Powiatowy rzecznik konsumentów a przedsiębiorcy
REKLAMA
REKLAMA
Powiaty mogą za porozumieniem utworzyć jedno wspólne stanowisko rzecznika konsumentów.
REKLAMA
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów do zadań rzecznika należy m.in.:
- zapewnienie porad i informacji prawnych dotyczących ochrony interesów konsumentów w sposób bezpłatny;
- występowanie z wnioskami w sprawie ustanowienia i zmiany przepisów prawa o zasięgu lokalnym w odniesieniu do ochrony interesów konsumentów;
- inicjowanie działań polegających na wystąpieniu do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z miejscowymi organami UOKIK, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
Rzecznik konsumentów jest również uprawniony do wytaczania powództw na rzecz konsumentów oraz do wstępowania do toczących się postępowań z zakresu ochrony interesów konsumentów. W sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów występuje jako oskarżyciel publiczny.
Polecamy: Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada
Działania rzecznika z punktu widzenia przedsiębiorcy, do którego się zwrócił, zobowiązują go do udzielenia wszelkich niezbędnych wyjaśnień oraz ustosunkowania się do jego uwag i opinii.
Rzecznik konsumentów na bieżąco sygnalizuje odpowiednim organom nadrzędnym problemy dotyczące ochrony konsumentów wymagające działań ze strony podmiotów administracji rządowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.