REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia w nabywaniu nieruchomości w Polsce dotyczące zagranicznych przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pasiński
Radca prawny
Aplikant radcowski
Ograniczenia w nabywaniu nieruchomości w Polsce dotyczące zagranicznych przedsiębiorców
Ograniczenia w nabywaniu nieruchomości w Polsce dotyczące zagranicznych przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Coraz łatwiej jest nabywać cudzoziemcom nieruchomości w Polsce. Nasz kraj staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla zagranicznych przedsiębiorców do prowadzenia biznesu, jak również zakupu nieruchomości.

Zagraniczny przedsiębiorca – czyli kto?

REKLAMA

REKLAMA

Może dojść do sytuacji, w której osoby fizyczne będą nabywać nieruchomość i dopiero później decydować się na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Albo też przedsiębiorcy zagraniczni przy okazji rozszerzania zakresu działalności będą nabywać nieruchomości w Polsce.

Należy oczywiście dokonać także rozróżnienia między sytuacją osób fizycznych/przedsiębiorców z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (kraje UE + Islandia, Liechtenstein oraz Norwegia) a zainteresowanych nabyciem nieruchomości w Polsce podmiotów z innych państw.

Pojęcie osób zagranicznych obejmuje (art. 5 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - Dz.U. z 2004 r., Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.):
1. osobę fizyczną nieposiadającą obywatelstwa polskiego; odpadło zatem kryterium miejsca zamieszkania,
2. osobę prawną z siedzibą za granicą,
3. jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą.

Natomiast przedsiębiorcą zagranicznym jest osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą. Należy zwrócić zatem uwagę, że np. spółka kapitałowa wykonująca działalność gospodarczą wyłącznie w Polsce, ale posiadająca siedzibę np. w Niemczech będzie przedsiębiorcą zagranicznym w rozumieniu polskiej ustawy.

REKLAMA

Zasady nabywania nieruchomości przez cudzoziemców reguluje ustawa z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2004r. nr 167 poz. 1758). Istotne zmiany wprowadziła ustawa z dnia 20 lutego 2004 r. o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r. nr 49 poz. 466), obowiązująca od dnia 26 kwietnia 2004 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabyciem nieruchomości w rozumieniu ustawy jest nabycie prawa własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, na podstawie każdego zdarzenia prawnego.

Zakres pojęcia „cudzoziemiec” płynący z ustawy z 1920 r. w znacznym stopniu pokrywa się z ww. art. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a zatem po nowelizacji z 2004 r. jest nim:
1. osoba fizyczna nie posiadająca obywatelstwa polskiego,
2. osoba prawna mającą siedzibę za granicą,
3. nie posiadająca osobowości prawnej spółka osób wymienionych w pkt 1 lub 2, mającą siedzibę za granicą, utworzoną zgodnie z ustawodawstwem państw obcych.
osoba prawna i spółka handlowa nie posiadająca osobowości prawnej mająca siedzibą na terytorium RP kontrolowana bezpośrednio lub pośrednio przez osoby lub spółki wymienione a pkt 1, 2 i 3 (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037)

Spółką kontrolowaną jest taka spółka, w której cudzoziemiec lub cudzoziemcy dysponują bezpośrednio lub pośrednio powyżej 50% głosów na zgromadzeniu wspólników lub na walnym zgromadzeniu, także jako zastawnik, użytkownik lub na podstawie porozumień z innymi osobami, albo mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów art. 4 § 1 pkt 4 lit. b) lub c) lub e) Kodeksu spółek handlowych.

Już w art. 1 ww. ustawy pojawia się generalna reguła dotycząca wymogu posiadania zezwolenia na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca. Jednak faktycznie od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej tj. od 1 maja 2004 r. doszło do znacznego zliberalizowania rygorów w tej materii i nie jest już wymagane uzyskanie zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przez cudzoziemców, będących obywatelami lub przedsiębiorcami państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu oraz Norwegii.

Decyzją Rady Unii Europejskiej z dnia 30 kwietnia 2004 roku (Nr 2004/368/WE) rozszerzono stosowanie m.in. na Polskę (począwszy od 1 maja 2004 roku) umowy o rozszerzeniu EOG, pomimo nieratyfikowania przez RP do tamtego czasu umów z każdym z państw członkowskich EOG.

Ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców przewidywała dwa wyjątki od powyższego zwolnienia. Po pierwsze przedsiębiorcy i obywatele EOG nadal muszą uzyskać zezwolenie w przypadku nabywania nieruchomości rolnych i leśnych - przez okres 12 lat od uzyskania przez Polskę członkostwa w UE tj. do 2 maja 2016 r.

Uzyskanie przez cudzoziemców z EOG zezwolenia w wyżej wymienionym okresie przejściowym nie będzie jednak wymagane w przypadku nabycia nieruchomości rolnych położonych:
1. w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, opolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim - po upływie 7 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy z datą pewną, jeżeli przez ten okres osobiście prowadzili na tej nieruchomości działalność rolniczą oraz legalnie zamieszkiwali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2. w województwach: lubelskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, podlaskim, śląskim, świętokrzyskim - po upływie 3 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy z datą pewną, jeżeli przez ten okres osobiście prowadzili na tej nieruchomości działalność rolniczą oraz legalnie zamieszkiwali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Drugi wyjątek dotyczył możliwości nabywania nieruchomości przez cudzoziemców jako „drugiego domu”, które również wymagało uzyskania zezwolenia. W rozumieniu przepisów ustawy było to nabycie przez osobę fizyczną nieposiadającą obywatelstwa polskiego nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową lub na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, która nie będzie stanowić stałego miejsca zamieszkania cudzoziemca.

W praktyce zdarzało się nabywanie w tej drodze nieruchomości, a następnie wykorzystywanie jej w innym - inwestycyjnym - celu. Ograniczenie obowiązywało przez 5 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej, a zatem do dnia 2 maja 2009 r.

Kwestie nabywania nieruchomości w pozostałych krajach unijnych kształtują się w różny sposób. W większości z nich tj. Belgii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii czy Włoszech przepisy obowiązują w tym samym stopniu obywateli tych krajów jak i cudzoziemców, nie nakładając na nich żadnych dodatkowych wymogów.

Państwa takie jak Węgry, Szwecja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Grecja, Irlandia, Malta, Słowenia wciąż stosują pewne ograniczenia wobec obcokrajowców. Natomiast Bułgaria, Rumunia, Słowacja czy Litwa sprzyjają przedsiębiorcom, często jedynie im, a nie osobom fizycznym zezwalając na nabycie nieruchomości.

Sytuacja przedsiębiorców z obszaru EOG jest zatem dużo bardziej komfortowa niż z pozostałych krajów.

Na przedsiębiorcę np. z USA mogą wciąż być nakładane wymogi płynące z ustawy z 1920 r., czyli dotyczące uzyskania zezwolenia na nabycie nieruchomości na terenie RP. Jego sytuacja może być jednak różna zależnie od tego czy chce zakupić nieruchomość jako osoba fizyczna lub przedsiębiorca z siedzibą w USA; wtedy musi mieć na taką czynność zezwolenie - o czym poniżej, czy też jest przedsiębiorcą posiadającym siedzibę w kraju EOG.

W przypadku, gdy Amerykanin posiada np. spółkę z o.o., która ma siedzibę w Polsce, a on jest jej jedynym udziałowcem to chociaż będzie on wciąż traktowany jako cudzoziemiec, zostanie zwolniony z obowiązku zezwoleniowego. Stanie się tak z uwagi na to, że nawet spółka kontrolowana w całości przez obcy kapitał, ale posiadająca siedzibę w Polsce będzie traktowana jako przedsiębiorca z obszaru EOG i tym samym zwolniona od uzyskania zezwolenia. Natomiast w przypadku braku zwolnienia, procedura jego uzyskania kształtuje się w następujący sposób:

Zezwolenie wydawane jest w formie decyzji administracyjnej, z pełnym zastosowaniem w tych sprawach Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisów dotyczących kontroli decyzji przez Naczelny Sąd Administracyjny. Zezwolenie wydaje z upoważnienia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – Dyrektor Departamentu Zezwoleń i Koncesji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na wniosek zainteresowanego.

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
1. oznaczenie wnioskodawcy i jego statusu prawnego;
2. oznaczenie nabywanej nieruchomości;
3. oznaczenie zbywcy;
4. określenie formy prawnej nabycia nieruchomości;
5. informację o celu i możliwości nabycia nieruchomości.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wskazane, dokumenty umożliwiające ustalenie prawidłowości nabycia nieruchomości, a także dokumenty na okoliczność potwierdzenia więzi łączących cudzoziemca z RP. Okoliczności pomocne w wykazaniu ww. więzi są zawarte w art. 1a ust. 2 ustawy, przy czym nie stanowią katalogu zamkniętego.

Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca nie może także spowodować zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego, ani naruszać zasad polityki społecznej i zdrowia społeczeństwa. Sprzeciw wobec wydania zezwolenia mogą wnieść Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi. Natomiast nawet w przypadku wniesienia sprzeciwu, postępowanie nie powinno trwać dłużej niż 2 miesiące.

Wniosek sporządza się w języku polskim, a załączniki muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.

Nabycie nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego, na co szczególną uwagę powinni zwrócić przedsiębiorcy m. in. przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii. W przypadku podpisywania umowy przeniesienia własności nieruchomości na Wyspach nie jest wymagana forma aktu notarialnego, co oczywiście później wiąże się poważnymi niedogodnościami w Polsce.


Zezwolenie ważne dwa lata od dnia wydania

Przedsiębiorca, który zamierza nabyć nieruchomość, może ubiegać się o przyrzeczenie wydania zezwolenia zwane promesą. Będzie to zwłaszcza istotne przy planowaniu rozpoczęcia działalności gospodarczej dopiero w momencie zdobycia odpowiednich środków finansowych. Można ją wydać również na wniosek osoby prawnej lub spółki osobowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, kontrolowanej bezpośrednio lub pośrednio przez osoby zagraniczne (w opisany wyżej sposób)

Promesa jest ważna rok od dnia wydania. W okresie ważności promesy nie można odmówić wydania zezwolenia, chyba, że uległ zmianie stan faktyczny istotny dla rozstrzygnięcia sprawy.

Nie wymaga uzyskania zezwolenia:
1. nabycie samodzielnego lokalu mieszkalnego,
2. nabycie samodzielnego lokalu użytkowego o przeznaczeniu garażowym lub udziału w takim lokalu, jeśli jest to związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych nabywcy lub właściciela nieruchomości lub samodzielnego lokalu mieszkalnego,
3. nabycie nieruchomości przez cudzoziemca zamieszkującego w Polsce co najmniej 5 lat od udzielenia mu zezwolenia na osiedlenie się,
4. nabycie przez cudzoziemca, będącego małżonkiem obywatela polskiego i zamieszkującego w Polsce co najmniej 2 lata od udzielenia mu zezwolenia na osiedlenie się, nieruchomości, która w wyniku nabycia stanowić będzie wspólność ustawową małżonków,
5. nabycie przez cudzoziemca nieruchomości, jeżeli w dniu nabycia jest on uprawniony do dziedziczenia ustawowego po zbywcy nieruchomości, a zbywca nieruchomości jest jej jest jej właścicielem lub wieczystym użytkownikiem co najmniej 5 lat,
6. nabycie przez spółkę handlową kontrolowaną przez cudzoziemca na jej cele statutowe nieruchomości niezabudowanych, których łączna powierzchnia w całym kraju nie przekracza 0,4 ha na obszarze miast,
7. nabycie nieruchomości przez cudzoziemca, będącego bankiem i jednocześnie wierzycielem hipotecznym, w trybie przejęcia nieruchomości na własność w wyniku bezskutecznej licytacji w postępowaniu egzekucyjnym,
8. nabycie lub objęcie przez bank będący osobą prawną kontrolowaną przez cudzoziemca akcji bądź udziałów w spółce będącej właścicielem bądź użytkownikiem wieczystym nieruchomości, w związku z dochodzeniem przez ten bank roszczeń wynikających z dokonanych czynności bankowych.

Powyższe zwolnienia nie dotyczą nieruchomości położonych w strefach nadgranicznych oraz gruntów rolnych przekraczającej 1 ha.

Należy podkreślić, że nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wbrew przepisom ustawy jest nieważne. W razie nabycia nieruchomości wbrew przepisom ustawy, o nieważności nabycia orzeka sąd także na żądanie, właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości, wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa lub wojewody albo na żądanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Uzyskanie przez cudzoziemca zezwolenia wymaganego przez ustawę nie zwalnia go od obowiązku legitymowania się innymi, przewidywanymi również dla obywateli polskich, zezwoleniami. Chodzi m. in. o przypadki nabywania lasów, gruntów i innych nieruchomości Skarbu Państwa.

Sprawami związanymi z wydawaniem zezwoleń zajmuje się:
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Departament Zezwoleń i Koncesji ul. Domaniewska 36/38; 02-672 Warszawa tel. 0-22 845-19-38 lub 70, fax 0-22 848-97-81 www.mswia.gov.pl.
Informacja: Zezwolenia - tel. 0-22 60-159-98, Koncesje - tel. 0-22 60-141-88.

Marek Pasiński – Radca Prawny
Anna Leszczyńska - Aplikant radcowski

Kancelaria Radcy Prawnego w Krakowie www.pasinski.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA