Kategorie

Paragon fiskalny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W jakiej sytuacji porady prawne mogą odbywać się bez kasy fiskalnej? Co z poradami świadczonymi online? Czy brak paragonu wpływa na udokumentowanie transakcji?
Na skutek interwencji Rzecznika MŚP Minister Finansów wyjaśnia wątpliwości związane z obowiązkiem przedsiębiorców podania numeru NIP przed płatnością w transakcjach do 450 zł w celu uzyskania faktury.
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT i niektórych innych ustaw. Przewiduje ona zmiany w wystawianiu faktur i paragonów.
Na 2018 r. zaplanowane jest wprowadzenie elektronicznych paragonów fiskalnych. Ma to uszczelnić system podatku VAT i pomóc w walce z szarą strefą, która odpowiada nawet za 40 proc. luki w VAT. Straty budżetu z tego tytułu szacuje się na ok. 50 mld zł.
W 2017 r. papierowe dowody zakupu mają zostać zastąpione przez elektroniczne paragony. Z punktu widzenia przedsiębiorców e-paragon może przynieść spore korzyści. Jakie?
Czy paragon może być dowodem na poniesienie kosztów uzyskania przychodu? Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Jakie dane powinien zawierać paragon dokumentujący wpłatę zaliczki? Czy konieczne jest oznaczenie, że paragon dokumentuje zaliczkę, oraz wskazanie kwoty pozostałej do zapłaty?
Niejednokrotnie przy prowadzeniu ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących podatnicy popełniają pomyłki, np. wskazując niewłaściwą ilość zakupionych towarów czy też zawyżoną/zaniżoną cenę świadczenia. Błędy na paragonach fiskalnych mogą zostać jednak poprawione na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Przedsiębiorcy, na których ciąży obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej powinni pamiętać o wydaniu paragonu. Sprzedaż na zeszyt może ich sporo kosztować. Brak prądu, czy awaria kasy nie zwalnia z obowiązku sprzedaży przy jej użyciu. W takiej sytuacji należy albo skorzystać z rezerwowej kasy fiskalnej albo … powstrzymać się od sprzedaży. W praktyce często jednak firma sprzedaje dalej zapisując dane do zeszytu. Jest to niestety ryzykowne działanie, zagrożone dotkliwymi sankcjami.
Co zrobić, jeżeli na paragon z kasy fiskalnej zamiast kwoty 700 zł została nabita kwota 18 000 zł? Czy trzeba ten błąd zgłaszać do urzędu skarbowego? Czy wystarczy napisać oświadczenie i dołączyć je do innych dokumentów księgowych?