełnie niezależnego ode mnie – dobrych łączy telefonicznych i internetowych. 

W jednej kwestii świat się nie zmienił – przedsiębiorcy od zawsze musieli podróżować po całym świecie, częściej niż zwykły pracownik etatowy. Na szczęście dziś jest to znacznie łatwiejsze i szybsze, a mając dobre łącza telefoniczne i internetowe oraz umiejętność pracy zdalnej, jesteśmy w stanie skutecznie zarządzać projektami i utrzymywać kontakt z zespołem i klientami nawet z bardzo daleka. Właściwe wykorzystanie narzędzi do współpracy online, takich jak chmury obliczeniowe czy programy do zarządzania projektami, również pomagają w pracy i wspierają realizację celów zawodowych bez względu na miejsce pobytu. Dlatego pytana o to jak ułatwiam sobie pracę w ciągłej podróży, opowiadam – menedżer prócz cech osobowości, takich jak determinacja, umiejętność podejmowania decyzji, zdolność do pracy pod presją i elastyczność, musi stale powiększać znajomość nowoczesnych technologii zarządzania projektami zdalnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki takiemu zarządzaniu sobą i projektami, nie boję się ani ryzyka, ani ciągle nowych wyzwań. Mój instynkt jest niezawodny, ale prawdą jest, że zatrudnianie zaufanych i kompetentnych ludzi w każdej firmie, czy oddziale jest kluczowe do tego, by nie tracić równowagi emocjonalnej oraz finansowej. Dzięki tej równowadze można zachować spójność w działaniach i wyznaczonej strategii, by dotrzeć wszędzie tam, gdzie wyznaczyliśmy kierunek – tak zawodowy jak i prywatny. Czego wszystkim młodym przedsiębiorcom na początku ich drogi szczerze doradzam. 

Ważne jest również, aby te osoby były w pełni zaangażowane i rozumiały cele firmy oraz sposób, w jaki działają jej liderzy. To pozwala na podejmowanie szybkich i skutecznych decyzji w imieniu firmy, a także na utrzymywanie dobrej atmosfery i kultury organizacyjnej.

Dlatego moi pracownicy są wybierani przeze mnie, nie chcę być dla nich anonimową panią prezes podróżującą w interesach, chcę, żeby mnie znali, chcę z nimi porozmawiać, wiedzieć jaki jest ich cel, jak widzą siebie w organizacji, czym się kierują.  To pozwala mi na budowanie z nimi relacji opartej na zaufaniu i zrozumieniu i daje szansę na lepsze zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań. Pracownicy, którzy czują się zauważeni i docenieni, zwykle są bardziej zmotywowani, a także chętniej angażują się w strategię firmy. 

Uważam, że warto inwestować czas w budowanie relacji z pracownikami i dbać o ich rozwój, co z pewnością przyniesie pozytywne efekty dla całej organizacji. Dzięki takim działaniom ludzie czują się docenieni i zauważeni, są bardziej zaangażowani w swoją pracę i chętniej wnoszą swój wkład w rozwój organizacji, a dzięki temu nasza biznes osiąga coraz lepsze wyniki finansowe. 

Wracając do początkowego wątku: co lepsze prezes w podróży poszukujący nowych pomysłów czy prezes na miejscu siedzący i bezpośrednio nadzorujący? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy prezes jest inny i każdy ma swój własny styl zarządzania. Menedżer sam musi sobie odpowiedzieć czy nadzorowana przez niego organizacja będzie prawidłowo funkcjonowała i czy może skutecznie zarządzać nawet wtedy, gdy nie jest osobiście obecny. Są prezesi, którzy nie wyobrażają sobie realizowania zadań i osiągania wytyczonych celów bez osobistej obecności i bezpośredniego nadzoru.  Jednak niezależnie czy jest w firmie czy poza nią, zarządzający musi mieć pewność, że jego zespół działa sprawnie. 

Ważne, by prezes był w stanie utrzymać kontrolę nad ogólnym kierunkiem organizacji i mieć możliwość monitorowania czy realizowane są podstawione cele. Oznacza to, że powinien delegować zadania i upoważniać liderów w firmie do podejmowania decyzji. 

Ja cieszę się, że zarządzam tak swoimi firmami, że świetnie funkcjonują niezależnie od mojej obecności, bo mój zespół wie, że mu ufam, a oni mogą na mnie liczyć zawsze i wszędzie. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA