REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie firmą, sobą i czasem w… drodze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Drzazga
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Jak każdy czynny przedsiębiorca jestem ciągle w podróży między moimi rozrzuconymi po Polsce i świecie firmami, między jednym a drugim biznesowym spotkaniem, kongresem czy wreszcie wywiadem prasowym. Chcąc w międzyczasie „złapać oddech”, by troszczyć się o swój work-life balance podróżuję jeszcze więcej. Mówią o mnie – kobieta inspirująca, a ja przepakowując kolejną walizkę czasem uśmiecham się do siebie i myślę – raczej kobieta podróżująca. 

Po latach budowania firm wiem dziś na pewno, że nie byłoby możliwe odnoszenie sukcesów, gdybym nie była mistrzynią planowania – jaką strategię obrać, by dotrzeć do celu, w jakim tempie posuwać się do przodu, jakimi środkami transportu – tak dosłownie i w przenośni. Dziś wiem, że od dobrego planowania zależy też nasz wewnętrzny spokój, a ten z kolei jest to bazą wokół, której powinniśmy organizować́ całe swoje życie – prywatne i zawodowe. 

REKLAMA

REKLAMA

Jednak stan ten wymaga świadomego wysiłku i samodyscypliny. Zachęcam młodych przedsiębiorców, by pamiętali o tym, że w każdym momencie, powinni pamiętać o tym, by dbać o swoją sferę̨ emocjonalną, o swoje wnętrze, bo życie w poczuciu niepewności – która niestety towarzyszy im na początku drogi do sukcesu – sprawi, że ich pewność́ siebie i wiara we własne siły będzie tylko spadała, a to zacznie przyciągać́ tylko problematyczne sytuacje. 

Sama sobie od zawsze powtarzałam – nie czekaj na lepsze jutro, nie czekaj na wiosnę̨, nie odkładaj nic na inne, łatwiejsze czasy, bo jeśli nic nie zmienisz na lepsze, Twoje wewnętrzne życie zmieni się tylko na gorsze i odbije w życiu zewnętrznym. Tak osobistym jak i zawodowym. Rozwój zarówno osobisty, duchowy jak i zawodowy jest o wiele bardziej skuteczny, gdy dba się̨ o niego, wtedy jest dobrze i stabilnie niż, gdy trzeba gasić́ pożary. Dlatego planuję każdy krok, staram się przewidywać każdą ewentualna przeszkodę i stale udoskonalam umiejętności efektywnego zarządzania sobą w czasie i projektami pod presją jego braku. 

Pomimo tego, że teraz znacznie łatwiej jest podróżować dzięki nowoczesnym środkom transportu i technologiom, wciąż wymaga to dużej determinacji i umiejętności podejmowania szybkich decyzji w różnych, czasami trudnych sytuacjach. Przemieszczanie się między krajami i kontynentami, często różnymi środkami transportu, wymaga od przedsiębiorcy samodyscypliny, opanowania, zaangażowania i… tak, tak, czegoś bardziej przyziemnego i zupełnie niezależnego ode mnie – dobrych łączy telefonicznych i internetowych. 

REKLAMA

W jednej kwestii świat się nie zmienił – przedsiębiorcy od zawsze musieli podróżować po całym świecie, częściej niż zwykły pracownik etatowy. Na szczęście dziś jest to znacznie łatwiejsze i szybsze, a mając dobre łącza telefoniczne i internetowe oraz umiejętność pracy zdalnej, jesteśmy w stanie skutecznie zarządzać projektami i utrzymywać kontakt z zespołem i klientami nawet z bardzo daleka. Właściwe wykorzystanie narzędzi do współpracy online, takich jak chmury obliczeniowe czy programy do zarządzania projektami, również pomagają w pracy i wspierają realizację celów zawodowych bez względu na miejsce pobytu. Dlatego pytana o to jak ułatwiam sobie pracę w ciągłej podróży, opowiadam – menedżer prócz cech osobowości, takich jak determinacja, umiejętność podejmowania decyzji, zdolność do pracy pod presją i elastyczność, musi stale powiększać znajomość nowoczesnych technologii zarządzania projektami zdalnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki takiemu zarządzaniu sobą i projektami, nie boję się ani ryzyka, ani ciągle nowych wyzwań. Mój instynkt jest niezawodny, ale prawdą jest, że zatrudnianie zaufanych i kompetentnych ludzi w każdej firmie, czy oddziale jest kluczowe do tego, by nie tracić równowagi emocjonalnej oraz finansowej. Dzięki tej równowadze można zachować spójność w działaniach i wyznaczonej strategii, by dotrzeć wszędzie tam, gdzie wyznaczyliśmy kierunek – tak zawodowy jak i prywatny. Czego wszystkim młodym przedsiębiorcom na początku ich drogi szczerze doradzam. 

Ważne jest również, aby te osoby były w pełni zaangażowane i rozumiały cele firmy oraz sposób, w jaki działają jej liderzy. To pozwala na podejmowanie szybkich i skutecznych decyzji w imieniu firmy, a także na utrzymywanie dobrej atmosfery i kultury organizacyjnej.

Dlatego moi pracownicy są wybierani przeze mnie, nie chcę być dla nich anonimową panią prezes podróżującą w interesach, chcę, żeby mnie znali, chcę z nimi porozmawiać, wiedzieć jaki jest ich cel, jak widzą siebie w organizacji, czym się kierują.  To pozwala mi na budowanie z nimi relacji opartej na zaufaniu i zrozumieniu i daje szansę na lepsze zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań. Pracownicy, którzy czują się zauważeni i docenieni, zwykle są bardziej zmotywowani, a także chętniej angażują się w strategię firmy. 

Uważam, że warto inwestować czas w budowanie relacji z pracownikami i dbać o ich rozwój, co z pewnością przyniesie pozytywne efekty dla całej organizacji. Dzięki takim działaniom ludzie czują się docenieni i zauważeni, są bardziej zaangażowani w swoją pracę i chętniej wnoszą swój wkład w rozwój organizacji, a dzięki temu nasza biznes osiąga coraz lepsze wyniki finansowe. 

Wracając do początkowego wątku: co lepsze prezes w podróży poszukujący nowych pomysłów czy prezes na miejscu siedzący i bezpośrednio nadzorujący? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy prezes jest inny i każdy ma swój własny styl zarządzania. Menedżer sam musi sobie odpowiedzieć czy nadzorowana przez niego organizacja będzie prawidłowo funkcjonowała i czy może skutecznie zarządzać nawet wtedy, gdy nie jest osobiście obecny. Są prezesi, którzy nie wyobrażają sobie realizowania zadań i osiągania wytyczonych celów bez osobistej obecności i bezpośredniego nadzoru.  Jednak niezależnie czy jest w firmie czy poza nią, zarządzający musi mieć pewność, że jego zespół działa sprawnie. 

Ważne, by prezes był w stanie utrzymać kontrolę nad ogólnym kierunkiem organizacji i mieć możliwość monitorowania czy realizowane są podstawione cele. Oznacza to, że powinien delegować zadania i upoważniać liderów w firmie do podejmowania decyzji. 

Ja cieszę się, że zarządzam tak swoimi firmami, że świetnie funkcjonują niezależnie od mojej obecności, bo mój zespół wie, że mu ufam, a oni mogą na mnie liczyć zawsze i wszędzie. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA