REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić w przypadku wystawienia paragonu na kwotę wyższą niż właściwa

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, jeżeli na paragon z kasy fiskalnej zamiast kwoty 700 zł została nabita kwota 18 000 zł? Czy trzeba ten błąd zgłaszać do urzędu skarbowego? Czy wystarczy napisać oświadczenie i dołączyć je do innych dokumentów księgowych?

Wyższa kwota na paragonie niż właściwa

RADA

REKLAMA

W przedstawionym przypadku sposób postępowania zależy od tego, czy błędny paragon został (lub zostanie) odzyskany, czy nie. Niezależnie od tego, czy paragon zostanie odzyskany, czy nie, nie trzeba składać żadnego oświadczenia w urzędzie skarbowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Stosunkowo często zdarza się, że podatnicy popełniają błąd przy wystawianiu paragonu z kasy fiskalnej. Ponieważ niemożliwa jest jakakolwiek ingerencja podatnika w pamięć fiskalną kasy (również podmiotów wykonujących serwis techniczny kas rejestrujących), więc raz wprowadzone do kasy dane nie podlegają już modyfikacji. Obowiązujące przepisy o VAT (w szczególności przepisy rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania) nie określają obowiązującego podatników sposobu postępowania w takich przypadkach. W szczególności nie wskazują sposobu korygowania błędnych paragonów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przyjęło się postępowanie polegające na prowadzeniu tzw. zeszytu (ewidencji) korekt i odnotowywaniu w nim wszelkich przypadków wystawienia błędnego paragonu (np. wystawienia paragonu na zawyżoną kwotę).

Jak czytamy w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 31 stycznia 2006 r. (sygn. PP2/443-100-I/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/):(...) przepisy prawa podatkowego nie precyzują również sposobu ewidencjonowania danych wynikających z błędnych paragonów fiskalnych. Tym samym ich ewidencjonowanie w zeszycie oznaczonym jako „zeszyt korekt”, nie podlegającym rejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym należy uznać za działanie właściwe.

W celu rozwiązania sytuacji przedstawionej w pytaniu możliwe są dwa scenariusze. Należy jednak zaznaczyć, że niezależnie od tego, który z nich zostanie wybrany, nie jest konieczne dokonywanie żadnego zgłoszenia do urzędu skarbowego. Przepisy nie określają bowiem takiego obowiązku.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt bez wystawiania prawidłowego paragonu

Pierwszy sposób polega na odnotowaniu w zeszycie korekt faktu wystawienia błędnego paragonu bez wystawiania kolejnego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten należy uznać za prawidłowy w przypadkach, gdy nie jest możliwe odzyskanie błędnego paragonu. W zeszycie korekt należy wówczas:

• wpisać, że „w dniu X wystawiono błędny paragon za towar/usługę Y”,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji jako przyczynę błędu można wskazać „zaewidencjonowanie błędnej ceny” lub, bardziej szczegółowo, „pomyłkowe zewidencjonowanie ceny 18 000 zł zamiast 700 zł”),

• wpisać błędne kwoty wskazane na paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości oraz różnicę między tymi kwotami.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt oraz wystawienie prawidłowego paragonu

Drugi sposób polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten jest właściwy, jeśli podatnik dysponuje błędnym paragonem. W zeszycie korekt należy wskazać wówczas, że np. „paragon wystawiony w dniu X za towar/usługę Y został ze względu na pomyłkę w cenie wystawiony raz jeszcze”. W takim przypadku do zeszytu korekt należy:

• załączyć błędny paragon,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji - analogicznie jak w pierwszym sposobie postępowania),

• wpisać błędne kwoty wskazane na pierwszym paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości wskazane na drugim paragonie oraz różnicę między tymi kwotami.

REKLAMA

Podsumowując, należy stwierdzić, że właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne. Uzasadnia niewykazanie w deklaracji VAT (a w konsekwencji niezapłacenie) VAT od zawyżonego obrotu. Niestety, nie ma przepisów, które wprost regulowałyby kwestię paragonów, na których wykazano kwotę należnego VAT w wysokości wyższej od należnej, tak jak reguluje to art. 108 ustawy o VAT w odniesieniu do faktur VAT. Brak takiej regulacji nie wyklucza jednak zakwestionowania prawidłowości dokonanych rozliczeń w razie ewentualnej kontroli.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA