REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opłata reprograficzna 2012
Opłata reprograficzna 2012
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłata reprograficzna 2012. Stawki opłaty reprograficznej od urządzeń i nośników do utrwalania utworów na 2012 rok.

Opłata reprograficzna 2012

Producenci oraz importerzy urządzeń reprograficznych mają obowiązek uiszczania opłaty reprograficznej. Dotyczy ona przedsiębiorców produkujących lub importujących m.in. magnetofony, magnetowidy, kserokopiarki, skanery i czyste nośniki służące do utrwalania utworów lub przedmiotów praw pokrewnych.

REKLAMA

Opłata reprograficzna jest uiszczana organizacjom zbiorowego zarządzania, na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opłata nie może przekraczać 3 proc. kwoty należnej z tytułu sprzedaży urządzeń i nośników.

Dla kogo opłata reprograficzna?

W zależności od rodzaju urządzeń lub nośników opłata w różnym zakresie przeznaczana jest na rzecz twórców, artystów wykonawców lub producentów fonogramów.

  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 25 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 35 proc. twórcom, 25 proc. artystom wykonawcom oraz 40 proc. producentom wideogramów.
  • Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników przypada 50 proc. twórcom, 50 proc. wydawcom.

Wysokość opłaty reprograficznej określa rozporządzenie ministra kultury z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie określenia kategorii urządzeń i nośników służących do utrwalania utworów oraz opłat od tych urządzeń i nośników z tytułu ich sprzedaży przez producentów i importerów.

Polecamy: Czy dokumenty urzędowe są chronione prawem autorskim?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłaty jest uzależniona od kategorii urządzeń i czystych nośników służących do utrwalania utworów w zakresie własnego użytku osobistego. Do kategorii należą:

  • magnetofony i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • magnetowidy i inne podobne urządzenia oraz związane z nimi czyste nośniki;
  • kserokopiarki, skanery i inne podobne urządzenia reprograficzne oraz związane z nimi czyste nośniki.

W przypadku, gdy urządzenie objęte obowiązkiem stanowi część składową urządzenia zawierającego elementy niepodlegające opłacie, opłata jest pobierana od tej części składowej urządzenia, która służy do utrwalania utworów.

Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi są uprawnione do pobierania opłat za dany kwartał w ciągu 14 dni po upływie tego kwartału. Wówczas są przekazywane także informacje będące podstawą określenia wysokości opłaty reprograficznej.

Polecamy: Umowa o przeniesienie praw autorskich

Wykaz magnetofonów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

2

3

1

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

2

Zestaw wieżowy z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

3

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD z funkcją nagrywania

2

4

Radio z magnetofonem i odtwarzaczem płyt CD

1,5

5

Radio z magnetofonem

1,5

6

Radio z odtwarzaczem MD z funkcją nagrywania

1,5

7

Radio z odtwarzaczem CD z funkcją nagrywania

1,5

8

Odtwarzacz CD z funkcją nagrywania

3

9

Odtwarzacz MD z funkcją nagrywania

3

10

Komputerowy dysk twardy

1

11

Nagrywarka komputerowa CD

2

12

Nagrywarka CD

3

13

Magnetofon

3

14

Zestaw wieżowy bez CD

1,5

15

Płyta CD/R

3

16

Płyta CD/RW

3

17

Płyta CD/DAT

3

18

Płyta MD

3

19

Kaseta magnetofonowa

3

20

Karta pamięci

1

21

Odtwarzacze formatu mp3

3

Wykaz magnetowidów i innych podobnych urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników oraz wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Magnetowid

3

2

Odtwarzacz kaset video z funkcją nagrywania

3

3

Odtwarzacz systemu DVD z funkcją nagrywania

3

4

Zestaw telewizor z magnetowidem

2

5

Zestaw telewizor z odtwarzaczem systemu DVD z funkcją nagrywania

2

6

Kamera filmowa nieprofesjonalna osobistego użytku

1

7

Płyta DVD/R

3

8

Kaseta formatu VHS

3

9

Kaseta formatu VHS/D

3

10

Kaseta do kamery filmowej nieprofesjonalnej osobistego użytku, inna niż kaseta formatu VHS lub VHS/D

1

Wykaz kserokopiarek, skanerów i innych podobnych urządzeń reprograficznych oraz związanych z nimi czystych nośników i wysokość pobieranych od nich opłat

Lp.

Typ urządzenia lub nośnika

Wysokość opłaty w % liczona od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika

1

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 0 do 1 kopii albo skanów na minutę

1

2

Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 2 do 99 kopii albo skanów na minutę

1 % ceny sprzedaży tych urządzeń + 0,02 % ceny sprzedaży tych urządzeń od każdej następnej zdolności do wykonania kolejnej kopii albo skanu (1 % ceny + ilość kopii lub skanów na minutę 0,02 %)

3

Maszyny kopiujące albo skanujące w ilości od 100 kopii albo skanów na minutę

3

4

Papier kserograficzny

0,001

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA