REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się łańcuch logistyczny od sieci logistycznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Oprócz sieci poziomych, zwanych również horyzontalnymi, wyróżniamy także regionalne, kapitałowe i samopromujące.
Oprócz sieci poziomych, zwanych również horyzontalnymi, wyróżniamy także regionalne, kapitałowe i samopromujące.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Różnica między tymi dwoma pojęciami wydaje się tak samo istotna jak to, czy w nocy idąc do łazienki (lub kuchni, jak kto woli) włączasz światło czy włanczasz światło.

Łańcuch logistyczny jako baza działań logistycznych w firmie to taki łańcuch magazynowo-transportowy, który stanowi technologiczne połączenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozu towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji, procesów zamówień i polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha. Ze względu na to, że funkcjonowanie łańcucha logistycznego uwarunkowane jest jego przestrzennym rozmieszczeniem, przez pojęcie łańcuch dostaw należy rozumieć przepływ produktów logistycznych w ramach ściśle określonej konfiguracji sieci logistycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej w teorii i praktyce zwraca się uwagę na potrzebę tworzenia sieci gospodarczych, których szczególnym przypadkiem są sieci logistyczne. Firmy-ogniwa łańcucha logistycznego mogą przecież tworzyć takie sieci w ramach ich wspomnianej konfiguracji. Sieci logistyczne mają strukturę poziomą, a przez relacje z dostawcami, dystrybutorami i klientami firma-partner logistyczny, może włączyć się do rozgałęzionej sieci nowych kooperantów, nawet wtedy gdy nie jest ogniwem łańcucha logistycznego.

Przeczytaj również: Jak zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?

Oprócz sieci poziomych, zwanych również horyzontalnymi, wyróżniamy także regionalne, kapitałowe i samopromujące. Według interesującej teorii B. Hedberga, w sieć można przekształcić organizację już istniejącą, np. kooperujące ze sobą ogniwa łańcucha logistycznego. Niezbędne jest w tym przypadku stworzenie tzw. organizacji wyobrażonej (Imaginary Organization) wykorzystującej wyobraźnię, alianse, technologie informatyczne, celem podjęcia działalności ponad fizycznymi granicami, co pozwala na odkrycie nowych zasobów i rozwój biznesu.

REKLAMA

Kluczową rolę w tworzeniu takich sieci odgrywa integrator sieci, zwany Imaginary Organization Liderem, który wyznacza ścieżki modelowania nowej organizacji, a w niej ważniejszych kompetencji do rekonstrukcji i rozszerzenia działalności firm. W konsekwencji lider tworzy mapę strategiczną, na podstawie której powstanie organizacja, doskonalona dzięki profesjonalizmowi partnerów i współpracy z innymi członkami sieci. Należy podkreślić, że oprócz stabilnej organizacji sieciowej istnieje dynamiczna organizacja sieciowa, a do jej podstawowych elementów B. Hedberg zalicza:
1) bazę klientów,
2) lidera i jego kompetencje,
3) bazę partnerów sieciowych,
4) system dostaw (zaopatrzenie),
5) system produkcji, kontrolę jakości,
6) system komunikacji,
7) system rozliczeń finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konfiguracja dynamicznej organizacji sieciowej ma kształt pajęczyny, która powstaje w trakcie angażowania kolejnych uczestników sieci, nazywanych węzłami albo aktorami sieci. Przykładem takiej sieci, według B. Hedberga, może być sieć sklepów lub niezależnych agencji przewozowych np. Rosenbluth International czy Texas Travel Enterprise. Choć agencje takie mają zasięg regionalny, to globalny system komunikacji umożliwia im działalność wspólną, prowadzoną w skali światowej.

Polecamy serwis Leasing

Łańcuch logistyczny jest to zatem ogół działań oraz warunków działania logistyki realizowanej przez jedną firmę lub instytucję. Sieć logistyczna to połączenie łańcuchów kilku firm i instytucji w jeden system łączący dostawców, producentów, pośredników i klientów.

Ważne jest zatem to rozróżnienie choćby w treści ogłoszenia o pracę – bo inne obowiązki ma specjalista ds. zarządzania łańcuchem dostaw (głównie wewnątrz firmy), a inne obowiązki ma specjalista ds. sieci dostaw (głównie poza firmą).

Autor: Elżbieta Gołembska. Artykuł jest fragmentem książki Kompendium wiedzy o logistyce Wydawnictwo Naukowe PWN

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA