REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić w przypadku wystawienia paragonu na kwotę wyższą niż właściwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, jeżeli na paragon z kasy fiskalnej zamiast kwoty 700 zł została nabita kwota 18 000 zł? Czy trzeba ten błąd zgłaszać do urzędu skarbowego? Czy wystarczy napisać oświadczenie i dołączyć je do innych dokumentów księgowych?

Wyższa kwota na paragonie niż właściwa

RADA

REKLAMA

W przedstawionym przypadku sposób postępowania zależy od tego, czy błędny paragon został (lub zostanie) odzyskany, czy nie. Niezależnie od tego, czy paragon zostanie odzyskany, czy nie, nie trzeba składać żadnego oświadczenia w urzędzie skarbowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Stosunkowo często zdarza się, że podatnicy popełniają błąd przy wystawianiu paragonu z kasy fiskalnej. Ponieważ niemożliwa jest jakakolwiek ingerencja podatnika w pamięć fiskalną kasy (również podmiotów wykonujących serwis techniczny kas rejestrujących), więc raz wprowadzone do kasy dane nie podlegają już modyfikacji. Obowiązujące przepisy o VAT (w szczególności przepisy rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania) nie określają obowiązującego podatników sposobu postępowania w takich przypadkach. W szczególności nie wskazują sposobu korygowania błędnych paragonów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przyjęło się postępowanie polegające na prowadzeniu tzw. zeszytu (ewidencji) korekt i odnotowywaniu w nim wszelkich przypadków wystawienia błędnego paragonu (np. wystawienia paragonu na zawyżoną kwotę).

Jak czytamy w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 31 stycznia 2006 r. (sygn. PP2/443-100-I/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/):(...) przepisy prawa podatkowego nie precyzują również sposobu ewidencjonowania danych wynikających z błędnych paragonów fiskalnych. Tym samym ich ewidencjonowanie w zeszycie oznaczonym jako „zeszyt korekt”, nie podlegającym rejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym należy uznać za działanie właściwe.

W celu rozwiązania sytuacji przedstawionej w pytaniu możliwe są dwa scenariusze. Należy jednak zaznaczyć, że niezależnie od tego, który z nich zostanie wybrany, nie jest konieczne dokonywanie żadnego zgłoszenia do urzędu skarbowego. Przepisy nie określają bowiem takiego obowiązku.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt bez wystawiania prawidłowego paragonu

Pierwszy sposób polega na odnotowaniu w zeszycie korekt faktu wystawienia błędnego paragonu bez wystawiania kolejnego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten należy uznać za prawidłowy w przypadkach, gdy nie jest możliwe odzyskanie błędnego paragonu. W zeszycie korekt należy wówczas:

• wpisać, że „w dniu X wystawiono błędny paragon za towar/usługę Y”,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji jako przyczynę błędu można wskazać „zaewidencjonowanie błędnej ceny” lub, bardziej szczegółowo, „pomyłkowe zewidencjonowanie ceny 18 000 zł zamiast 700 zł”),

• wpisać błędne kwoty wskazane na paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości oraz różnicę między tymi kwotami.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt oraz wystawienie prawidłowego paragonu

Drugi sposób polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten jest właściwy, jeśli podatnik dysponuje błędnym paragonem. W zeszycie korekt należy wskazać wówczas, że np. „paragon wystawiony w dniu X za towar/usługę Y został ze względu na pomyłkę w cenie wystawiony raz jeszcze”. W takim przypadku do zeszytu korekt należy:

• załączyć błędny paragon,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji - analogicznie jak w pierwszym sposobie postępowania),

• wpisać błędne kwoty wskazane na pierwszym paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości wskazane na drugim paragonie oraz różnicę między tymi kwotami.

REKLAMA

Podsumowując, należy stwierdzić, że właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne. Uzasadnia niewykazanie w deklaracji VAT (a w konsekwencji niezapłacenie) VAT od zawyżonego obrotu. Niestety, nie ma przepisów, które wprost regulowałyby kwestię paragonów, na których wykazano kwotę należnego VAT w wysokości wyższej od należnej, tak jak reguluje to art. 108 ustawy o VAT w odniesieniu do faktur VAT. Brak takiej regulacji nie wyklucza jednak zakwestionowania prawidłowości dokonanych rozliczeń w razie ewentualnej kontroli.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA