REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przekraczające 3 500 zł wydatki na adaptacje budynku czy lokalu mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkam w jednorodzinnym budynku mieszkalnym. Chciałem prawie całą część parteru przeznaczyć na działalność gospodarczą. Na jego adaptacje dla tej działalności będę musiał wydatkować około 160;000 zł. Czy i w jaki sposób będą zwiększały wartość początkową podlegająca amortyzacji według metody uproszczonej.

Panuje opinia, że ustalenie w sposób uproszczony wartości początkowej części budynku lub lokalu mieszkalnego przeznaczonej na działalność gospodarczą jest niekorzystna. Nie zawsze jednak tak jest.

REKLAMA

W odróżnieniu bowiem od innych sposobów ustalenia wartości początkowej w przypadku ustalenia jej w sposób uproszczony istnieje możliwość zaliczenia wydatków na ulepszenie budynku czy lokalu mieszkalnego bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu.

Podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych:

- wynajmowanych,

- wydzierżawianych albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,

przyjmując w każdym roku podatkowym tą wartość określoną następująco.

Zobacz: Informacja podsumowująca składana przez nabywcę - porada

Otóż należy pomnożyć ilość metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu przez kwotę 988 zł. Pamiętać jednocześnie należy, że za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości. Stanowi o tym art. 22g ust. 10 ustawy o PIT

Zgodnie zaś w art. 22g ust. 17 ustawy o PIT jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku:

- przebudowy,

- rozbudowy,

- rekonstrukcji,

- adaptacji lub modernizacji,

REKLAMA

wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z art. 22g ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.

Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł. Dodatkowo wydatki te muszą powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności:

- okresem używania,

- zdolnością wytwórczą,

- jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i

- kosztami ich eksploatacji.

A zatem ustawodawca nie przewidział obowiązku podwyższenia wartości początkowej w przypadku gdy została ona ustalona w sposób uproszczony na podstawie art. 22g ust. 10 ustawy o PIT

Jednocześnie ustawodawca nie wyłączył tych wydatków z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ustawy o PIT. Koszty poniesione przez właściciela w celu adaptacji powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą niewątpliwie są poniesione w celu uzyskania przychodu z tej działalności. W związku z powyższym na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT mogą one być zaliczone bezpośrednio w koszty podatkowe.

Zobacz: Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?

REKLAMA

Tak samo interpretują te przepisy organy podatkowe. Przykładowo w postanowieniu Urzędu Skarbowego w Oleśnie z 6 lutego 2006 r. nr PDF-415/26/KG/05 stwierdzono: przepis art. 22g ust. 17 mówi, że jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust.1, 3 - 9 i 11 - 15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie. Zatem spod tej reguły zostały wyłączone te środki trwałe, których wartość początkowa została ustalona na podstawie art. 22g ust.10, tj. przy zastosowaniu metody uproszczonej. Skoro tak, to należy przyjąć, że nakłady poniesione na ulepszenie budynku mieszkalnego, w części dotyczącej powierzchni wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodów i jako takie mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów

W odróżnieniu zatem od innych sposobów ustalenia wartości początkowej (np. ceny nabycia czy kosztu wytworzenia, albo przez biegłego) w przypadku ustalenia jej w sposób uproszczony istnieje możliwość zaliczenia wydatków na ulepszenie budynku czy lokalu mieszkalnego bezpośrednio w koszty.

Pan Śliwiński jest właścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego o powierzchni 310 m2.

Dla celów własnej działalności gospodarczej przeznaczył powierzchnię 150 m2

Wartość początkową ustalił na podstawie art. 22g ust. 10 ustawy o PIT w wysokości 150x 988zł= 148 200 zł. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje według stawki 1,5% (właściwej dla budynków mieszkalnych). Miesięcznie odpis amortyzacyjny wynosi 148 200 złx 1,5%:12= 185,25 zł.

We wrześniu dokonał wydatków w kwocie 20 000 zł na adaptacje tej powierzchni dla celów działalności gospodarczej. Może ten wydatek zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu. A zatem kwotę 20000 zł nie będzie zwiększała wartości początkowej leczy będzie bezpośrednio mogła być zaliczona bezpośrednio w koszty zmniejszając podstawę opodatkowania podatnika. W żadnej innej metodzie ustalenia wartości początkowej nie byłoby możliwe zaliczenia do bezpośrednio do kosztów tak wysokich wydatków na adaptacje. W innych metodach jedynie kwota wydatków na ulepszenie nie przekraczająca w roku podatkowym 3500 zł mogłaby być zaliczona bezpośrednio koszty.

Zobacz: Czy zbycie udziałów w spółce jest opodatkowane VAT?

Podstawa prawna:

art. 22 ust. 1, art. 22g ust. 10 i ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.;


Krzysztof Rustecki

Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA