REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poczta pantoflowa czyli marketing szeptany

Katarzyna Jarczewska
Ekspert ds. komunikacji, public relations, zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz strategii marketingowych przedsiębiorstw
Poczta pantoflowa czyli marketing szeptany
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Marketing szeptany jest skutecznym narzędziem w nowoczesnym PR, ponieważ polega na pozytywnym rekomendowaniu produktu, usługi lub marki przez zaufane osoby. Nowoczesny PR nie może się obejść bez tego narzędzia, choć jego korzenie sięgają aż lat 80. XX wieku, kiedy to pojawiły się pierwsze doniesienia o marketerach, którzy starali się wykorzystać moc prywatnych poleceń i rekomendacji swoich klientów do promowania produktów. 

Na czym polega marketing szeptany?

Nie wiadomo do dziś kto jest wynalazcą tego skutecznego narzędzia, ale wiadomo już dobrze na czym polega i że jest bardzo przydatną formą komunikacji w dobie rosnącego „clatter” w przestrzeni nie tylko reklamowej, ponieważ wykorzystuje naturalną tendencję ludzi do dzielenia się informacjami i opiniami na temat produktów i usług z innymi. W marketingu szeptanym firmy starają się zachęcić swoich zadowolonych klientów do dzielenia się swoimi doświadczeniami i rekomendacjami z innymi bo takowa, kiedyś zwana „pocztą pantoflową” zdaje się być bezinteresowną, więc najbardziej wiarygodną. Taka forma reklamy tworzy pozytywny wizerunk firmy i buduje zaufanie wśród potencjalnych klientów. Zwłaszcza dziś w dobie internetu i mediów społecznościowych zasięg marketingu szeptanego jest większy niż kiedykolwiek wcześniej i dlatego staje się coraz bardziej popularny. Firmy coraz chętniej angażują swoich zadowolonych klientów w proces tworzenia treści, takich jak recenzje produktów, wideo i zdjęcia lub po prostu liczą na pozytywne opinie na różnych forach dyskusyjnych. 

REKLAMA

Marketing szeptany - jakie zagrożenia?

Marketing szeptany cały czas ewoluuje i niestety coraz częściej jest też wykorzystywany przez firmy, w sposób nieetyczny bo na przykład kreujący dyskusje, które mają za zadanie niszczenie konkurencji...Tak, niestety takie nieuczciwe praktyki kreowania hejtu konkurencji są coraz powszechniejsze. Niestety typowy Kowalski nie spodziewa się takich zagrywek ze strony marketerów. W mojej ocenie w przyszłości możemy się spodziewać jeszcze większej roli marketingu szeptanego w strategiach marketingowych, ponieważ ludzie coraz sceptyczniej podchodzą do tradycyjnych reklam, a nawet do tego co rekomendują influenserzy, coraz bardziej jednak ufają rekomendacjom swoich znajomych lub po prostu ludzi w najróżniejszych grupach tematycznych np. na Facebooku czy innych platformach społecznościowych. Narzędzie to jest dziś szczególnie często wykorzystywane w crypto-community, które jest bardzo wrażliwe na opinie innych i weryfikuje wszystko w pomiędzy zwykłymi uczestnikami. Platforma Discord skupiająca głównie środowisko gamingowe jest doskonałym kanałem dla marketingu szeptanego firm chcących wykreować hype na oprogramowania, aplikacje sprzęt komputerowy czy telefony. Tam dobra opinia jest bardzo nośna i skuteczna, ale też może błyskawicznie zabić produkt. Marketing szeptany, jak każda inna forma promocji, nie jest pozbawiona zagrożeń. Takich jak np.:

  • brak kontroli - jako że opiera się na działaniach konsumentów, firmy nie mają pełnej kontroli nad tym, co jest mówione na ich temat. Mogą pojawić się niepożądane opinie, które będą wprowadzać w błąd innych konsumentów.
  • fake-opinie - mogą szerzyć fałszywe rekomendacje, aby zwiększyć zainteresowanie produktem. Może to osłabić wiarę konsumentów w autentyczność poleceń i negatywnie wpłynąć na reputację firmy.
  • trudności w mierzeniu skuteczności - ocenianie skuteczności marketingu szeptanego może być trudne, ponieważ jest on oparty na nieformalnych i trudnych do zmierzenia rekomendacjach.
  • nieetyczne praktyki  - konkurencyjne firmy mogą wykorzystać marketing szeptany do nieuczciwej konkurencji, na przykład poprzez publikowanie negatywnych rekomendacji na temat konkurencyjnych marek.

Ogólnie rzecz ujmując, firmy muszą być świadome zagrożeń związanych z marketingiem szeptanym i działać zgodnie z etyką i odpowiedzialnością, aby zapewnić autentyczne i pozytywne doświadczenia dla konsumentów.

Marketing szeptany w praktyce

Kiedy klienci Media Forum pytają jak planujemy marketing szeptany tłumaczę: w pierwszych krokach wybieramy osoby, które są zaufane w swoich społecznościach i mają wpływ na opinie innych. Weryfikujemy wartość produktu lub usługu - im lepsza jakość, tym możemy się spodziewać więcej pozytywnych rekomendacji. Kolejnym krokiem jest monitorowanie i analizowanie efektów - ważne jest, aby mieć jasne i mierzalne wskaźniki sukcesu, takie jak liczba rekomendacji, liczba sprzedanych produktów lub wzrost świadomości marki. I na końcu integrujemy marketing szeptany z innymi działaniami PR – im bardziej jest spójny z innymi formami PR, takimi jak reklamy, komunikaty prasowe i kampanie społecznościowe tym bardziej efektywny. Należy pamiętać, że marketing szeptany jest formą długoterminowej strategii, a nie jednorazowym działaniem i jeśli ma być skutecznym, wymaga ciągłego zaangażowania i uwagi. Jeśli tak do niego podejdziemy korzyści będą bardzo wymierne:

Wzrost zaufania do marki - marketing szeptany polega na uzyskaniu pozytywnych opinii i rekomendacji od zadowolonych klientów, co pomaga budować zaufanie do marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwiększenie widoczności - rekomendacje i polecenia od znajomych i rodziny, zwykłych ludzi obecnych na forach dyskusyjnych czy grupach są często bardziej wiarygodne niż tradycyjne formy reklamy, co może zwiększyć widoczność marki i zwiększyć liczbę potencjalnych klientów.

Niższe koszty reklamy - jest to zazwyczaj efektywniejsze budżetowo narzędzie niż tradycyjne formy reklamy.

Zwiększenie lojalności klientów – ci którzy zasłyszeli pozytywne rekomendacje i opinie od innych, są bardziej skłonni do powrotu i zostania lojalnymi klientami.

Poprawa jakości produktu lub usługi - pozytywne opinie i rekomendacje od klientów mogą również pomóc firmie poprawić jakość swoich produktów lub usług, ponieważ pozwala im poznać potrzeby i oczekiwania swoich klientów.

Reasumując, każdemu klientowi, który dziś zwraca się do nas z pytaniem czy warto, odpowiadam – zdecydowanie tak - ale koniecznie  integrując to narzędzie z innymi narzędziami komunikacji. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA