REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Adamska
Specjalista ds. Public Relations
Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych
Daj się poznać, czyli marketing i PR dla mikro i małych

REKLAMA

REKLAMA

„Marketing i promocja? To nie dla mnie. Mam stałych klientów, działam lokalnie i tego typu fanaberie nie są mi do niczego potrzebne”. Takie podejście często reprezentują właściciele małych firm.

Ich niechęć do działań marketingowych i public relations wynika jednak głównie z przekonania, że w ich przypadku - to się nie sprawdza. Ale prawdę mówiąc, żadna firma nie jest na tyle mała, by nie móc walczyć o nowych klientów. Poniżej kilka praktycznych działań promocyjnych, które można wprowadzić w firmie własnymi siłami i niewielkim kosztem.

REKLAMA

Od czego zacząć

REKLAMA

Po pierwsze strona internetowa. Nie musi być ona skomplikowana a tym samym droga. Na początek wystarczy tak zwana wizytówka. Warto od razu również pomyśleć o logo charakteryzującym firmę, które przyda nam się nie tylko do wykonania wizytówek, firmowej papeterii i tabliczki na elewacji budynku, ale również przy wpisach do katalogów biznesowych. Logo będzie identyfikowało naszą firmę i wyróżniało na tle konkurencji. Sprawi również, że klienci szybciej będą kojarzyć naszą firmę. 

Dlaczego strona Internetowa jest tak ważna. Abstrahując od zasady „jak cię nie ma w Internecie, to w ogóle nie istniejesz”, strona WWW to przede wszystkim platforma do zaprezentowania się potencjalnemu klientowi, ale także narzędzie do szybkiego i profesjonalnego kontaktu z nim. Firmy posiadające swoje miejsce w sieci budzą zdecydowanie więcej zaufania. Ponadto strona internetowa to dla właściciela firmy doskonałe źródło wiedzy. Dzięki statystykom odwiedzin strony możemy dowiedzieć się m.in. ile razy nasza strona była odwiedzana, kto ją odwiedzał, czy monitoruje nas konkurencja, które informacje są najczęściej czytane na stronie i zgodnie z tymi wskazówkami modyfikować ofertę.

Polecamy: Kim jest „przeciętny konsument”?

E-marketing to żadna czarna magia

REKLAMA

Internet niesie ze sobą ogromny potencjał, który z powodzeniem można wykorzystać do promocji naszej firmy. Wymagać to będzie od nas jedynie czasu i zaangażowania. Na początku warto wyszukać fora internetowe i grupy dyskusyjne poświęcone miejscowości, w której działa firma lub tematyce odnoszącej się do naszej oferty. Internauci często szukają porad w sieci, co jest doskonałą okazją do zareklamowania swoich usług. Możemy również samodzielnie zakładać grupy i wątki na forach internetowych gromadząc wokół siebie osoby zainteresowane tematyką, w której się specjalizujemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto warto skorzystać z coraz bardziej modnych serwisów społecznościowych: YouTube, Facebook, Nasza-klasa i wielu innych. Dają one duże możliwości w pozyskiwaniu nowych klientów. Wystarczy założyć konto i zamieszczać w nim zdjęcia, filmiki i aktualności dotyczące firmy. Poza tym, jeśli nie stać nas na wykonanie strony internetowej, to założenie profilu w serwisie Facebook lub YouTube może być przez jakiś czas dla nas dobrym rozwiązaniem alternatywnym. Popularność jaką media społecznościowe zdobyły w Polsce sprawiła, że powstaje coraz więcej ich odmian, często o wąskiej tematyce (np. dla miłośników rowerów Pedaluj.pl) i zasięgu (np. Blizutko.pl). To również możliwość bezpośredniego dotarcia do konkretnej grupy klientów.

Porównaj: Firmowy blog

Warto zwrócić również uwagę na serwis Twitter i jego polskie odpowiedniki – Blip i Flaker. Są to mikroblogi, w których w plus/minus 150 znakach tekstu można zakomunikować wszystkim, ale przede wszystkim zainteresowanym tematem osobom, co tylko chcemy np. „Otwarcie nowego sklepu w Katowicach”, „Robimy wyprzedaż”, „Nowości w menu – przyjdź i sprawdź”.
Internet to także ogromne źródło wiedzy. Oprócz możliwości monitorowania konkurencji, warto analizować, co na nasz temat piszą inni. Wystarczy przy tym poświęcić trochę swojego czasu, jeśli nie chcemy ponosić przy tym dodatkowych kosztów, zlecając tego typu działania na zewnątrz.

Zobacz koniecznie: Reklama w Internecie

Public relations – komunikuj się z otoczeniem

Źródłem budowania pozytywnego wizerunku firmy jest odpowiednie komunikowanie się z szeroko pojętym otoczeniem. Klienci nie są bowiem jedyną grupą odbiorców, których dotyczą działania naszej firmy. Przykładowo dla lokalnej restauracji otoczeniem są również: dostawcy, kontrahenci, media, społeczność lokalna, władze samorządowe, pracownicy, rodziny pracowników, konkurencja. Z każdą z grup firma powinna się komunikować odpowiedni sposób. 

Z najprostszych narzędzi public relations, które mała firma może wykorzystać do budowania swojego wizerunku, to oprócz wspomnianych już serwisów społecznościowych, mogą być następujące działania:

  • Angażowanie się w życie społeczności lokalnej poprzez:

- sponsorowanie i wspieranie lokalnych inicjatyw np. drużyny piłki nożnej, przedszkola, domu dziecka itp.
- uczestniczenie w przedsięwzięciach istotnych ze społecznego punktu widzenia - spotkania z dziećmi, szkolenia dla bezrobotnych, kwestowanie na cele społeczne itp.
- udostępnianie własnych zasobów firmowych nieodpłatnie lub za niewielką opłatą - sala konferencyjna, urządzenia sportowe itp.
- motywowanie pracowników firmy do prac społecznych na rzecz wspólnoty lokalnej.

  • Współpraca z lokalną prasą – wysyłanie informacji prasowych dotyczących działalności firmy do lokalnej prasy. Informacje powinny dotyczyć tematów istotnych, gdyż tylko wtedy zainteresują dziennikarza.
  • Współpraca z regionalnym centrum (izbą) biznesu.
  • Kształtowanie jasnego sytemu identyfikacji wizualnej – logo, wizytówki, tabliczki, papier firmowy, itp.

Dlaczego marketing i public relations są tak ważne w działalności małej firmy? Odpowiedź jest prosta. Możemy być najlepsi na rynku w tym co robimy, możemy mieć unikatową ofertę, dostarczać najlepszej jakości produkty, ale i tak nie zdobędziemy klientów z jednego prostego powodu – nikt z otoczenia nie będzie o nas wiedział, nie będzie nas znał. Dlatego też marketing i PR powinny być od początku działalności firmy wpisane w jej strategię i konsekwentnie prowadzone. Zaniedbanie tego obszaru lub traktowanie go drugorzędnie skutkuje utratą zarówno klientów, jak i wizerunku. A wiadomo przecież, że aby odzyskać to, co się utraciło, trzeba się dwa razy bardziej napracować.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA