REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolne składki na ubezpieczenia społeczne w ZUS

Joanna Kuzub
Dobrowolne składki na ubezpieczenia społeczne w ZUS
Dobrowolne składki na ubezpieczenia społeczne w ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które nie posiadają tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, w szczególności osoby prowadzące działalność mogą dobrowolnie odprowadzać składki do ZUS. Jaki jest wymiar składek? Kiedy ustaje dobrowolne ubezpieczenie?

Zgodnie z przepisami Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych od 1 stycznia 2013 r. osobom nieobjętym obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym przysługuje prawo do dobrowolnego przystąpienia do nich. W tym celu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą zgłoszenie do ubezpieczenia na formularzu ZUS ZUA z odpowiednim kodem tytułu ubezpieczenia. Ubezpieczenie będzie obowiązywało od dnia złożenia wniosku lub od daty jego wpływu (decyduje data stempla pocztowego).

REKLAMA

Wymiar składek

REKLAMA

Osoba zainteresowana, sama może wskazać podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Należy jednak pamiętać, aby nie była ona niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę. Za niepełny miesiąc podlegania ubezpieczeniom kwotę ustala się proporcjonalnie, dzieląc ją przez liczbę dni w danym miesiącu i mnożąc przez liczbę dni podlegania ubezpieczeniu.

Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku kalendarzowym nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca 30-krotności prognozowanego, przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarcze narodowej na dany rok. Przekroczenie wskazanego limitu zwalnia z opłacania składek do końca danego roku kalendarzowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłacanie składek

Ubezpieczony zobowiązany jest w terminie do 10. dnia każdego miesiąca opłacić składki za poprzedni miesiąc na właściwy rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Za termin dokonania wpłaty uznaje się dzień obciążenia rachunku bankowego płatnika – w przypadku płatności bezgotówkowej lub dzień wpłacenia należności w banku, placówce pocztowej lub innej instytucji płatniczej – przy płatności gotówkowej.

Jeśli ostatni dzień terminu płatności składek przypada w weekend bądź dzień ustawowo wolny od pracy, termin ulega wydłużeniu. Za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Ustanie ubezpieczeń

Osoby ubezpieczone dobrowolnie mogą same zrezygnować z ubezpieczenia – złożyć wniosek na formularzu ZUS ZWUA. Ubezpieczenie w takim przypadku ustaje od dnia wskazanego we wniosku, nie wcześniej jednak niż od dnia jego złożenia.

Uzyskanie tytułu do ubezpieczenia, czyli na przykład podpisanie umowy o pracę, powoduje także ustanie ubezpieczenia dobrowolnego.
Nieopłacanie składek na czas może doprowadzić również do utraty ubezpieczeń.

Ubezpieczenie ustaje bowiem od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, za który składki zostały zapłacone po terminie lub w niepełnej wysokości. Składki wpłacone po terminie są traktowane jak nadpłata i podlegają zwrotowi. Można oczywiście wystąpić do ZUS-u z wnioskiem o wyrażenie zgody na opłacenie składek po terminie, jeśli zostanie on rozpatrzony pozytywnie, zainteresowany będzie nadal podlegał ubezpieczeniu, o ile ureguluje należność wraz z odsetkami.

Egzekucja składek ZUS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA