REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić w przypadku wystawienia paragonu na kwotę wyższą niż właściwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne
Właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, jeżeli na paragon z kasy fiskalnej zamiast kwoty 700 zł została nabita kwota 18 000 zł? Czy trzeba ten błąd zgłaszać do urzędu skarbowego? Czy wystarczy napisać oświadczenie i dołączyć je do innych dokumentów księgowych?

Wyższa kwota na paragonie niż właściwa

RADA

REKLAMA

W przedstawionym przypadku sposób postępowania zależy od tego, czy błędny paragon został (lub zostanie) odzyskany, czy nie. Niezależnie od tego, czy paragon zostanie odzyskany, czy nie, nie trzeba składać żadnego oświadczenia w urzędzie skarbowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Stosunkowo często zdarza się, że podatnicy popełniają błąd przy wystawianiu paragonu z kasy fiskalnej. Ponieważ niemożliwa jest jakakolwiek ingerencja podatnika w pamięć fiskalną kasy (również podmiotów wykonujących serwis techniczny kas rejestrujących), więc raz wprowadzone do kasy dane nie podlegają już modyfikacji. Obowiązujące przepisy o VAT (w szczególności przepisy rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania) nie określają obowiązującego podatników sposobu postępowania w takich przypadkach. W szczególności nie wskazują sposobu korygowania błędnych paragonów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce przyjęło się postępowanie polegające na prowadzeniu tzw. zeszytu (ewidencji) korekt i odnotowywaniu w nim wszelkich przypadków wystawienia błędnego paragonu (np. wystawienia paragonu na zawyżoną kwotę).

Jak czytamy w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 31 stycznia 2006 r. (sygn. PP2/443-100-I/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/):(...) przepisy prawa podatkowego nie precyzują również sposobu ewidencjonowania danych wynikających z błędnych paragonów fiskalnych. Tym samym ich ewidencjonowanie w zeszycie oznaczonym jako „zeszyt korekt”, nie podlegającym rejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym należy uznać za działanie właściwe.

W celu rozwiązania sytuacji przedstawionej w pytaniu możliwe są dwa scenariusze. Należy jednak zaznaczyć, że niezależnie od tego, który z nich zostanie wybrany, nie jest konieczne dokonywanie żadnego zgłoszenia do urzędu skarbowego. Przepisy nie określają bowiem takiego obowiązku.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt bez wystawiania prawidłowego paragonu

Pierwszy sposób polega na odnotowaniu w zeszycie korekt faktu wystawienia błędnego paragonu bez wystawiania kolejnego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten należy uznać za prawidłowy w przypadkach, gdy nie jest możliwe odzyskanie błędnego paragonu. W zeszycie korekt należy wówczas:

• wpisać, że „w dniu X wystawiono błędny paragon za towar/usługę Y”,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji jako przyczynę błędu można wskazać „zaewidencjonowanie błędnej ceny” lub, bardziej szczegółowo, „pomyłkowe zewidencjonowanie ceny 18 000 zł zamiast 700 zł”),

• wpisać błędne kwoty wskazane na paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości oraz różnicę między tymi kwotami.

Odnotowanie błędu w zeszycie korekt oraz wystawienie prawidłowego paragonu

Drugi sposób polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu. Sposób ten jest właściwy, jeśli podatnik dysponuje błędnym paragonem. W zeszycie korekt należy wskazać wówczas, że np. „paragon wystawiony w dniu X za towar/usługę Y został ze względu na pomyłkę w cenie wystawiony raz jeszcze”. W takim przypadku do zeszytu korekt należy:

• załączyć błędny paragon,

• wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji - analogicznie jak w pierwszym sposobie postępowania),

• wpisać błędne kwoty wskazane na pierwszym paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości wskazane na drugim paragonie oraz różnicę między tymi kwotami.

REKLAMA

Podsumowując, należy stwierdzić, że właściwe skorygowanie błędnie wystawionych paragonów jest bardzo ważne. Uzasadnia niewykazanie w deklaracji VAT (a w konsekwencji niezapłacenie) VAT od zawyżonego obrotu. Niestety, nie ma przepisów, które wprost regulowałyby kwestię paragonów, na których wykazano kwotę należnego VAT w wysokości wyższej od należnej, tak jak reguluje to art. 108 ustawy o VAT w odniesieniu do faktur VAT. Brak takiej regulacji nie wyklucza jednak zakwestionowania prawidłowości dokonanych rozliczeń w razie ewentualnej kontroli.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA