Perswazja w reklamie przedsiębiorstwa
REKLAMA
REKLAMA
W reklamie stosowane są środki o charakterze perswazyjnym o zróżnicowanym natężeniu. Należą do nich m.in.:
REKLAMA
wpływ autorytetu i wzorców osobowych - Autorytet może zredukować u odbiorcy wątpliwości wobec własnych poglądów. Skuteczność tej techniki zależy od tego, czy cechy autorytetu są uznawane przez odbiorcę za autentyczne. Kryterium to dotyczy zarówno samej osoby autorytetu, jak i jej zachowań;
wywołanie poczucia winy - odnosi się do naruszenia standardów norm moralnych lub indywidualnych zasad, które określają związki między ludźmi. Mają one za zadanie wywołać u odbiorcy silny dyskomfort emocjonalny, który przerodzi się w poczucie winy;
Polecamy: Jak działa reklama partyzancka i jaki ma wpływ na użytkowników?
wywołanie dysonansu - ta technika dotyczy niezgodności pomiędzy elementami poznawczymi związanymi z cechami obiektów, działaniami lub sytuacją.
Istnienie dysonansu sprawia, że odbiorca czuje silny dyskomfort, w związku, z czym jego zachowanie zmierza do zredukowania napięcia, jakie wywołuje dysonans. W technikach perswazyjnych istotne jest wywołanie takich niezgodności, których redukcja spowoduje działania lub wytworzy postawy zgodne z założeniami perswazyjnymi.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.