REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przekraczające 3 500 zł wydatki na adaptacje budynku czy lokalu mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty?

Krzysztof Rustecki

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkam w jednorodzinnym budynku mieszkalnym. Chciałem prawie całą część parteru przeznaczyć na działalność gospodarczą. Na jego adaptacje dla tej działalności będę musiał wydatkować około 160;000 zł. Czy i w jaki sposób będą zwiększały wartość początkową podlegająca amortyzacji według metody uproszczonej.

Panuje opinia, że ustalenie w sposób uproszczony wartości początkowej części budynku lub lokalu mieszkalnego przeznaczonej na działalność gospodarczą jest niekorzystna. Nie zawsze jednak tak jest.

REKLAMA

W odróżnieniu bowiem od innych sposobów ustalenia wartości początkowej w przypadku ustalenia jej w sposób uproszczony istnieje możliwość zaliczenia wydatków na ulepszenie budynku czy lokalu mieszkalnego bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu.

Podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych:

- wynajmowanych,

- wydzierżawianych albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,

przyjmując w każdym roku podatkowym tą wartość określoną następująco.

Zobacz: Informacja podsumowująca składana przez nabywcę - porada

Otóż należy pomnożyć ilość metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu przez kwotę 988 zł. Pamiętać jednocześnie należy, że za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości. Stanowi o tym art. 22g ust. 10 ustawy o PIT

Zgodnie zaś w art. 22g ust. 17 ustawy o PIT jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku:

- przebudowy,

- rozbudowy,

- rekonstrukcji,

- adaptacji lub modernizacji,

REKLAMA

wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z art. 22g ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.

Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł. Dodatkowo wydatki te muszą powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności:

- okresem używania,

- zdolnością wytwórczą,

- jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i

- kosztami ich eksploatacji.

A zatem ustawodawca nie przewidział obowiązku podwyższenia wartości początkowej w przypadku gdy została ona ustalona w sposób uproszczony na podstawie art. 22g ust. 10 ustawy o PIT

Jednocześnie ustawodawca nie wyłączył tych wydatków z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ustawy o PIT. Koszty poniesione przez właściciela w celu adaptacji powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą niewątpliwie są poniesione w celu uzyskania przychodu z tej działalności. W związku z powyższym na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT mogą one być zaliczone bezpośrednio w koszty podatkowe.

Zobacz: Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?

REKLAMA

Tak samo interpretują te przepisy organy podatkowe. Przykładowo w postanowieniu Urzędu Skarbowego w Oleśnie z 6 lutego 2006 r. nr PDF-415/26/KG/05 stwierdzono: przepis art. 22g ust. 17 mówi, że jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust.1, 3 - 9 i 11 - 15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie. Zatem spod tej reguły zostały wyłączone te środki trwałe, których wartość początkowa została ustalona na podstawie art. 22g ust.10, tj. przy zastosowaniu metody uproszczonej. Skoro tak, to należy przyjąć, że nakłady poniesione na ulepszenie budynku mieszkalnego, w części dotyczącej powierzchni wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodów i jako takie mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów

W odróżnieniu zatem od innych sposobów ustalenia wartości początkowej (np. ceny nabycia czy kosztu wytworzenia, albo przez biegłego) w przypadku ustalenia jej w sposób uproszczony istnieje możliwość zaliczenia wydatków na ulepszenie budynku czy lokalu mieszkalnego bezpośrednio w koszty.

Pan Śliwiński jest właścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego o powierzchni 310 m2.

Dla celów własnej działalności gospodarczej przeznaczył powierzchnię 150 m2

Wartość początkową ustalił na podstawie art. 22g ust. 10 ustawy o PIT w wysokości 150x 988zł= 148 200 zł. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje według stawki 1,5% (właściwej dla budynków mieszkalnych). Miesięcznie odpis amortyzacyjny wynosi 148 200 złx 1,5%:12= 185,25 zł.

We wrześniu dokonał wydatków w kwocie 20 000 zł na adaptacje tej powierzchni dla celów działalności gospodarczej. Może ten wydatek zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu. A zatem kwotę 20000 zł nie będzie zwiększała wartości początkowej leczy będzie bezpośrednio mogła być zaliczona bezpośrednio w koszty zmniejszając podstawę opodatkowania podatnika. W żadnej innej metodzie ustalenia wartości początkowej nie byłoby możliwe zaliczenia do bezpośrednio do kosztów tak wysokich wydatków na adaptacje. W innych metodach jedynie kwota wydatków na ulepszenie nie przekraczająca w roku podatkowym 3500 zł mogłaby być zaliczona bezpośrednio koszty.

Zobacz: Czy zbycie udziałów w spółce jest opodatkowane VAT?

Podstawa prawna:

art. 22 ust. 1, art. 22g ust. 10 i ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.;


Krzysztof Rustecki

Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA