REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyodrębniać procesy i działania do analizy opłacalności lub analizy rozwoju?

Subskrybuj nas na Youtube
Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu.
Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu.

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędzanie na procesach lub działaniach to jedyna dostępna możliwość – w końcu to właśnie tym zajmują się pracownicy w godzinach pracy.

REKLAMA

Punktem wyjścia do wdrożenia systemu rachunku kosztów działań i zarządzania kosztami działań jest podejście procesowe. W podejściu tym przedsiębiorstwo postrzegane jest nie przez pryzmat pionów i wewnętrznych jednostek organizacyjnych, ale w perspektywie procesów zachodzących w firmie i działań realizowanych w ramach tych procesów. Z tego powodu niezwykle istotne zarówno dla poprawnego wdrożenia systemu rachunku kosztów działań, jak i co ważniejsze dla skutecznego zarządzania kosztami działań jest precyzyjne zdefiniowanie procesów, działań i czynności.

REKLAMA

Proces może być zdefiniowany jako zespół powiązanych ze sobą działań nakierowanych na osiągnięcie określonego celu (np. proces badań i rozwoju, proces utrzymania jakości, proces logistyki). W przedsiębiorstwach wykorzystujących rachunek kosztów działań wyodrębnia się zazwyczaj kilka do kilkunastu procesów (rzadziej jest to kilkadziesiąt procesów). Działanie jest z kolei definiowane jako praca wykonywana w organizacji lub inaczej zespół czynności wykonywanych w organizacji, którego wyodrębnienie i analiza jest przydatna z punktu widzenia rachunku kosztów działań i zarządzania kosztami działań. Zespół działań wykonywanych w organizacji tworzy proces np. proces działalności podstawowej – handlowej może się składać z takich działań jak realizacja zamówień, poszukiwanie klientów i utrzymywanie kontaktów z klientami czy uczestnictwo w targach. Działanie składa się z czynności np. działanie realizacja zamówień może się składać z takich czynności jak przyjmowanie zapytań ofertowych od klientów, poszukiwanie dostawców, wysyłanie zamówień do dostawców, sporządzanie ofert dla klientów, dostarczanie próbek, przyjmowanie zamówień od klientów, wysyłanie zamówień do dostawców, otwieranie akredytywy i uzyskiwanie licencji importowych, monitowanie dostawców. Czynność jest składnikiem działania, pojedynczym, bardzo niewielkim zadaniem, które trzeba zrealizować, aby wykonać działanie.

Zobacz: Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

REKLAMA

Na przykład, w banku wygląda to następująco (wybrane procesy i działania):
proces – zarządzanie oddziałem, działanie – zarządzanie organizacją, obiekt – firma
proces – zarządzanie oddziałem, działanie – obsługa prawna, obiekt – firma
proces – księgowość, działanie – uzgadnianie kont, obiekt – grupa klientów
proces – księgowość, działanie – zarządzanie gotówką, obiekt – firma
proces – księgowość, działanie – rozliczenia międzybankowe, obiekt – produkt
proces – zarządzanie zasobami ludzkimi, działanie – rekrutacja, obiekt – działanie
proces – zarządzanie zasobami ludzkimi, działanie – oceny okresowe, obiekt – działanie
proces – zarządzanie systemami informacyjnymi, działanie – obsługa sieci, obiekt – działanie
proces – marketing i sprzedaż, działanie – ustalanie polityki cenowej, obiekt – firma
proces – działania operacyjne typu kredytowego, działanie – administrowanie kredytami, obiekt – produkt
proces – działania operacyjne typu niekredytowego, działanie – ustalanie warunków umów, obiekt – produkt
proces – bezpośrednia obsługa klientów w oddziale, działanie – doradztwo dla klienta, obiekt – grupa klientów
proces – zarządzanie ryzykiem, działanie – wycena zabezpieczeń, obiekt – produkt
proces – zaplecze, działanie – przegląd transakcji podejrzanych, obiekt – produkt
proces – zaplecze, działanie – administrowanie dokumentacją, obiekt – produkt

Każde z działań można sklasyfikować jako podstawowe, pomocnicze bądź ogólne.
Przez działania podstawowe należy rozumieć takie działania, które są wykonywane w związku z produktami czy klientami i dla których istnieje możliwość powiązania z tymi obiektami kosztów (produktami czy klientami) przy wykorzystaniu relacji przyczynowo-skutkowej; przykładami działań podstawowych, których koszty są rozliczane na produkty może być: rozpatrywanie wniosków kredytowych, zarządzanie ryzykiem kredytowym czy monitoring zabezpieczeń; z kolei działania podstawowe, których koszty są rozliczane na grupy klientów, to np. uzgadnianie kont, doradztwo dla klienta czy przygotowanie potwierdzeń/wyciągów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Jak komunikować się z podwładnymi?

Do działań pomocniczych (wspierających) zalicza się z kolei takie działania, których kosztów nie można na podstawie relacji przyczynowo-skutkowej rozliczyć na produkty czy klientów; działania te nie są realizowane na rzecz produktów czy klientów, ale raczej wspierają realizację innych działań i w związku z tym powinny być rozliczane na te działania; przykładami tego typu działań są np. rekrutacja, planowanie szkoleń czy obsługa sieci informatycznej.

Trzecia kategoria działań to działania ogólne tzn. realizowane na rzecz firmy jako całości i niemożliwe do rozliczenia na podstawie relacji przyczynowo-skutkowej ani na produkty czy klientów, ani na inne działania; do działań takich zalicza się np. zarządzanie organizacją, przygotowanie sprawozdań finansowych czy public relations.

Polecamy serwis Szkolenia

Takie szczegółowe rozpisanie działań realizowanych w firmie pozwala na przyjrzenie się pojedynczym z nich, analizie słabych punktów, wąskich gardeł i opracowaniu propozycji poprawy. W przeciwnym razie, jeśli akcja „rozwój” będzie prowadzona na abstrakcyjnych pojęciach jakości lub doskonałości, pracownicy szybko stracą zainteresowanie i nic z akcji nie wyjdzie.

Autor: Irena Sobańska. Artykuł jest fragmentem książki: Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA