REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Szkolenia dla kadry kierowniczej. /Fot. Fotolia
Szkolenia dla kadry kierowniczej. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dziś klasyczny model edukacji menedżerów odchodzi do lamusa. Mimo wielu zalet, nie jest on w stanie sprostać wyzwaniom współczesnego rynku. Przyszedł czas na zupełnie nowe trendy w edukacji i rozwoju menedżerów, które mają odpowiedzieć na obecne problemy gospodarcze.

Nadchodzą zmiany

Dotychczasowe szkolenia dla kadry kierowniczej świetnie przygotowywały do zarządzania w kapitalistycznym, przemysłowym społeczeństwie. Rolą menedżera było wówczas: odbieranie wykonanych zadań, realizacja odgórnych poleceń i motywowanie pracowników wachlarzem nagród i kar. Przedsiębiorstwo, niezależnie od branży, traktowano jako jedną wielką fabrykę, w której menedżer był zarządcą pilnującym właściwego wykonania pracy. Osobowość pracownika nie miała tu znaczenia, liczyły się jedynie kwalifikacje. Nowa rzeczywistość na zawsze zmieniła ten sposób myślenia o zarządzaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe problemy

Współcześni menedżerowie, zwłaszcza ci do spraw rekrutacji, znaleźli się w dużo trudniejszej sytuacji niż ich poprzednicy. Ponad 2 miliony potencjalnych pracowników wyemigrowało za granicę, w tym młodzi absolwenci uczelni wyższych oraz wykwalifikowani specjaliści, nie mający szansy na rozwój w Polsce. Sytuacji nie ułatwia fakt, że nowi pracownicy mają dużo wyższe oczekiwania finansowe i wcale nie są przywiązani do jednego miejsca pracy, jak miało to miejsce dawniej. Inaczej patrzą też na kwestię szkoleń i swojej roli w organizacji. Od miejsca pracy oczekują nie tylko wysokich zarobków, ale możliwości rozwoju, ciekawych zadań oraz współdecydowania o sprawach firmy. Dla pracodawców oznacza to jedno - żeby utrzymać się na rynku i nie zostać w tyle, trzeba zmienić sposób zarządzania.

Zobacz serwis: Zarządzanie

Koniec z nudnymi szkoleniami

Obecnie inaczej patrzy się na kwestię szkoleń. Pracodawcy dostrzegają już różnicę pomiędzy działaniem jednorazowym a całym programem edukacyjnym dla kadry menedżerskiej. Zauważono, że setki standardowych szkoleń pracowniczych, jak choćby te z budowania zespołu, integracji, czy komunikacji, są nudnym obowiązkiem i nie dają większych efektów w przyszłości. Wiele z nich uczy też umiejętności, które w danej firmie nie są tak naprawdę potrzebne. Dlatego też obecnie oferuje się raczej szkolenia profilowane, tzn. skrojone na miarę dla konkretnej firmy. Docenia się także najlepszych pracowników. Dla nich opracowuje się indywidualny pakiet szkoleń tak, by ich rozwój osobisty szedł w parze ze strategią firmy. Zmienia się też jakość oferty edukacyjnej dla menedżerów. Rynek szkoleniowy, żeby nadążyć za przemianami, staje się bardziej różnorodny i zaczyna proponować także warsztaty z komunikacji międzykulturowej, czy rozwoju osobistego, jak np. Jungian Type Index.

REKLAMA

Zobacz serwis: Szkolenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie z ludzką twarzą

Dostrzega się również konieczność kształcenia tzw. umiejętności miękkich, takich jak zdolność do współdziałania czy budowania relacji interpersonalnych. Bowiem, od menedżera oczekuje się bycia liderem, który efekty swojej pracy uzyskuje nie dzięki kontroli, ale przez autorytet i negocjacje. O tym, że zarządzanie za pomocą kar i nagród się nie sprawdza, najlepiej pokazał  kryzys. W sytuacji, gdy nie ma środków na premie, a wypłacalność wynagrodzenia stoi pod znakiem zapytania, menedżer może liczyć tylko na relacje zbudowane w zespole. Jeśli nie zbudował swego autorytetu na zaufaniu, szczerości i zrozumieniu pracowników, nie może spodziewać się, że w kryzysie otrzyma od nich wsparcie. W odpowiedzi na te potrzeby coraz częściej pracodawcy sięgają po coaching, mentoring, które pozwalają na odkrycie w pracowniku ukrytych dotąd zdolności. Nowa ekonomia przypisuje ogromne znaczenie właśnie „czynnikowi ludzkiemu”. Według CBA Business Academy, zarządzanie i edukacja menedżerów powinny stać na dwóch „nogach”, żeby być stabilne. Pierwszą z nich są wysokie kwalifikacje i inne kompetencje bezpośrednio związane z zawodem, natomiast drugą jest rozpoznanie czynników społecznych takich jak ludzkie potrzeby, ich wartości oraz środowisko życia. Nawet najlepszy biznes długo nie postoi  na jednej nodze.

Zobacz serwis: Kadry

Sięgając w przyszłość

Niezależnie od zmieniających się wymagań rynkowych, program edukacji menedżerów powinien być przede wszystkim długoterminowy i zorientowany na przyszłość. Cennym wydaje się szkolenie nie tyle w zakresie bieżących potrzeb i problemów, ale z uwzględnieniem tych, które mają szansę się pojawić. Warto także sugerować się w tej kwestii opiniami pracowników. Badania nad organizacją dowodzą, że pracownicy mający udział w decydowaniu o zmianach firmy chętniej dostosowują się do wprowadzonych ustaleń. Może właśnie dzięki tym sugestiom szkolenia staną się atrakcyjnym czynnikiem rozwoju, a nie tylko przykrą koniecznością. Szkolenia menedżerów to inwestycja w przyszłość, w której każdy kryzys będzie zależał od siły zespołu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA