REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić w przypadku wystawienia paragonu na kwotę wyższą niż właściwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, jeżeli na paragon z kasy fiskalnej zamiast kwoty 700 zł została nabita kwota 18 000 zł? Czy trzeba ten błąd zgłaszać do urzędu skarbowego? Czy wystarczy napisać oświadczenie i dołączyć je do innych dokumentów księgowych?

Wyższa kwota na paragonie niż właściwa

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W przedstawionym przypadku sposób postępowania zależy od tego, czy błędny paragon został (lub zostanie) odzyskany, czy nie. Niezależnie od tego, czy paragon zostanie odzyskany, czy nie, nie trzeba składać żadnego oświadczenia w urzędzie skarbowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Stosunkowo często zdarza się, że podatnicy popełniają błąd przy wystawianiu paragonu z kasy fiskalnej. Ponieważ niemożliwa jest jakakolwiek ingerencja podatnika w pamięć fiskalną kasy (również podmiotów wykonujących serwis techniczny kas rejestrujących), więc raz wprowadzone do kasy dane nie podlegają już modyfikacji. Obowiązujące przepisy o VAT (w szczególności przepisy rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania) nie określają obowiązującego podatników sposobu postępowania w takich przypadkach. W szczególności nie wskazują sposobu korygowania błędnych paragonów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przyjęło się postępowanie polegające na prowadzeniu tzw. zeszytu (ewidencji) korekt i odnotowywaniu w nim wszelkich przypadków wystawienia błędnego paragonu (np. wystawienia paragonu na zawyżoną kwotę).

Jak czytamy w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 31 stycznia 2006 r. (sygn. PP2/443-100-I/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/):(...) przepisy prawa podatkowego nie precyzują również sposobu ewidencjonowania danych wynikających z błędnych paragonów fiskalnych. Tym samym ich ewidencjonowanie w zeszycie oznaczonym jako „zeszyt korekt”, nie podlegającym rejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym należy uznać za działanie właściwe.

W celu rozwiązania sytuacji przedstawionej w pytaniu możliwe są dwa scenariusze. Należy jednak zaznaczyć, że niezależnie od tego, który z nich zostanie wybrany, nie jest konieczne dokonywanie żadnego zgłoszenia do urzędu skarbowego. Przepisy nie określają bowiem takiego obowiązku.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt bez wystawiania prawidłowego paragonu

Pierwszy sposób polega na odnotowaniu w zeszycie korekt faktu wystawienia błędnego paragonu bez wystawiania kolejnego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten należy uznać za prawidłowy w przypadkach, gdy nie jest możliwe odzyskanie błędnego paragonu. W zeszycie korekt należy wówczas:

• wpisać, że „w dniu X wystawiono błędny paragon za towar/usługę Y”,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji jako przyczynę błędu można wskazać „zaewidencjonowanie błędnej ceny” lub, bardziej szczegółowo, „pomyłkowe zewidencjonowanie ceny 18 000 zł zamiast 700 zł”),

• wpisać błędne kwoty wskazane na paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości oraz różnicę między tymi kwotami.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt oraz wystawienie prawidłowego paragonu

Drugi sposób polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten jest właściwy, jeśli podatnik dysponuje błędnym paragonem. W zeszycie korekt należy wskazać wówczas, że np. „paragon wystawiony w dniu X za towar/usługę Y został ze względu na pomyłkę w cenie wystawiony raz jeszcze”. W takim przypadku do zeszytu korekt należy:

• załączyć błędny paragon,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji - analogicznie jak w pierwszym sposobie postępowania),

• wpisać błędne kwoty wskazane na pierwszym paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości wskazane na drugim paragonie oraz różnicę między tymi kwotami.

Podsumowując, należy stwierdzić, że właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne. Uzasadnia niewykazanie w deklaracji VAT (a w konsekwencji niezapłacenie) VAT od zawyżonego obrotu. Niestety, nie ma przepisów, które wprost regulowałyby kwestię paragonów, na których wykazano kwotę należnego VAT w wysokości wyższej od należnej, tak jak reguluje to art. 108 ustawy o VAT w odniesieniu do faktur VAT. Brak takiej regulacji nie wyklucza jednak zakwestionowania prawidłowości dokonanych rozliczeń w razie ewentualnej kontroli.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA