Reguła wzajemności w miejscu pracy
REKLAMA
REKLAMA
Istotnym jest poznanie reguł stosowanych w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.
REKLAMA
Naukowiec, który zajmował się problematyką wzajemnego oddziaływania, Robert Cialdini opracował sześć reguł działa ń celowościowych. Należą do nich: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.
Reguła wzajemności
REKLAMA
Reguła ta mówi o tym, iż ludzie powinni odwdzięczyć się za pozyskane dobro. Stanowi ona element spajający, który sprzyja poczuciu wspólnoty. Poczucie zobowiązania wobec ofiarodawcy może doprowadzić do zmiany zachowania wbrew swemu pierwotnemu przekonaniu. Dlatego też technikę tę skutecznie można stosować podczas negocjacji.
Wykorzystują ją przedstawiciele handlowi, którzy w ramach promocji produktu wręczają potencjalnemu klientowi określony gratis. Zasada ta jest również wykorzystywana podczas wszelkich akcji promocyjnych, gdzie wręczane są próbki towaru, który jest dostępny niemalże od ręki w tej konkretnej alejce.
Polecamy: Gdy „gratis” nie jest darmowy - konsekwencje dla przedsiębiorcy
Poprzez przekazany drobiazg - prezent wytwarza się między odbiorcą i nadawcą silna więź, która powoduje, że osoba przekonuje się co do chęci posiadania produktu bądź usługi.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.